NovinkyPředpisy & regulace

Zákon o EET vyšel ve Sbírce zákonů, platit začne od ledna

Nový zákon, který od příštího roku zavede obnovenou elektronickou evidenci tržeb (EET), vyšel 7. října ve Sbírce zákonů. Převážná část zákona začne platit od 1. ledna příštího roku, některá ustanovení jsou ale účinná nyní. Týkají se třeba pokut. Novou verzi EET už nebude provázet nutnost tisknout papírové účtenky, naproti tomu bude zahrnovat i bezhotovostní platby. Vláda si od ní slibuje hlavně narovnání podnikatelského prostředí a také dodatečný výnos přes 14 miliard korun ročně.
Ilustrační foto: Pixabay

Dnešním dnem, 8. října 2026, tedy dnem následujícím po vyhlášení zákona, vstupují v účinnost některá ustanovení. Týkají se třeba pokut a mají dopadnout na případy, kdy jakákoli fyzická osoba úmyslně ztěžuje nebo maří evidenci tržeb. To samé se bude týkat živnostníků a právnických osob, kteří ale ponesou odpovědnost bez ohledu na zavinění. Všem uvedeným však za maření evidence bude hrozit až půlmilionová pokuta. V důvodové zprávě současně stojí, že k naplnění skutkové podstaty nepostačí pouhá příprava nebo pokus, ale ani účinek bez závažné intenzity.

Důvodová zpráva k návrhu zákona popisuje, že půjde třeba o úmyslné zneužití institutu storna, kdy prodávající vrací část peněz i celou částku. Může platbu stornovat i v případě bezhotovostní platby, pokud dodatečně zjistí, že peníze nedorazí a prodavač si to nemohl ověřit na místě. Jako další příklad důvodu pro uložení pokuty uvádí důvodová zpráva výrobu softwaru, který umožní evidenci tržeb obcházet. Podotýká však, že musí být naplněna míra závažnosti, protože bez toho nepůjde o přestupek podle zákona o EET.

Ministerstvo financí už od září spustilo informační kampaň a pořádá setkání pro podnikatele, kde jim EET 2.0 vysvětluje. Spustilo i infolinku finanční správy na čísle 953 109 109, kde proškolení zaměstnanci finančních úřadů zodpovídají dotazy.

Zákon obsahuje také navazující daňové změny v jiných zákonech. Rodinám s dětmi navrací takzvané školkovné a studentům slevu na dani, které zrušil konsolidační balíček z roku 2023. Nealkoholické nápoje podávané v restauracích zařazuje do 12procentní sazby daně z přidané hodnoty. Tiché víno má být opět daňově uznatelným darem. Od daně osvobozuje spropitné zaměstnancům v restauracích.

Newsroom TTG / ČTK

Pokračovat ve čtení

Související články

Back to top button
Nastavení personalizace