Kam jet?Města & regiony ČRZprávy

Turistům v Brdech slouží nové cyklotrasy a vývěsní mapy

Turisté v Brdech mohou pět let od vzniku chráněné krajinné oblasti (CHKO) využívat rozsáhlou síť pěších i cyklistických tras a nově jim slouží i vývěsní mapy osazené na hlavních místech.
 
Foto: SCCR
 
Letošek byl pro Brdy zatěžkávacím rokem, protože jim přibylo návštěvníků kvůli pandemii koronaviru. Lidé místo na zahraniční dovolené vyráželi častěji na výlety po Česku a Brdy se zejména díky snadné dostupnosti z Prahy staly častým cílem pěších i cyklistů.

Podle starosty Obecnice na Příbramsku Josefa Karase v Brdech přibylo návštěvníků už loni a letos s koronavirem jejich počet ještě vzrostl. „Lidé sem hodně jezdí i mimo víkend,“ řekl Karas. Za jarního nouzového stavu obec nechala své parkoviště raději otevřené, aby výletníci živelně neparkovali na okrajích lesa.

Podle Karla Markvarta z Klubu českých turistů byla podobná situace i v ostatních turisticky atraktivních oblastech. „Je fakt, že lidí v celé republice bylo na trasách a cyklotrasách více než v jiných letech,“ uvedl Markvart. Podle něj to bylo znát i na pěšinách, které byly místy hodně vyšlapané. V Brdech byly v obležení hlavně notoricky známá místa, jako jsou Padrťské rybníky, Pilská nádrž nebo Tři Trubky.

Brdské lesy letos nabídly lepší zázemí cyklistům, v létě bylo zprovozněno 270 kilometrů cyklotras. „Konečně byla vyznačena síť, o kterou jsme léta usilovali,“ uvedl Markvart, který je členem rady značení a na starosti má právě cykloznačkaře. Pokračovalo však i značení pěších tras, jež se loni značkařům zkomplikovalo kvůli chybějícímu povolení ke vjezdu.

„V letošním roce se značily resty z loňska a doznačovaly se nově schválené trasy i na základě nových cyklotras. Myslím si, že pěší trasy v Brdech jsou ve stavu, kdy se za ně nemusíme stydět,“ řekl Jan Linhart, který se zabývá pěším značením ve Středočeském kraji.

Pěší cesty v Brdech jsou už podle něj vyznačené podobně jako jinde v republice a zmizela bílá místa. Klub turistů navíc v CHKO osazuje velké vývěsní mapy, zatím jich instaloval třetinu a příští rok na jaře dodělá zbytek. „Mám zpětnou vazbu, že lidé jsou z těch map nadšení. Obce nám přispěly, protože je to finančně dost náročné,“ řekl Linhart.

Klub podle něj musel po otevření Brd z některých záměrů ustoupit a vést trasy jinudy, než původně zamýšlel. Plány totiž bylo nutné přizpůsobit podmínkám CHKO. Linhart by například více rozdělil cyklostrasy a trasy pro pěší. „Chtěli jsme, aby cyklisté jezdili po panelkách a asfaltkách a pěšáci chodili v lese po jehličí. To nám bohužel nebylo stoprocentně umožněno a asi nikdy nebude,“ dodal Linhart.

Newsroom TTG/ČTK

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button