IncomingKnihy a médiaKulturaMěsta & regiony ČRNovinky

V Česku natáčený film Na západní frontě klid získal ceny BAFTA

Válečné drama Na západní frontě klid z produkce Netflix, které se z velké části natáčelo v Česku, bodovalo na cenách Britské filmové akademie. Ze čtrnácti nominací proměnilo sedm a stalo se tak nejúspěšnějším snímkem. Sošku s divadelní maskou mimo jiné získal tým zvukařů, mezi kterými byl i Čech Viktor Prášil. Česko je tak opět víc vidět v zahraničí, což pomůže i cestovnímu ruchu. Turismus spojený s natáčením velmi dobře funguje. Mimo jiné znamená příjmy veřejných rozpočtů i filmového průmyslu.

Foto: Shutterstock

Turisté, kteří cestují za filmem, bývají dvojího druhu. Každý čeká něco trochu jiného. Ten běžnější se díky filmu nadchne pro určitou zemi, oblast či město a chce je poznat na vlastní kůži. Je pak na dané lokalitě, zda je na turisty připravena či se na cestovatele nachystá, zda má vybudovanou dostatečnou infrastrukturu, fungující služby a i při zvýšením cestovním ruchu umí zajistit soukromí místních a snižovat uhlíkovou stopu, kterou větší mobilita přináší. Za Filmového turistu s velkým F se dá označit druhý typ člověka. Fanoušek audiovizuálního díla, který chce vidět lokace, tedy přímo místo natáčení jeho „srdcovky“. Tzv. film-induced tourism se objevuje i v České republice, obecně tito lidé cestují především za fantasy filmy či čarodějnickými ságami.

„V České republice se toho natáčí docela hodně. Zahraniční produkce nás mají rády. Finančně se jim tuzemští herci a lokace vyplácejí a nadšenost tuzemských fanoušků nebývá takovou pro herce ohrožující posedlostí jako v jiných koutech světa,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „A i když kvůli pandemii covidu-19 objem peněz, které filmaři v Česku utratili, klesl zhruba o pětinu, jen loni v prvním pololetí se v Česku natáčelo jako o život. Třeba druhá řada rozsáhlého seriálu Nadace, film Vyproštění s Chrisem Hemsworthem nebo tradiční produktové spoty americké společnosti Apple. A také včera Britskou akademií filmového a televizního umění oceněná adaptace slavného románu E. M. Remarqua Na západní frontě klid. Protože místo natáčení a cestovní ruch jsou spojené skvěle fungující nádoby, CzechTourism či jeho turistický portál Kudy z nudy bývají partnerem audiovizuálních projektů.“

Natáčení znamená příjmy pro filmový průmysl i pro ty, kdo štábu poskytují ubytování, zajišťují dopravu, působí ve stavebnictví, v gastronomii nebo šijí, tedy pracují v sektoru oděvnictví. Právě do těchto oblastí putuje až 60 % příjmů z filmování. Pro Česko tak nejen z ekonomického pohledu bylo přínosem zde natáčené pokračování série o Jamesi Bondovi Casino Royal, první díl trilogie Letopisů Narnie, akční Mission: Impossible, oscarový snímek Edith Piaf aj.

„Film láká k cestování po celém světě. Jezdí tak nejen zahraniční turisté k nám, ale také platí, že se obyvatelé Česka vydávají objevovat cizí země, které viděli ve filmu či v televizi. Z našeho průzkumu mimo jiné vyplynulo, že až 44 % Čechů už vyjelo na výlet nebo dovolenou právě na základě inspirace filmem či seriálem, který je oslovil,“ říká vedoucí Institutu turismu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Petr Janeček. 

Filmování u nás nezastavila ani pandemie covidu-19. V Praze tak vznikl třeba fantasy seriál Carnival Row s Orlandem Bloomem a Carou Delevingne, Amazon zde nechal víc než tři miliardy korun. V Česku se natáčel také akční thriller s Ryanem Goslingem a Chrisem Evansem The Gray Man, který se s náklady 200 milionů dolarů stal jedním z nejdražších počinů Netflixu. Velmi dobrou službu udělalo i natáčení filmu Glass Onion s Danielem Craigem ve Sklárně Pačinek. Křišťálový chrám, zahradu a huť, které ve snímku hrají zásadní roli, a další jedinečné české sklo bylo možné tento víkend vidět také v reportáži ve francouzské TF1. S natáčením rovněž pomáhal CzechTourism.  

„Film hraje významnou roli v marketingu a v podpoře zájmu o jednotlivé země. Podle aktuálně dostupných informací se jen roce 2021 v Česku natáčelo víc než 20 zahraničích filmů a štáby u nás utratily víc než 12 miliard korun,“ říká ředitelka odboru produkt managementu, výzkumu a B2B spolupráce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Veronika Janečková a dodává: „Filmaře z celého světa lákáme mimo jiné na výhodné pobídky, milé zacházení a skvělé profesionály v oboru, které si zahraniční produkce najímá. Vše je otázkou nabídky a poptávky, ekonomického přínosu a všemi směry skloňované udržitelnosti. Moudří vědí, že pokud bude platit „A přece se točí!“, pomůže to všem.“

Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism si je potenciálu médií vědoma. Proto třeba spolupracovala při natáčení nejsledovanějšího nizozemského TV pořadu “Wieis de Mol?“.

„Desetidílná soutěž zajistila ČR mimořádnou vizibilitu v Nizozemsku nejen prostřednictvím televizí a online stream vysílání, ale také díky propagaci napříč většinou nizozemských médií. I díky tomu se nizozemští turisté v roce 2021 umístili na 4. místě v žebříčku zahraničních návštěvníků v ČR,“ říká ředitel odboru marketingu a zahraničních zastoupení České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Sledovanost každého dílu byla 4 000 000 diváků, hodnota AVE mediálních výstupů zahraničního zastoupení CzechTourismu pro Benelux 90 000 000 korun. A hodnota celkového mediálního zásahu (talkshow, influenceři, fanouškovské skupiny na sociálních sítích apod.)? Desítky milionů eur.“

Newsroom TTG

Ukázat další

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button