Data & studieŠpanělskoTOPZahraničí

Španělsko, prostor pro menší a flexibilnější dodavatele

Jedno je jisté, covid-19 dovršil dvacetiletou etapu postupného snižování podílu velkých touroperátorů na cestovním ruchu ve Španělsku. Podle dlouhodobého průzkumu společnosti Mabrian Technologie je to v případě Španělska markantní především u německých a anglických velkých cestovních kanceláří.

Trujillo / Foto: TurespaňaJe mnoho důvodů této krize, ale mezi nimi lze vypíchnout dva základní. Na prvním místě je to pád cestovní kanceláře Thomas Cook, jejíž podíl na celosvětovém turistickém ruchu činil 7 %, a neschopnost ostatních velkých cestovek získat jeho klienty. Druhým důvodem je pak covid-19, který evidentně způsobil, že klient dává přednost individuální turistice, vyžaduje daleko větší časovou i produktovou flexibilitu, kterou mu velký touroperátor ze své podstaty může poskytnout jen obtížně, dále pak velká konkurence v podobě množství lowcostových společností a v neposlední řadě pak i to, že celosvětově se poskytování služeb takzvaně osamostatnilo a je možné si téměř vše objednat individuálně, a to i se slevou, kterou jinak dostává jen cestovní kancelář. Tato fragmentace dodavatelů pro hotelové řetězce, autobusové firmy a stravovací služby bude klást vyšší nároky na produktivitu práce a skutečné využívání nových technologií. Snížení podílu velkých německých a anglických touroperátorů na španělském trhu nevypadá zdánlivě dramaticky. Například v případě Mallorky činí propad od roku 2019 minus 5 %, které se ovšem promítají do celkových prodejů ve výši dvaceti procent.

Foto: Turespaňa

To neznamená, že by se obecně snížil počet německých či anglických turistů, ale snižuje se počet klientů, které vysílají velké cestovky.  A to je pozitivní signál pro menší a flexibilnější touroperátory a také by to měl být signál pro poskytovatele služeb, kteří budou muset přistoupit na větší fragmentaci svých dodavatelů.

Momentálně zachraňují cestovní ruch ve Španělsku Francouzi a domácí turisté. Podle údajů největší španělské banky BBVA se příjmy z domácího cestovního ruchu dostaly na úroveň roku 2019 (k 07/2021). Oblasti, které nemají přímý přístup k moři, ale zato krásnou přírodu, jako Kastilie a León, Kastilie La Mancha, Extremadura, Navarra nebo La Rioja, zažívají skutečnou turistickou renesanci a nezvyklou poptávku. Španělsko je tak různorodé, že má svým občanům opravdu co nabídnout. Kromě toho jednotlivá autonomní společenství poskytují různé typy subvencí na podporu cestování vlastních občanů, především třetího věku. Například Valencijské společenství prodlužuje i na podzim tzv. bonoviaje, typ příspěvku, který pokrývá náklady na turistické pobyty až do výše 600 eur na osobu, splatných na základě faktury klienta nebo skrze cestovní kancelář. Do současné doby jej využilo přes 75 000 občanů, kteří se přihlásili do tohoto programu. Obdobně to funguje i v jiných regionech. Podle odhadů banky BBVA mají zatím nejlépe našlápnuto Kanárské a Baleárské ostrovy, jejichž HDP závisí na cestovním ruchu a u kterých se odhaduje, že v roce o 2022 vzroste o 10–11 %.

 

 

 

 

 

 

 

 

Turespaña, španělská centrála pro cestovní ruch, kancelář OET Vídeň

 

Ukázat další

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button