NěmeckoZahraničí

BTHVN2020: Óda na radost (z cestování)

Letos oslavíme 250. výročí narození hudebního génia Ludwiga van Beethovena. Na tiskové konferenci v hudebním sále Velvyslanectví Spolkové republiky Německo toto výročí z pohledu cestovního ruchu představil Jan Pohaněl z Německé turistické centrály (DZT) v Praze.

Ludwig van Beethoven na portrétu od Josepha Karla Stielera. Foto Wikipedia

V roce 2020 proběhne rozsáhlá tematická kampaň „Discover Beethoven!“ neboli „Objevte Beethovena“ ke 250. výročí narození tohoto hudebníka. „Její součástí bude více než tisícovka kulturních a turistických nabídek v jeho rodném městě Bonnu i ve zbytku Německa,“ uvedl Jan Pohaněl, a také přes 800 koncertů a dokončení Beethovenovy 10. symfonie. „Investice do této kampaně činí více než 42 milionů eur, tedy řádově kolem miliardy korun,“ upřesnil Jan Pohaněl na akci, kterou zahájil Hans-Petr Hinrichsen, vedoucí referátu pro politické záležitosti a zároveň zástupce velvyslance Německa v ČR. Skladby Beethovena, Bacha či Mendelssona-Bartholdyho pro účastníky provedlo vynikající Quasi Trio.

Mezi významné počiny z beethovenovského programu patří znovuotevření skladatelova rodného domu v Bonnu v prosinci 2019. Náklady dosáhly téměř 100 milionů Kč a výstava zahrnuje 150 originálních exponátů. Výstavu doplní řada multimediálních instalací ve městě i jeho okolí. Od 12. března do 20. dubna na trase Bonn–Vídeň popluje hudební loď celkem se 14 zastávkami a bohatým hudebním programem. Od května do října 2020 bude v rámci akce „Rýn v plamenech“ k vidění flotila 60 osvětlených lodí,  v Bonnu pak od 1. do 3. května. Kompletní program oslav najdete na bthvn2020.de.

Nejkulturnější země

V Německu najdeme kolem 500 divadel, což je pravděpodobně největší hustota divadel na světě. Třetina všech operních představení po celém světě se koná právě v Německu. Celkem 46 míst Světové kulturního dědictví UNESCO představuje formující vlivy v kulturní historii. Ročně přijme více než 6 700 německých muzeí přibližně 15 milionů návštěvníků. Okolo 200 módních přehlídek, pouliční umění a festivaly podporují obraz moderního a kreativního Německa. Více než 300 restaurací s hvězdami Michelin stojí za kulinářskou kulturou a vynikající kvalitou služeb. Více než 100 filmových festivalů dokumentuje široký zájem o všechny formy kinematografie. Zhruba 1 600 hudebních festivalů a hudebních slavností představuje špičkové výkony mezinárodních hvězd.

Kultura jako důvod k cestování

Z 183,5 milionů kulturních cest, které Evropané podle společnosti IPK podnikli v roce 2018 po celém světě, vedlo 21,8 milionů do Německa. S tržním podílem dvanácti procent je Německo pro Evropany kulturní destinací číslo jedna, před Španělskem a Francií s deseti procenty, a dále Velkou Británií a Itálií, které získaly devět procent. V roce 2018 bylo ze zámořských trhů uskutečněno celkem 170 milionů kulturních výletů, z toho 3,6 milionu do Německa (podíl na trhu 2 procenta).

„S téměř 22 miliony kulturně zaměřených cestovatelů jsme u Evropanů kulturním turistickým cílem číslo 1,“ vysvětluje Petra Hedorfer, předsedkyně představenstva Německé turistické centrály (DZT). „Abychom ještě více posílili vynikající postavení Německa jako země hudby, definovali jsme si v rámci kampaně týkající se Beethovena další digitální priority. Kromě centrálních bodů zájmu v oblasti kolem rodného města Bonnu budeme podporovat aktivity v rámci celého Německa, s cílem obecně posílit poptávku po kulturních turistických nabídkách, především pak s důrazem na základní téma Německo – země hudby“. S ohledem na toto výročí umístil světově proslulý cestovní průvodce Lonely Planet Beethovenův rodný Bonn na 5. místo v žebříčku metropolí, které by měly být navštíveny v roce 2020.

Beethovenova socha v záři světel. Foto: Michael Sondermann

Spolupráce se společností Beethoven Jubiläums Gesellschaft

DZT podepsala dohodu o spolupráci se společností Beethoven Jubiläums Gesellschaft mbH za účelem společného zviditelnění tohoto důležitého výročí v zahraničí. Dceřiná společnost nadace Beethoven Haus Stiftung má na starost propagaci a koordinaci jubilejního roku jako události s mezinárodním přesahem. Skrze zapojení mezinárodních sítí DZT se budou šířit informace na mezinárodní úrovni ještě efektivněji.

Interpretace klasického dědictví moderním způsobem

Na všech zdrojových trzích se DZT spoléhá na moderní digitální formy komunikace, které mají dobově ztvárnit Beethovenův klasický odkaz. Využití virtuální reality nabízí účastníkům DZT akcí jedinečnou příležitost „přehrát“ si na klavír společně s Beethovenem výňatky z 9. symfonie. K dispozici bude také aplikace rozšířené reality, ve které můžete s Beethovenem vytvářet „živé fotografie“. Ucelené informace o tomto výročí a s ním související kulturní nabídky můžete nalézt na webu germany.travel/beethoven2020. DZT také po celém světě organizuje kampaně na sociálních sítích a cesty influencerů. Spolu s mezinárodním mediálním partnerem CNN uvede pět filmů ze série „Great Big Story“ do celosvětové sítě Turner.

Vynikající image inspiruje kulturní turisty

Kultura posiluje vysokou vážnost a respekt, kterému se Německo těší po celém světě. V renomovaném indexu oblíbenosti GfK Anholt Nation Brands se Německo na straně poptávky řadí na první místo z 50 srovnávaných zemí, a na 4. místo v segmentu kultura. Německá turistická nabídka a její konkurenceschopnost získala v Travel & Tourism Competitiveness Index (TTCI) světového fóra World Economic Forum (WEF) třetí místo, a to v porovnání 140 zemí po celém světě. Kulturní zdroje získaly v tomto žebříčku 6,5 z 7,0 možných bodů. Umění, kultura a architektura patří podle kvalitativního monitoringu k nejdůležitějším kritériím mezinárodních turistů, kteří se rozhodnou pro Německo jako svůj turistický cíl.

Petr Bílek

Ukázat další

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button