Města & regiony ČRNovinkyPrahaTrendy

Praha jako jedna z prvních metropolí vstupuje do světa NFT. Celý výtěžek vrátí do obnovy kulturního dědictví 

Masový turismus si od Prahy v posledních dekádách hodně vzal. Proto se její oficiální destinační organizace Prague City Tourism rozhodla nabídnout návštěvníkům Prahy i jejím příznivcům možnost, jak se zapojit do péče o národní kulturní dědictví, stát se vlastníkem nezaměnitelného tokenu NFT (non-fungible token) a svým výtěžkem podpořit opravu historických památek. Součástí komunity NFT je více než 30 milionů lidí po celém světě. V České republice data uvádějí, že do samotných kryptoměn, za které lze NFT pořídit, investovalo již 9 % Čechů.  

Foto: PCT

Praha využije nezaměnitelný token NFT pro podporu udržitelného cestovního ruchu jako jedna z prvních metropolí na světě. Sběratelská kolekce nazvaná Bohemian Muse NFT chce oslovit všechny, kteří přejí Praze, aby byla uchována i pro budoucí generace. „100 % výnosu z prodeje NFT Bohemian Muse půjde přímo na péči o kulturní a národní kulturní památky ve správě PCT,“ říká Jana Adamcová, místopředsedkyně představenstva PCT, a dodává: „Skrze NFT navíc oslovujeme zcela novou a specifickou cílovou skupinou našich potenciálních návštěvníků.“ 

Kromě toho se majitelům Bohemian Muse NFT otevře přístup k běžně nedostupné nabídce zcela exkluzivních zážitků, jako je například soukromá návštěva Petřínské rozhledny při východu slunce, návštěva běžně nepřístupných prostor Staroměstské radnice či Strahovského kláštera, privátní večeře, koncert v jedné z pražských gotických věží nebo ochutnávka vína z pražských vinic v prostředí Gorlice na Vyšehradě, kde jsou uchovány originály soch z Karlova mostu.

„Kulturní dědictví je velkou předností Prahy, zároveň je pro nás i závazkem udržet jeho kvalitu a přitažlivost a rozvíjet jedinečné hodnoty města. Jsem proto velmi rád, že město přichází s inovativními produkty, které pomohou vygenerovat finanční prostředky na obnovu historických objektů,“ říká Jiří Pospíšil, náměstek primátora pro kulturu, cestovní ruch a památkovou péči.

„Pražské NFT se stane jakousi vstupenkou do světa nevšedních zážitků, které návštěvník Prahy může zažít. Mimo klasický turistický proud. Tímto projektem chceme pomoci Prahu kultivovat, jak z pohledu struktury návštěvníků, tak z pohledu podpory místních umělců,“ dodává František Cipro, předseda představenstva Prague City Tourism.

Série Bohemian Muse NFT zobrazuje bohémskou duši Prahy. Bohémská múza reprezentuje autenticitu, kreativitu a nekonvenčnost bohémských Pražanů, neboť oni jsou opravdovou duší města. Podle Jany Adamcové z Prague City Tourism je tato duše poslední dekádu ohrožována masovým turismem, protože pokud se Pražané z centra odstěhují, zbude z Prahy pouhý skanzen. Pojem Bohemian mimo to odkazuje na tisíc let starý název původního území České republiky, což cizinci obvykle netuší. 

Symbolicky bude vydáno 1357 múz, které odkazují na rok založení Karlova mostu. Jednu lze pořídit za 100 eur, vlastnictví otevře majiteli cestu k výše zmíněným exkluzivním zážitkům. 

Součástí NFT kampaně je i série streetartových maleb s vyobrazením bohémských múz mimo památkovou rezervaci, a to v podchodu Legerova na Praze 2, podchodu Lounských na Praze 4, podchodu Malovanka na Praze 6 a dvou podchodů na Strahově na Praze 6. Vítěznými autory, vybranými odbornou komisí, se stali Tomáš Javůrek, Jakub Bachorík, Filip Dvořák, Karolína Vintrová a Daniel Solovev. Prague City Tourism motivuje turisty objevovat tyto skryté lokality a vyhlásilo soutěž o ceny pro všechny, kteří se s těmito streetartovými díly vyfotí. Více informací o soutěži je dostupných na webu praguecitytourism.cz  

Více informací o NFT Bohémská múza: prague.eu/nft

Majitelé NFTs v ČR 

  • NFTs jsou v ČR stále na začátku.
  • Například v sousedním Německu vlastní NFT 1% populace (NFT Statistics and Ownershipfor 2023 | Finder). 
  • NFT může být nejčastěji obrázek, video, skladba, herní předmět nebo i tweet. V podstatě se dá „tokenizovat“, tedy vytvořit digitální důkaz o vlastnictví, jakákoliv věc.

Další důležité informace naleznete na Twitteru @PrgCityTourism nebo LinkedIn Prague City Tourism.

Newsroom TTG

Ukázat další

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button