DopravaNovinkyŠvýcarskoŽeleznice

GoldenPass Express: vlak, který se dokáže přizpůsobit kolejím

Při cestě novým luxusním vyhlídkovým vlakem z Montreaux do Interlakenu mohou cestující obdivovat nejen úchvatné scenérie jezer, hor a údolí, ale také švýcarský technický důmysl: v místě, kde se šířka kolejí liší skoro o půl metru, vlak změní rozchod kol a jede dál.

Foto: MOB – GoldenPass

Železniční trať, která propojuje tři významná centra ŠvýcarskaŽenevské jezero, Gstaad a jezera Thun a Brienz – má z historických důvodů různé rozchody kolejí: metrický rozchod (1 m) mezi Montreux a Zweisimmen a standardní rozchod (1,435 m) mezi stanicemi Zweisimmen a Interlaken. Provoz na trati zajišťují dva různí dopravci, Chemin de fer Montreux-Oberland Bernois (MOB) a Bern Lotschberg Simplon (BLS). Tím však rozdíly nekončí: oba úseky se liší i výškou nástupišť a napájecím napětím.

Již od třicátých let se uvažovalo, jak tento problém vyřešit. Nejdřív se uvažovalo za zřízení třetí koleje, toto řešení však bylo technicky náročné a také příliš drahé. A tak když nebylo možné přizpůsobit koleje, musel se přizpůsobit vlak: v roce 2008 železniční společnost Montreux Oberland Bernois společně s firmou Alstom zahájila projekt za 89 milionů švýcarských franků (kolem 2,1 miliardy Kč), který v prosinci 2023 vyvrcholil první veřejnou jízdou vlaku Golden Pass Express. Závod Alstom ve švýcarském Villeneuve vyrobil 58 kusů podvozků, švýcarský výrobce železničních kolejových vozidel Stadler dodal 23 vozů, které navrhovalo italské studio Pininfarina. V novém vlaku najdete i českou stopu: soupravy vybavila moderními křesly firma značka Borcad z Fryčovic.

Trasa Golden Pass začíná v Montreux, v srdci ženevské riviéry, kde vládne téměř subtropické klima. Vlak začne stoupat, trať se proplétá vinicemi a postupně se otevírají působivé výhledy na okolní vinice, Montreux s Ženevským jezerem i nedaleké vrcholky Alp. Poté, co vlak projede tunelem v průsmyku Jaman, zcela se mění ráz krajiny a cestující se ocitají v horském prostředí Pays-d´Enhaut s horskými loukami a pasoucími se stády krav. Současně vlak opouští frankofonní část Švýcarska a přejíždí do německy mluvících oblastí. Trať klesá a horským údolím pokračuje až do Gstaadu. Další stanicí je Zweisimmen, odkud vlak dále projíždí až k jezeru Thunersee a do Interlakenu, který je vstupní branou k výletům za horskými velikány Jungfrau, Mönch a Eiger.

Rozhraní obou úseků, kde se odehrává zmíněné mistrovské dílo techniky, se nachází ve stanici Zweisimmen. Souprava zde najede rychlostí 15 km/h do úseku s rampou, jejíž klapky nadzvednou vozy. Odlehčený podvozek za jízdy změní o 43,5 cm rozchod kol a o 20 cm výšku. Tato „proměna“ trvá kolem 15 sekund. Zároveň je třeba přepřáhnout lokomotivy, protože souprava nemá vlastní pohon. A je třeba přepnout i troleje, protože se mění elektrická soustava z 900 V na 15 000 V. Celé to zabere kolem 8 minut.

Ukázat další

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button