ChorvatskoDopravaZahraničíZprávy

Chorvatsko otevřelo most na Pelješac

Most Pelješac (chorvatsky Pelješki most) je vícepolový most o délce 2,4 km, šířce 21 m a výšce 55 m. Návrh mostu zahrnuje čtyřproudou silnici s jedním jízdním pruhem a jedním pruhem pro zastavení na každé straně.

Foto: Chorvatské turistické sdružení / Igor Kralj / PIXSELL

Mezi další prvky patří výstavba obousměrných přístupových cest o délce 12 km na obou stranách mostu, dvou tunelů (0,5 km a 2,47 km), dvou menších mostů (0,51 km a 0,008 km), jednoho viaduktu (0, 16 km) a dvou odpočívadel. Také je plánován 7,9 km dlouhý obousměrný obchvat kolem města Ston, který bude zahrnovat dva tunely, most, viadukt a smyčku. Tento důležitý stavební úspěch výrazně zkrátí dobu jízdy mezi dvěma body chorvatské státní silnice D8, přesněji – doba jízdy se odhaduje na 20 minut, zatímco dosud to trvalo více než hodinu.

Odolává větru o rychlosti 180 km/h

Problémy s bouřkami a větry se neočekávají, jako je tomu v případě mostu Franjo Tuđman v Dubrovníku nebo Maslenice, protože most je navržen tak, aby odolal větru o rychlosti 180 km za hodinu. Vzhledem k výšce a šířce konstrukce rozpětí je pod mostem otevřena vodní cesta pro velké křižníky směrem na Neum.

Celková investice do tohoto hodnotného projektu činí 526 milionů eur, zatímco podíl evropských fondů na financování činí 357 milionů eur. Kromě historicky významné skutečnosti, že Chorvatská republika byla po více než 300 letech znovu propojena po celé své délce, bylo konečným cílem tohoto projektu také usnadnit přístup do regionu v rámci příprav na vstup do schengenského prostoru (zákonná povinnost) a posílit regionální soudržnost a dopravní spojení regionu s důležitými centry jinde.

Most Pelješac byl hodnocen jako „jeden ze stavebních projektů, které budou charakterizovat naši generaci“ a byl navržen Marjanem Pipenbaherem. (IGH) .

Když hovořil o mostě Pelješac jako o svém životním díle, poukázal na to, že:  „Tento most je megastavba, ale nejen kvůli své velikosti a délce. Byl postaven v oblasti, kde byly velké problémy se základy, v seismické oblasti jižní Dalmácie, Černé Hory a Albánie, kde jsou zemětřesení častá. Za druhé, byl umístěn na místě, kde jsou silné větry. To vše bylo třeba při výstavbě zohlednit, ale vyřešili jsme to inovativním konceptem.“ Dodává, že se jedná o jeden z nejnáročnějších mostů na světě: „Řadí se mezi pět největších a nejnáročnějších mostů v Evropě postavených od počátku století. Jsou to všechno high-tech mosty, přes 2 km dlouhé. Je to most, který patří k nejnáročnějším na světě.“

Foto: Chorvatské turistické sdružení

„Stavba mostu Pelješac je jedním z nejdůležitějších strategických projektů v historii Chorvatska, zejména pokud víme, že jeho výstavba spojila jih Chorvatska se zbytkem země. Výše uvedené znamená ještě lepší dopravní dostupnost Dubrovníku, naší turistické perly a jedné z nejoblíbenějších chorvatských destinací, stejně jako celého poloostrova Pelješac. Cestování touto částí země bude od nynějška mnohem praktičtější a příjemnější a jsme obzvláště hrdí na to, že most se svým komplexním a jedinečným designem zajímavým způsobem změnil výhled na Malostonský záliv,“ řekl ředitel Chorvatského turistického sdružení Kristjan Staničić.

Více informací o regionu Dalmácie-Dubrovník naleznete zde:

https://croatia.hr/cs-cz/region/dalmacie-dubrovnicka-oblast

Newsroom TTG

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Back to top button