LidéNovinkyRozhovory

Simona Kijonková: Společně to zvládneme

V rámci akce Travel Live je možné stát se jedním z výdejních míst Zásilkovny, a alespoň částečně tak zmírnit negativní dopady vyplývající ze zastavení života v cestovním ruchu. O tom, jak výdejní místa fungují a jaké jsou motivace pro spolupráci, jsme si povídali se zakladatelkou Zásilkovny Simonou Kijonkovou.

Foto: Zásilkovna

Zásilkovna významně rozšiřuje počet výdejních míst. Je důvodem to, že jste jich v první covidové vlně měli málo, nebo předpokládáte, že druhá vlna bude náročnější a využijete jich víc?

Počet výdejních míst navyšujeme kontinuálně v průběhu celého roku. Zásilkovna každý rok roste o více než 100 %. Široká síť výdejních míst je pro naše zákazníky jednou z největších výhod. V České republice se blížíme číslu 3800, celá skupina Packeta jich má aktuálně více než 5500. Navíc máme ještě po celé Evropě téměř 91 600 partnerských výdejních míst. Na konci září jsme také spustili bezdotyková soběstačná výdejní místa Z-BOXy, napájené solárním panelem a ovládaná přes mobilní aplikaci. Zájem o ně je obrovský. Aktuálně jich funguje již téměř 50 a počet přepravených zásilek do Z-BOXů se blíží 10 000. Zásilkovna cílí se Z-BOXy, kterých bude na konci roku umístěno 120, na menší města a vesnice, kde mohou doplnit služby České pošty, která v těchto lokalitách omezuje provoz svých poboček. Další velké využití mají Z-BOXy v developerských rezidenčních nebo komerčních prostorech.

Popularita výdejních míst roste. V současné situaci navíc výdejny představují jedinou možnost fungování pro spoustu obchodů. Jaké další výhody tento způsob doručování představuje?

Výdejní místa i díky značce Zásilkovna získala v posledních letech opravdu velkou popularitu. Odpověď na otázku proč, je vlastně velmi jednoduchá. Lidé si mohou vyzvednout svoji zásilku v blízkosti svého bydliště v čase, který se jim nejlépe hodí, nemusejí stát dlouhé fronty jako na poště nebo čekat doma na kurýra. Většinu zásilek, 98 %, navíc doručujeme na výdejní místo do druhého dne, 70 % zásilek si zde lidé vyzvednou také druhý den, doba výdeje jedné zásilky je v průměru 20 vteřin. Naše cena za doručení na výdejní místo je navíc také dlouhodobě nejnižší na trhu.

Jak vlastně vypadá cesta od objednání zboží po jeho dopravení do výdejních míst? Jedná se více o počítačovou logistiku, nebo o práci kurýrů?

Jsme digitální firma, naše procesy stojí na systému, který využívají výdejní místa, e-shopy i řidiči. Dokážeme tak doslova bleskově reagovat, a pokud třeba nějaké výdejní místo nenadále zavře i vlivem současných vládních restrikcí, umíme rychle přesměrovat zásilky jinam. Ale lidský faktor má nenahraditelnou roli a tak, jak fungujeme, fungujeme díky skvělé spolupráci s našimi partnery, výdejními místy, kurýry a e-shopy. Cesta zásilky vypadá tak, že pracovníci e-shopu zavezou zboží na naše podací místo nebo podací depo. Pokud e-shop denně odesílá více zásilek, pak může využít i naši službu svozu, kdy náš řidič zásilky vyzvedne přímo v e-shopu. Pak zásilky putují na depa, kterých dnes v ČR máme 14. Depa jsou strategicky rozmístěná po celé republice, čímž zajišťujeme plynulou a rychlou distribuci. Na depech se pak zásilky třídí dle lokality a následně už si je přebírají řidiči, kteří je distribuují na výdejní místa nebo přímo na adresu zákazníkovi.

TTG Czech se zapojilo do vytipování vhodných výdejních míst v oblasti cestovního ruchu. Bude pro subjekty, které s vámi navážou spolupráci, tato symbióza výhodná? Mohou se i ony zapojit do logistiky, aby dokázaly generovat větší objem zásilek do svých provozoven?

Pro mnoho podnikatelů představuje výdej zásilek ve vlastní provozovně alespoň částečnou kompenzaci poklesu tržeb. Ve vánoční sezoně se jedná až o několik desítek tisíc měsíčně dodatečného příjmu (záleží na počtu zpracovaných zásilek a dané lokalitě). Přesto provoz výdejního místa v jinak vládními restrikcemi uzavřené provozovně neznamená, že nelze žádat o kompenzační bonus od státu. Jinak řečeno, i provozovna s výdejním místem či výdejním okénkem může žádat o kompenzační bonus od státu, pokud příjmy klesnou pod obvyklou úroveň. Proto věříme, že spolupráce výhodná je. Výdejní místo dnes představuje pomoc pro podnik, pro e-shop, pro logistiku… Kombinace vládních opatření a Vánoc totiž představuje enormně velké objemy zásilek. Dnes nakupují online i lidé, kteří dříve neměli v internetové obchody důvěru. A vánoční dárky jsou letos ve znamení e-shopů. Už nyní tak přes Zásilkovnu denně projde téměř 290 000 zásilek a v předvánočním čase očekáváme, že číslo bude dvojnásobné. Výdejní místa tudíž v současné chvíli bojují ne s nedostatkem zásilek, ale naopak s nedostatkem kapacit. Proto předpokládáme, že objemy zásilek pro nová výdejní místa budou dostatečné. Každopádně je možné i širší zapojení. Partner se může stát nejen naším podacím a výdejním místem, ale také tzv. „mikrodepem“, tj. může se zapojit i do rozvozů v daném mikroregionu a získat tak další dodatečný zajímavý příjem.

Souvisí nějak rozhodnutí pomoci cestovnímu ruchu s tím, že ráda s rodinou cestujete?

Cestování je můj velký koníček, cestuji ráda především s manželem a mými třemi dětmi a velmi těžce nesu aktuální restrikce a omezení možnosti cestování jak v rámci ČR, tak do zahraničí. V Zásilkovně se držíme hesla, že „společně to zvládneme“. A že to není klišé, se snažím dokazovat i osobně i v této těžké době. Gastronomie a cestovní ruch jsou obory, které covid-19 a restrikce s pandemií spojené zasáhly velkou měrou. Proto pokud máme možnosti, jak podat pomocnou ruku, není důvod váhat. Posílení výdejních míst ze strany hotelů a cestovních kanceláří je výhodné pro všechny zúčastněné strany – včetně koncových zákazníků, kteří ocení další kapacity. Navíc provozovny mohou oslovit zákazníky Zásilkovny se svým marketingem a připravovat si tak nové potenciální zákazníky na období rozvolňování opatření. Z praxe víme, že příjemce zásilky, který si vezme např. v cestovní kanceláři její katalog, může zakoupit po období skončení restrikcí zájezd či v hotelové recepci si vezme prospekt a může zakoupit pobytový voucher svým rodinným příslušníkům k Vánocům.

Kam vyrazíte na rodinnou dovolenou, až bude cestování zase radost, a ne putování od jednoho testu k dalšímu?

Cestování miluji, to jsem již zmiňovala, moc mi v současné době chybí. Vzhledem k tomu, že mám ráda exotické destinace, asi někam hodně daleko. Děti touží konečně vidět Dubaj a chystám ještě pouze s manželem cestu do Mexika, kde budeme pomáhat jako dobrovolníci ve školách. Ale prioritou teď je, aby se zotavil tuzemský cestovní ruch. Jsme rádi, že – i když hodně malým dílem – alespoň nějak můžeme subjektům cestovního ruchu ke zvládnutí této těžké situace pomoci.

Děkuji za rozhovor.

Amara Zemplinerová

Chcete zvýšit své příjmy tím, že se stanete výdejním místem Zásilkovny?

REGISTRUJTE SE ZDE a do poznámky k fakturaci napište heslo TRAVEL LIFE.

Ukázat další

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button