TrendyWellness & SpaZprávy

Podnikatelé se obávají, že kvůli drahým energiím hrozí omezování provozu zařízení v cestovním ruchu

Vysoké ceny energií ohrožují cestovní ruch, uvádějí oborové profesní svazy. Obavy z omezení, případně dokonce ukončení provozu mají lyžařská střediska, akvaparky, lázeňská a wellness zařízení.
Foto: Lenka Neužilová

Řada podnikatelů v cestovním ruchu, na které citelně dopadá složitá sociálně-ekonomická situace, volá po stabilizaci a jasném řešení energetické krize. Poukazují na fakt, že růst cen elektřiny a plynu a inflace přinesou zvýšení cen služeb pro veřejnost.

„Přitom cestovní ruch spotřebovává méně energie než průmysl, podpořit ho tedy může být jednou z cest, jak se dostat ze současné situace. Cestovní ruch nelze vnímat jako volnočasovou oblast, je to exportní průmyslové odvětví a vláda by tak k němu měla přistupovat,“ řekl na tiskové konferenci ředitel agentury CzechTourism Jan Herget.
 

„Česká ekonomika je energeticky velmi náročná, a to i ve srovnání s takovými průmyslovými zeměmi, jako je Německo. Cestovní ruch a služby obecně přitom spotřebovávají polovinu energie než průmysl. Podpora tohoto sektoru tedy může být jednou z cest, jak se dostat ven z energetické krize,“ řekl na tiskové konferenci hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil a dodal: „I když mnoho tuzemských domácností už jede tzv. na doraz, tedy bez úspor, v minulosti platilo, že Češi za kulturu, rekreaci, restaurace a hotely ve srovnání s ostatními zeměmi Evropské unie utráceli nadprůměrně. Jednoduše: chtěli si užít a zapomenout tak na problémy všedního dne. I to je možná cesta ze současné krize a také pamatovat na fakt, že během recese, i když obyvatelé České republiky šetří, mají stále rádi „levný luxus“, za který jsou ochotní utrácet.“

Domácí hosté jsou pro náš cestovní ruch důležití

Z analýzy Institutu turismu agentury CzechTourism vyplynulo, že podzimní dovolenou v České republice letos plánuje téměř stejný počet Čechů jako loni – 53 %. Loni, kdy ještě platila řada omezení kvůli pandemii covid-19, se jednalo o 55 %. Nejvíc se během podzimního volna Češi chtějí věnovat pěší turistice (69 %), lehčím procházkám (66 %), kratším cyklistickým výletům (32 %), vodním sportům a návštěvám akvaparků (24 %).

„Pro cestovní ruch jsou domácí hosté velmi důležití, aktuálně jsou jeho hnacím motorem. I proto roste víc než dřív význam různých výhod, které provozovatelé turistických atrakcí spolu s veřejnou správou a akademickým sektorem nabízejí. Ať už se jedná o slevové a zážitkové karty, turistické balíčky, vouchery apod., jejichž přehled přinášíme na zřejmě největším turistickém portále v Evropě Kudy z nudy,“  uvedl ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a doplnil: „Bohužel však platí, že se podnikatelé v cestovním ruchu u nás musejí připravit na hodně drsný podzim a zimu kvůli neúnosně vysokým cenám energií. Hrozí, že se třeba zavřou akvaparky, do nich se přitom chce na podzim vydat až 24 % Čechů. Většina provozovatelů těchto zařízení má zafixované ceny do konce roku, největší hrozba zavírání se tak dá čekat v roce novém. Podle Asociace bazénů a saun jsou akvacentra jako volnočasová aktivita stejně jako za pandemie covid-19 první na ráně. Obavy z budoucnosti mají i lyžařská střediska, lázně a wellness aj.“ 

Lyžařská střediska už zahájila předsezonní přípravy. Asociace lanové dopravy upozorňuje, že zatímco u pandemie covid-19 jsou domluveni na preventivních opatřeních s Ministerstvem zdravotnictví ČR, u rostoucích cen energií je jasných informací jen málo. „Mezi provozovateli skiareálů panuje vědomí, že maximální možné zdražení pro tuto sezonu je 10–25 %, a to zejména vzhledem k tomu, že dojde k poklesu koupěschopnosti obyvatelstva v důsledku energetické krize,“ upřesňuje prezident Asociace lanové dopravy Jakub Juračka. „Pokud nedojde k zastropování cen energií i pro velkoodběratele, hrozí omezení provozu v lyžařských střediscích, což by zásadně negativně poznamenalo zaměstnanost a životaschopnost horských obcí a celých regionů,“ dodává ředitel Asociace horských středisek Libor Knot.

Lázeňství je rovněž v ohrožení

Velké obavy ze sociálně-ekonomické situace vyjadřují i provozovatelé lázní a lázeňská místa. Už covid-19 tuto oblast velmi zasáhl – 571 tisíc lidí, kteří do lázní přijeli v roce 2021, znamenalo pokles návštěvnosti ve srovnání s rokem 2019 o 35 %. Samotní provozovatelé lázní říkají, že jim teď chybějí hosté z Ruska a Německa. Je také vyšší podíl mladších návštěvníků, kteří však do lázní jezdí na kratší dobu.

„Během covidu 19 menším lázním významně pomohly státní vouchery programu COVID – lázně, které spolu s mnoha aktivitami lázní přilákaly mladší klientelu. Ta ale tradiční starší pacienty nahradit zcela nedokáže. Obavy z koronaviru jsou tady stále, navíc zejména na západě Čech nám chybí klientela ze zahraničí,“ říká prezident Svazu léčebných lázní ČR Eduard Bláha a dodává: „Jako zdravotníci, jejichž ceny jsou věcně či absolutně zastropovány již od devadesátých let, nechápeme, proč vláda tak dlouho otálela se stejným zastropováním cen a zisků energobaronů. V pondělí oznámené zastropování vítáme, byť nejspíš nezabrání řadě zimních uzavírek našich provozů, které jsou energeticky velmi náročné.  Způsob, jakým se ceny energií tvoří, je vzhledem k jejich významu pro fungování a zdraví společnosti absurdní. Jejich regulace je nezbytná.“

Podobný názor má i Sdružení lázeňských míst ČR. Jeho předseda Jan Kuchař říká: „Lázeňské samosprávy a provoz jsou spojené nádoby, jedno bez druhého nemůže existovat. Lázně mají nezastupitelnou roli v českém zdravotním systému, pomáhají zejména v oblasti prevence lidského zdraví. Je třeba společně hledat cesty, jak lázeňství pomoci a dostat se tak z aktuální energetické krize. Samozřejmě pomůže i to, když do České republiky bude jezdit a utrácet u nás víc zahraničních turistů.“

Marketingové aktivity agentury CzechTourism

Lákat turisty do ČR je úkolem CzechTourismu. Už zanedlouho spustí 2. část online kampaně v zahraničí. Vychází z dlouhodobého konceptu „tradice“ – Přijeďte zažít tradiční i nové. CzechTourism kampaň spustí 15. září, poběží do 15. listopadu a bude se věnovat gastru, sklu, pivu, turistickým trasám, lázním, Vánocům a zimě na horách. Uskuteční se ve 14 zemích podle bonity. Jarní vlna se konala od 12. května do 12. července a při investici cca 13,2 mil. Kč do Facebooku a Instagramu a cca 8,5 mil. Kč do sítě Teads zasáhla téměř 100 milionů lidí.

Newsroom TTG

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Back to top button