NovinkyZahraničí

Španělsko: budoucnost není to, co bylo

V roce 1542 vyšla poprvé cestopisná kniha s názvem Ztroskotání, kterou napsal jeden z méně známých španělských dobyvatelů, Alvaro Núñez Cabeza de Vaca. Je to nejen zpráva o dobývání Nového světa, ale také o tom, jak přežít, jak změnit svůj pohled na svět, jak se adaptovat. A přesně v takové situaci se dnes nachází cestovní ruch. Ztroskotal, ale jeho ztroskotání neznamená nutně konec.

 

Foto: Turespaña

Odhady letošních ztrát Španělska jsou vysoké. Podíl cestovního ruchu na HDP země bude letos místo obvyklých 14 %, tedy 88 miliard eur, pouhých 6,2 %. Nejpostiženější regiony jsou Katalánsko, Baleáry a Andalusie. Nejméně například Galicie nebo Asturie či Extremadura. Je zbytečné dodávat, že ty poslední vyjmenované jsou regiony, kde cestovní ruch nepředstavuje silnou kapitolu v regionálním rozpočtu. Přitom se už dlouho ozývaly hlavně Baleáry a Katalánsko, že jejich cestovní ruch je přehřátý. Příliš mnoho turistů, tlak na růst cen, městská centra bez místních obyvatel. Ani navyšování místních poplatků, zvyšování cen vstupného a zavádění dalších restrikcí nepomáhalo tomu, aby se turisté rozprostřeli v čase a v prostoru. Už léta mluví španělská centrála pro cestovní ruch o tom, že se chce zaměřit na kosmopolitního turistu.  Co si pod tím představit? Jde o turistu, který nebude chtít jezdit do Španělska pouze tehdy, když cena turistického balíčku nebo letenky klesne na minimum, který bude ochoten si zaplatit vyšší standard služeb a který se bude chovat adekvátně v zemi, která ho hostí. Jsou španělské regiony, které tuto možnost mají, protože naskočily do vlaku zvaného „masová turistika“ později a díky tomu viděly všechny chyby nekontrolovaného bujení hotelových komplexů. Takové jsou například ostrovy Lanzarote, Menorca nebo pevninská Kantábrie. Drží si svůj standard a dělají to, co se dnes skloňuje ve všech pádech: udržitelný rozvoj.

 

 

Jak čelit současné krizové situaci? Takovou otázku si klade mnoho španělských podnikatelů v cestovním ruchu a službách. Na místě je odpověď jednoho španělského ekonoma: Přestat předvídat a začít cestovní ruch tvořit, vést jej, směrovat. Jednodušší to mají v tomto případě hotelové řetězce, protože i když drasticky spadla cena turistických balíčků za ubytování, přeci jen některé hotelové řetězce mohou zavést inovativní řešení. Například Iberostar nabízí zrušení ubytování bez poplatků a speciální Covid pojištění v ceně ubytování. Nebo řetězce hotelů NH či Hilton, které nabízejí hybridní meetingy, jež kombinují prezenční a onlinovou účast.  Hotely řetězce Accor zase rozšiřují venkovní prostory a tvoří tzv. Open Air Meetings. Krize spojená s pandemií znamenala určitý přínos hlavně pro ty, kdo byli na chvostu cestovního ruchu. Například španělským kempům se daří, jsou na 65% obsazenosti i bez zahraničních turistů. Vlivem pandemie se v rámci domácího cestovního ruchu dostala na první místo opomíjená andaluská provincie Huelva, která je skvělým příkladem udržitelného rozvoje díky svým širokým a dlouhým plážím a hotelům, které leží daleko od sebe a od moře jsou oddělené přírodním valem. A zahraniční destinací číslo jedna pro Španěly bylo portugalské Faro a Andorra.

Kam že se ubírá španělský cestovní ruch? Obdobně jako český zatím vyčkává a využívá různých forem státních podpor. To ale nepůjde do nekonečna.  Španělsko už pravděpodobně nikdy nedosáhne tak vysokého čísla, pokud jde o počet zahraničních turistů. V roce 2019 to bylo 84 milionů. Z trhu také zmizí mnoho turistických subjektů a hotelů. Zůstanou ti, kteří nebudou nutně nejsilnější, ale ti, kteří budou nejnápaditější, budou nejvíce inovovat, udrží své nejlepší pracovníky a budou schopni si vychovat svého klienta.  Nejde o počet, jde o kvalitu.

Přežije ten, kdo bude schopen se adaptovat jako kdysi onen dobyvatel, Cabeza de Vaca, který místo hledání zlata začal zprostředkovávat zboží a kulturu mezi různými indiánskými kmeny.

Back to Spain, nová kampaň, nové inspirace www.spain.info

Turespaña, OET Vídeň

Ukázat další

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button