Na mezinárodní konferenci o syntetických udržitelných palivech (SAF) v Haagu bylo oznámeno, že společnost KLM, Shell a nizozemské ministerstvo pro infrastrukturu a vodní hospodářství poprvé na světě realizovaly let s cestujícími poháněný udržitelným syntetickým palivem.
Společnost Shell, výrobce udržitelného petroleje, a společnost KLM provozující let, oznámily tuto světovou premiéru během setkání, které zahájila nizozemská ministryně pro infrastrukturu a vodní hospodářství Cora van Nieuwenhuizen. Konference se zúčastnili evropští politici, tvůrci politik, zástupci podnikatelské sféry, leteckého průmyslu a nevládních organizací.
Jak bylo během konference v Haagu oznámeno, první komerční let cestujících z amsterdamského letiště Schiphol do Madridu byl proveden v lednu 2021 s příměsí 500 litrů udržitelného syntetického petroleje. Společnost Shell vyrobila syntetický petrolej ve svém výzkumném centru v Amsterdamu na základě CO2, vody a obnovitelné energie ze slunce a větru z holandské půdy. „Jsem hrdý na to, že KLM provozuje první let s použitím syntetického petroleje vyrobeného z obnovitelných zdrojů. Přechod od fosilních paliv k udržitelným alternativám je jednou z největších výzev v leteckém průmyslu. Obnova vozového parku významně přispěla ke snížení emisí CO2, ale zvýšení produkce a používání udržitelného leteckého paliva bude pro současnou generaci letadel největší pokrok. Proto jsme se před časem spojili s různými partnery, abychom stimulovali vývoj udržitelného syntetického petroleje. První let na syntetickém petroleji ukazuje, že je to v praxi možné a že se můžeme posunout kupředu,“ uvedl Pieter Elbers, generální ředitel společnosti KLM.
Nizozemsko je jednou z předních evropských zemí, jejichž cílem je podpořit vývoj a používání udržitelných leteckých paliv. Země chce stimulovat vývoj a používání udržitelných leteckých paliv (biopaliva a syntetický petrolej), aby evropské letecké společnosti mohly létat zcela na udržitelné palivo do roku 2050. Nizozemská vláda podporuje různé iniciativy na stimulaci výroby a využití. Příkladem je výstavba první evropské továrny na udržitelný biokerosin v nizozemském Delfzijlu, na které SkyNRG spolupracuje s KLM, letištěm Schiphol a SHV Energy.
Několik evropských politiků včetně komisaře Timmermanse, německého ministra dopravy Scheuera a jeho francouzského kolegy Djebbariho na konferenci zdůraznilo význam vývoje udržitelně vyráběných leteckých paliv, snížení emisí CO2 a zajištění letecké budoucnosti. Různé evropské členské státy během konference naznačily, že na tom chtějí pracovat. Ve společném prohlášení Nizozemsko, Francie, Švédsko, Německo, Finsko, Lucembursko a Španělsko také naznačují, že zotavení ze současné krize způsobené pandemií koronaviru musí jít ruku v ruce se zrychlením udržitelnosti v letectví. Je nutné dosáhnout cílů v oblasti kolem klimatu a vyzvat Evropskou komisi, aby přijala evropskou povinnost kombinování zdrojů. Členské státy považují vývoj udržitelného syntetického petroleje vedle udržitelného biokerosinu za jeden z nejslibnějších a nejúčinnějších způsobů, jak snížit emise z letectví v nadcházejících desetiletích.
Newsroom TTG