Data & studieIncomingMěsta & regiony ČRZprávy

Výpadek ruských turistů chce CzechTourism nahradit arabskou klientelou

Výpadek ruských turistů v důsledku konfliktu na Ukrajině chce státní agentura CzechTourism nahradit především arabskou klientelou.

Ilustrační foto: Shutterstock

Rusové patřili k nejbohatším cestovatelům, kteří do tuzemska přijížděli. Významným návštěvnickým zdrojem byli hlavně pro lázně, ale měli zájem poznávat prakticky celou republiku. Náhradou za ně by mohli být také Izraelci a Američané. Cestovatele ze Spojených států ale od návštěvy ČR nyní odrazuje válka na Ukrajině, uvedl ředitel české centrály cestovního ruchu Jan Herget.

Na tradičních turistických místech, jako jsou Praha, Karlovy Vary, Český Krumlov, Olomouc nebo Brno, dále kvůli pandemii koronaviru chybějí návštěvníci z Číny, Tchaj-wanu či Japonska, upozornil Herget. Posledně jmenovaná země se podle něj snad brzy turistice opět otevře. Ve všech případech jde o movité cestovatele, které nyní CzechTourism hledá v jiných zemích. Plnohodnotně nahradit ruské, čínské či tchajwanské návštěvníky se ale podle Hergeta pravděpodobně nepodaří.

Z Ruska do ČR v předpandemickém roce 2019 přijelo podle dat Českého statistického úřadu asi 565 000 turistů, v počtu zahraničních hostů se dostali na šesté místo. O rok později, kdy bylo cestování omezeno v důsledku šíření koronaviru, se jejich počet snížil zhruba na 132 000. Přesto tvořili čtvrtou nejpočetnější návštěvnickou skupinu z ciziny. Loni, kdy pokračovaly protiepidemické restrikce, do ČR zavítalo už jen přibližně 25 000 Rusů.

Nová zahraniční kampaň na podporu příjezdového cestovního ruchu, do které CzechTourism vloží na jaře 30 milionů korun a dalších deset milionů na podzim, je rozdělena do tří zón. „Zhruba 71 procent našeho rozpočtu půjde do těch nejbonitnějších (trhů), jako jsou Velká Británie, USA, a samozřejmě na okolní trhy – Slovensko, Polsko, Německo –, které jsou klíčové pro regiony,“ řekl Herget. Dalších 18 procent rozpočtu je určeno na propagaci ČR ve čtyřech velkých evropských zemích, ze kterých těží podle Hergeta hlavně Praha prostřednictvím prodloužených víkendů. Jde o Španělsko, Itálii, Francii a Nizozemsko. Třetí skupinu tvoří Maďarsko, Rakousko, Švédsko, Dánsko a Izrael.

Obrat cestovního ruchu v Česku v roce 2019 činil 309 miliard korun, odvody do veřejných rozpočtů dosáhly 125 miliard korun. „Jen za víza se vybrala téměř miliarda korun,“ řekl ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. V důsledku pandemie se však obrat turismu propadl na 161 miliard korun a za loňský rok se očekávají podobné výsledky, dodal Bartoš.

Newsroom TTG / ČTK

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Back to top button