Města & regiony ČRNovinky

Zimní sezona ukázala, že Češi se na hory stále rádi vracejí

I přes pandemická opatření uplynulá zimní sezona ukázala, že zájem Čechů o lyžování v tuzemsku přetrvává. Díky poměrně příznivým sněhovým podmínkám a kvalitní infrastruktuře středisek byla délka sezony dobrá a na některých místech lze lyžovat až do Velikonoc.

Foto: Turistický region Jizerské hory

Přes nevyrovnaný průběh letošní zimní sezony ji lze hodnotit vcelku pozitivně. Začala již zkraje prosince a díky mrazům a sněhu střediska zahájila provoz rekordně brzy. Na přelomu roku ale přišla silná obleva, která negativně ovlivnila lednovou návštěvnost. Příznivější počasí v období jarních prázdnin, v únoru a během slunného března, naplněnost středisek výrazně zlepšila. 

Klimaticky byla zima méně příznivá, teplotně o 2 °C nad dlouhodobým průměrem, a vykazovala značné výkyvy v podobě deštivých a větrných dnů. Pozitivní byla naopak velká sněhová nadílka na začátku února a zejména chladný, ale slunečný březen. „I když jsme letos zažili extrémně málo dní příznivých pro zasněžování, podařilo se díky moderním technologiím připravit dostatečné množství sněhu. I nadále je v tomto ohledu klíčová podpora výstavby vodních akumulačních nádrží, které jsou nejen efektivní, ale i šetrné k přírodě,“ říká Libor Knot, ředitel Asociace horských středisek ČR. 

Foto: Dolní Morava

Návštěvnost ovlivnil covid

Ani této sezoně se nevyhnula opatření proti onemocnění covid-19, když nastavená opatření omezovala v první polovině sezony zejména neočkované návštěvníky. Podmínky provozu středisek se podařilo dohodnout včas před startem sezony, takže provozovatelé i lyžaři měli možnost se na tato opatření připravit, a nemuselo tak dojít k úplnému zastavení provozu, jako tomu bylo v sezoně 2020–2021.

I přes tato protipandemická omezení byla návštěvnost českých hor jen mírně pod dlouhodobým normálem. „Po předchozí prakticky neexistující sezoně nás těší, že si lidé na české hory cestu opět našli, nakonec se počet návštěvníků přiblížil průměrným sezonám. To potvrzuje, že díky kvalitě služeb a dostupnosti středisek zájem o lyžování v Česku stále je,“ říká prezidentka Asociace horských středisek ČR Kateřina Neumannová.

Foto: Orlické hory a Podorlicko

Investice do rozvoje pokračují

Celkové tržby za zimu jsou srovnatelné s příjmy v těch lepších předchozích sezonách. Střediska se ale musela potýkat s výrazným zvýšením provozních nákladů – zejména nárůst cen za elektrickou energii či pohonné hmoty dosahoval až desítek procent. „Tyto výsledky však umožní i přes covidovou a energetickou krizi do budoucna pokračovat v investicích do rozvoje služeb. Podobně jako před touto sezonou to podle našeho průzkumu bude okolo 1 miliardy Kč, přičemž nejčastěji půjde o zvýšení kvality, bezpečnosti a komfortu služeb,“ dodává Libor Knot. 

Horským střediskům chyběla letos zejména značná část návštěvníků ze zahraničí, převážně z pohraničních oblastí. Za tím stála především kombinace podmínek pro vstup do země a nejistota vyhlašování protipandemických opatření. Obdobné tendence ale provozovatelé zaznamenali také u tuzemských návštěvníků, kteří rozhodnutí o pobytu nechávali více na poslední chvíli. S propagací českých hor a podporou návštěvnosti pomáhala i letos agentura CzechTourism.

Antonín Novák, produktový manažer aktivního turismu agentury CzechTourism, k tomu upřesňuje: „Během loňského podzimu jsme spustili několik marketingových aktivit lákajících zahraniční turisty na české hory, a to v Polsku, Německu, na Slovensku a v zemích Beneluxu. Nejmasivnější kampaň proběhla v Polsku, kde jsme prezentovali česká horská střediska v online prostoru i v televizi. Zároveň jsme se více zaměřili na aktualizaci informací o českých horách na našem ústředním komunikačním incomingovém portále visitczechrepublic.com. K tuzemskému publiku směřovala naše spolupráce se stanicí Óčko TV v rámci projektu „Užít hory“ a hlavním komunikačním portálem samozřejmě zůstává Kudy z nudy, kde jsme mimo jiné propagovali produkt Czech Skipass.“

Newsroom TTG

Ukázat další

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button