CestovkyLidéRozhovoryTOPZahraničí

Stanislav Zeman: Stát nepracuje na tom, aby se cestování udrželo při životě

Kamenné pobočky cestovních kanceláří a agentur zůstávají již mnoho týdnů uzavřené, což vzbuzuje dojem, že jejich činnost je utlumena. Opak je ale pravdou, tedy alespoň v cestovní kanceláři Čedok, kde nás přivítal její generální ředitel Stanislav Zeman.

Foto: archiv Stanislava Zemana

Zdá se, že většina vašich zaměstnanců pracuje v režimu home office, ale možná o to intenzivněji. Čím v současnosti Čedok žije?

Již při svém nástupu do Čedoku jsem si předsevzal, že se naše cestovní kancelář stane na našem trhu lídrem v technologiích, a myslím, že se nám to opravdu daří. V loňském roce jsme přešli na rezervační systém našeho akcionáře, polské Itaky, implementovali jsme jej na naše podmínky a zhruba před třemi měsíci bylo jakýmsi vyvrcholením této činnosti dokončení aplikace Můj Čedok. Oproti jiným cestovním kancelářím máme výhodu, že technologické produkty přebíráme od našich holdingových vývojářů a nemusíme jejich tvorbě věnovat drahocenný čas. Energii vkládáme do proklientského servisu a inovace produktu.

Co aplikace Můj Čedok klientům nabízí a v čem je inovativní?

Je to klientský profil, ve kterém má jeho uživatel online přístup k rezervacím, automaticky se mu do něj nahrávají aktuální rezervace, ale může si do něj přehrát i ty minulé, může přes něj provádět platby a objednávat i doplňkové služby jako pojištění, parkování, sedačky či jídlo v letadle. Jde o v současnosti nejvyspělejší nástroj na našem trhu, který umožňuje klientovi mít všechny potřebné dokumenty online na jednom místě.

Jak se vaši zákazníci s aplikací sžívají? Mají o ni zájem?

V současnosti evidujeme 30 000 aktivních uživatelů, což považujeme v aktuální situaci cestovního ruchu a během krátké několikaměsíční existence tohoto nového produktu za opravdový úspěch. Klienti oceňují funkčnost a intuitivní používání aplikace, která je tak přístupná širokému spektru našich zákazníků. Předpokládáme, že s uvolňováním podmínek pro cestování bude uživatelů přibývat.

Má aplikace nějaké výhody i pro vaši cestovní kancelář?

Prioritou je samozřejmě usnadnění komunikace s klientem, zároveň to ale přináší menší nápor na call centrum a prodejce, protože zákazník má všechny dokumenty včetně letenky či pokynů k odbavení stále u sebe v mobilním telefonu nebo počítači. Novinkou je rovněž možnost online plateb vouchery, a to jak lex vouchery, tak našimi vlastními.

Kolik voucherů už vaši klienti uplatnili a jaký je váš odhad počtu těch, kteří budou chtít vrátit peníze?

Všem držitelům voucherů jsme již telefonovali a v rámci monitorovaných hovorů jsme zjišťovali, zda plánují voucher uplatnit, nebo zda chtějí vrátit peněžní zálohu. Příjemným zjištěním pro nás bylo, že 85 procent klientů plánuje v letošní sezoně dovolenou, a tedy uplatnění voucheru. Již uplatněných voucherů nyní evidujeme zhruba 35 procent, intenzivně byly vouchery využívány po Novém roce až do vcelku překvapivého rozhodnutí vlády zavést několikeré testování před odjezdem a po příjezdu do České republiky. To klienty značně znejistělo a zájem o zájezdy přechodně opadl. Zhruba od poloviny března se počty rezervací pomalu navyšují, což souvisí s vírou lidí v uvolnění podmínek pro cestování.

Jakou další novinku jste pro klienty přichystali?

Významnou novinkou jsou naše dynamické balíčky, které klientům nabízejí možnost vytvořit si dovolenou podle vlastních preferencí. Mohou si přes naše napojení na letenkový rezervační portál v kombinaci s naším portfoliem hotelů či penzionů sestavit zájezd, který bude vyhovovat jejich časovým a finančním možnostem. Již nyní máme v nabídce Turecko, Bulharsko nebo Španělsko, připravujeme Sicílii, Maroko a citybreakové destinace, ale vše závisí na nabídce letů z Prahy.

Jak přesně to funguje?

Klient si v systému zadá své preferované datum odjezdu a náš rezervační systém mu vyhledá let, vygeneruje cenu letenky a hotel z naší nabídky, čímž vznikne individuální zájezd, není to zájezd na vyžádání, který by pro klienta připravoval produktový manažer, vše je o technologiích a napojení na rezervační systémy, které zabezpečí letenky, ubytování i transfery. Pracujeme nyní s Travel Fusion, pracujeme na napojení na Amadeus pro letenky a napojení na některé hotelové banky. Klientskou výhodou je i to, že lze v rámci těchto balíčků uplatnit i vouchery, což u společností nabízejících jednotlivé služby nelze.

Pod letními zájezdy si nejčastěji představujeme ty letecké, ale Čedok letos spojil síly s RegioJetem a jeho vlaky. Co společně nabízíte?

Ve spolupráci s RegioJetem se nám podařilo dát přes náš rezervační systém do prodeje vlaky do Chorvatska a brzy i na Slovensko spolu s hotelovým ubytováním všech kategorií. Byl to pro nás technologický oříšek, protože s touto novinkou v cestovatelské nabídce ještě nikdo nepracoval, ale povedlo se. Připravili jsme jak pobytové, tak poznávací zájezdy vlakem a máme na ně již velmi pozitivní ohlas. Rádi bychom tuto nabídku rozšířili i o Maďarsko, a to nejen o Budapešť, ale i o lázně v okolí Györu a o Balaton.

A jak hodnotíte dosavadní prodeje zájezdů?

Nyní se nejvíce prodávají zájezdy do destinací, s nimiž měli naši klienti dobré zkušenosti v loňské letní sezoně, tedy Řecko a Bulharsko, a dále destinace, které se osvědčily během zimního letového řádu, Kanárské ostrovy, Egypt a Madeira. Z exotických destinací se dobře prodávají Maledivy a velký úspěch měl i Zanzibar, který ale z nepochopitelných důvodů ministerstvo zdravotnictví zakázalo. Souhrnně lze říci, že tyto zákazy a přesouvání zemí z jedné kategorie do druhé náš byznys zabíjejí. Je to o to méně pochopitelné, když se jedná o země, kde je riziko nákazy minimální a například s naší republikou nesrovnatelné.

Věříme i v návrat Turecka, kam Češi na rozdíl od Němců a Poláků v loňské sezoně díky zákazu nesměli. Turci byli totiž mezi prvními, kdo vydal prohlášení, že do země budou moci přijet i hosté bez očkování, pouze s testem. Je vidět, že jakmile nějaká destinace zveřejní jasně definovaná pravidla, za jakých bude možné cestovat, tak se rezervace zájezdů navyšují. Podobným příkladem je i Chorvatsko, Češi prostě chtějí znát podmínky a nemají rádi nejistotu.

Na sezonu jsme připraveni, v nabídce máme na léto přes tisíc hotelů, což je o sto procent více než loni. Nabízíme i nové destinace jako Lanzarote či Curacao a další, na nichž pracujeme především v nové produktově řadě Dynamix.

Věříte, že letní sezonu vyřeší covid pasy?

Klienti se o ně aktivně zajímají, je vidět, že jejich zavedení pro očkované a pro ty, kdo nemoc prodělali či mají protilátky, by atmosféru alespoň trochu uklidnilo. Je ale smutné, že stát zatím nepracuje na tom, aby se cestování udrželo při životě a aby lidem cestovat umožnil. Už dávno mohl vydat jasný signál směrem k letní sezoně, za jakých podmínek budou moci Češi cestovat, vrátit se zpět do své země, a celkově tak zjednodušit podmínky pro cestování.

Děkuji za rozhovor a přeji úspěšnou sezonu.

Lenka Neužilová

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button