Kam jet?Města & regiony ČRZprávy

Horská střediska u nás jsou na sezonu připravená

Start letošní zimní sezony je pro horské regiony nezvyklý. Přestože jsou zimní hory jedním z nejzdravějších prostředí, střediska přijala specifická opatření i vlastní semafor v reakci na covid-19.

Foto: CzechTourism

Opatření mají návštěvníkům zajistit maximální jistotu bezpečnosti a regionům stabilní návštěvnost. Do bezpečnosti letos areály investují miliony korun, každý řádově statisíce. Podle ankety Asociace horských středisek návštěvníky čekají také novinky jako modernizace dopravních zařízení a zasněžování, rozšíření tratí, zprovoznění několika selfservice pointů a další rozvoj online služeb. Do modernizace letos střediska investovala 750 milionů Kč, ale průměrné ceny skipasů se nezvýší.

Horská střediska mají připravený plán opatření a statisícové investice do bezpečnosti

V ČR je 98 % lanovek otevřených a doba jízdy je kratší než 9 minut, takže riziko infekce je nízké. Přesto skiareály přijímají protiepidemická opatření, aby byli jejich návštěvníci, zaměstnanci i místní obyvatelé v bezpečí. „Máme pro letošní rok zpracovaný Plán připravenosti a Semafor bezpečnostních a hygienických opatření, která na horách budou platit. Tato opatření zároveň konzultujeme s hygieniky z ministerstva zdravotnictví. Přestože je pobyt na horách bezpečný, chceme poprosit i samotné návštěvníky, aby tato opatření dodržovali a nezapomínali na osobní odpovědnost. Naše zdraví leží v rukou všech,“ říká Kateřina Neumannová, prezidentka Asociace horských středisek. Zajištění hygienických opatření bude skiareály stát miliony korun, jedno středisko tak jenom v zimě investuje několik set tisíc Kč.

Provoz lyžařských areálů je specifický, na což reaguje set opatření AHS. Ten obsahuje obecná ustanovení vycházejících z vládních nařízení i konkrétní návrhy řešení pro dopravní zařízení, půjčovny a lyžařské školy, restaurace (après ski) a další služby. Skiareály prosazují například sjednocení opatření pro lanové dráhy a lyžařské vleky nebo upřesnění definice „venkovní sportoviště“. „Konkrétně budou střediska zajišťovat například vyznačení rozestupů u pokladen a na nástupištích, dezinfekci vnitřních i vnějších prostorů, kontrolu šátků či roušek, nové možnosti online nákupů i plateb a další. Můžeme se také připravit na úpravu organizace v lyžařské škole nebo změny v pojetí akcí typů après ski,“ upřesňuje ředitel Asociace horských středisek ČR Libor Knot.

Foto: archiv ERV Evropská pojišťovna

Nebýt covidu, skiareály by do letošní zimy investovaly rekordní miliardu korun

Přestože na jaře skiareály utrpěly ztráty, netýkaly se jich prakticky žádné náhrady v rámci vládních kompenzačních programů. Na druhou stranu vítají nově zavedené snížení sazby DPH na jízdné na vlecích. Skiareály i tak byly nuceny pozastavit některé plánované investice v celkově výši nejméně 350 milionů korun. „Některé větší rozjeté investice už nebylo možné zastavit. Mezi největší rozvojové projekty letos patří nové lanové dráhy v Říčkách, Mladých Bukách a na Kraličáku. I přes pozastavené investice se tak celková výše těch uskutečněných před letošní zimou vyšplhala na 750 mil. Kč, což je o 150 milionů více než v loňském roce. Za normálních okolností by se letos investovala rekordní miliarda korun,“ informuje Libor Knot.

Stejně jako loni, i letos skiareály investovaly významnou část peněz do technického zasněžování. Jednak do jeho rozšíření, jednak také do zvýšení jeho efektivity a do modernizace technologií na zasněžování. „Vyšší účinnost těchto strojů přináší významné šetření potřebné vody a energií. Kromě zasněžovacích systémů se typicky jedná například o nákup technologie Snowsat, která zefektivňuje strojovou úpravu sněhu,“ vysvětluje Knot. Dále putovalo nejvíce peněz do budování a propojování sjezdových tratí, modernizace strojů na úpravu sjezdovek a rozšíření možnosti online služeb.

Pobyt na horách jako prevence zdraví

Pohyb ve venkovním prostředí v přírodě pozitivně ovlivňuje imunitu i psychiku člověka, což potvrzuje také uznávaný lékař a zároveň sportovec profesor Pavel Pafko: „Je potřeba, abychom se i v zimě dostávali do venkovního prostředí a pohybovali se. Pohyb venku, samozřejmě i na horách, je nejlepší prevence jakékoli infekce. Nutné je samozřejmě respektování a dodržování hygienických nařízení.“ Střediska připravují informační doporučení pro odpovědné sportování na horách tak, aby se lidé pohybu nevyhýbali a využívali přednosti hor. „Věřím, že i přes nutná koronavirová opatření si lze letos užít velmi příjemné lyžování a pobyt na českých horách. Tím prospějete nejen svému zdraví a náladě, ale podpoříte i velmi těžce zkoušený segment cestovního ruchu,“ uzavírá Kateřina Neumannová.

Foto: CzechTourism

Letní sezona a kampaň na podporu lyžařů s CzechTourism

Přestože během dvouměsíčního období letních prázdnin došlo ke zvýšené návštěvnosti hor v průměru o 15 % oproti loňskému roku, v celkovém měřítku nelze letní sezonu, která normálně trvá od května až do října, považovat za povedenou. V jarních a podzimních měsících totiž došlo k výraznému propadu. S kampaněmi na podporu horského turismu tak bude skiareálům i letos pomáhat agentura CzechTourism.

Ta je připravena spustit na sousedních trzích (Německo, Rakousko, Polsko a Slovensko) online kampaň na sociálních sítích a webech se zpravodajskou a cestovatelskou tematikou s cílem přilákat zahraniční návštěvníky do českých zimních středisek, lázní a do měst na advent. Kampaň na propagaci zimních středisek v hodnotě cca 8 milionů korun bude odkazovat na internetové stránky www.visitczechrepublic.com. Vedle ní poběží na okolních trzích, v Dánsku a v Nizozemsku ještě samostatné televizní, rádiové, online a venkovní kampaně v celkové hodnotě cca 9 milionů korun.

„V Dánsku jsme již propagaci Česka jako ideální zimní destinace zahájili billboardovou kampaní v kodaňském metru a na vlakových nástupištích. Billboardy bychom v druhé polovině října měli oslovit asi 3,5 milionu Dánů,“ říká Jan Herget, ředitel agentury CzechTourism.

Kromě výše uvedených kampaní připravuje agentura jako každý rok také tematický obsah na cestovatelském portálu Kudyznudy.cz se samostatnou landing page „Na hory“. Zde budou postupně aktualizovány informace za jednotlivá střediska. „Na konci října také spustíme novinku – aktuální sněhové zpravodajství. Následovat budou ceníky jednotlivých zimních středisek a s ohledem na počasí i tipy, kam vyrazit na běžky či za bruslením,“ doplnil Herget.

Dolní Morava relax & sport resort / Foto: archiv resortu

Investice a novinky na horách na sezonu 2020/21

Lyžování

Lyžaři se letos mohou těšit na tři zcela nové lanové dráhy. Ve Skiareálu Kraličák v pohoří Kralického Sněžníku to bude sedačková lanovka, která poskytne vyhřívané sedačky, wi-fi a kapacitu 2500 míst. V Říčkách v Orlických horách se pak jedná o odpojitelnou šestisedačkovou lanovou dráhu s krycími bublinami. V Mladých Bukách v Krkonoších na návštěvníky čeká nová sedačková lanovka s pevným uchycením čtyřmístných sedaček a rozběhovým pásem.

Dále skiareály investovaly do výstavby nových sjezdových tratí, jejich propojování a úprav. Například na Ještědu vzniká dlouho plánovaná nová páteřní sjezdovka Nová Skalka. V areálu Dolní Morava zase propojili a rozšířili tamější sjezdovky a investovali i do večerního lyžování a modernizace bezpečnosti. Na Tanvaldském Špičáku rozšířili modrou Turistickou sjezdovku. Sjezdovky ale rozšířili i na Klínovci, Malé Úpě a v Bílé.

Technologie a modernizace

Významné investice se na horách i letos pojily také s nákupem nových strojů a technologií, které slouží k úpravě sjezdovek a efektivnějšímu zasněžování. Ty letos nově pořídila především střediska SkiResort Černá Hora-Pec, Deštné, Tanvaldský Špičák nebo Ramzová. Konkrétně technologii Snowsat, která zefektivňuje strojovou úpravu sněhu a tím šetří vodu i energii, využívají areály v Deštné, SkiResort Černá Hora-Pec, Špindlerův Mlýn a Ještěd.

Rozsáhlé investice putovaly i do další modernizace a zefektivnění zasněžovacích systémů, například v Harrachově, Herlíkovicích, na Lipně, Plešivci, Bílé nebo Tanvaldském Špičáku. Na Klínovci a v Bublavě zároveň investovali i do rozšíření kapacity akumulačních nádrží.

Skipasy a zážitky

Aktuální doba zároveň urychlila i spuštění nových systémů prodeje skipasů online a přes selfservice pointy v Harrachově a Říčkách, kde nově zřídili samoobslužný kiosek na prodej skipasů a vrácení chipkaret. Online služby a věrnostní programy rozšířili a inovovali také v Dolní Moravě, na Lipně, kde nově nabízejí i exkluzivní personifikované nabídky, dále ve SkiResortu Černá Hora-Pec a ve Špindlerově Mlýně, kde prodávají více než 70 % skipasů online.

Zázemí a doprovodné služby

Na večerní lyžování se mohou návštěvníci nově těšit v areálu Dolní Moravy a Kohútky. V Malé Úpě zase otevřeli provozovny nové lyžařské školy a půjčovny. Skicrossovou trať si mohou letos vyzkoušet závodníci i široká veřejnost ve Špindlerově Mlýně. Největší prodejnu Intersport na horách se zázemím lyžařské školy a půjčovny najdou letos návštěvnici Lipna. V Harrachově si pak mohou lidé uschovat lyže v novém samoobslužném skidepotu.

Newsroom TTG

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button