Úspěšný rok 2022 pro chorvatský cestovní ruch
U příležitosti vyhodnocení sezony 2022 uspořádalo zastoupení Chorvatského turistického sdružení pro Českou republiku a Slovensko v Praze tiskovou konferenci, na které se sešli zástupci novinářské obce a obchodních partnerů.
Chorvatsko má v letošním roce mnoho důvodů k optimismu a spokojenosti: v rámci veletrhu WTM v Londýně bylo Chorvatsko několikrát oceněno při předávání prestižních cen Wanderlust Travel Awards, které pořádá uznávaný britský cestovatelský časopis Wanderlust. Dubrovník byl vyhlášen nejžádanějším turistickým městem v Evropě, Chorvatsko se umístilo na 5. místě v kategorii “Nejžádanější evropské destinace” před Rakouskem, Švýcarskem, Portugalskem, Německem a Skotskem a ostrov Hvar obsadil 7. místo v kategorii “10 nejlepších ostrovních destinací Evropy”.
Od ledna do listopadu 2022 Chorvatsko celkem navštívilo 16,03 milionu zahraničních turistů a počet přenocování dosáhl 91,68 milionu. Ve srovnání s rokem 2021 tak počet příjezdů narostl celkem o 41,47 % a počet přenocování o 28,28 %, čímž se rok 2022 téměr vyrovnal objemu návštěvníků, kterých bylo dosaženo v rekordním roce 2019.
Chorvatsko zůstává i nadále hlavní letní zahraniční letní turistickou destinací pro návštěvníky z České republiky
Za období leden–listopad 2022 Chorvatsko navštívilo celkem 891 968 českých turistů, kteří zde strávili celkem 5 978 893 nocí. Tím se Česká republika umístila na 5. místě v počtu realizovaných přenocování zahraničních návštěvníků těsně za Polskem, ale před Itálií, Velkou Británií nebo Nizozemskem.
Ve srovnání se rokem 2021 se jedná o nárůst o 15,23 % v počtu návštěvníků a o 14,66 % v počtu dosažených přenocování. Průměrná délka pobytu českých turistů pak dosáhla 6,8 noci. Počet návštěvníků z České republiky tak nejen dosáhl, ale překročil o 13,12 % počet návštěvníků ve srovnatelném období doposud nejúspěšnějšího roku 2019.
Z hlediska typu ubytování v rámci realizovaných přenocování preferovali Češi i v tomto roce ubytování v soukromí, kde bylo zaznamenáno 3,2 milionu přenocování, následovaly hotely s 979 000 přenocováními a kempy s 921 608 přenocováními. Hlavním motivem pro cesty do Chorvatska i nadále zůstává pobyt u moře, které přilákalo až 90,3% všech českých návštěvníků.
V nadcházející sezoně se chorvatský turistický ruch chce vedle dalšího rozvoje turistické nabídky v přímořských oblastech zaměřit také na vnitrozemí Chorvatska, které je stále populárnější i mezi českými turisty, zejména těmi, kteří jsou vyznavači aktivní dovolené, ať se jedná o pěší turistiku, cykloturistiku a nebo objevování kulturních a historických pokladů chorvatského vnitrozemí.
Dle vytyčené dlouhodobé strategie pro nadcházející období bude kladen důraz zejména na uplatňování zásad udržitelného rozvoje cestovního ruchu, uvedl ředitel Chorvatského turistického sdružení pro Českou republiku a Slovensko Miodrag Mlačić. „Chorvatsko má pro cestovatele a návštěvníky nepřeberné množství nabídek – působivou přírodu, krásné ostrovy, historická města světové úrovně nebo rušný noční život. Právě proto se Chorvatsko pravidelně umisťuje na čelních místech jako nejžádanější cíl návštěvníků v Evropě, včetně hostů z České republiky,” dodal Miodrag Mlačić.
Newsroom TTG