Data & studieKam jet?ŠpanělskoZahraničíZprávy

Španělsko, analýza faktorů, které mohou brzdit turistickou poptávku

Navzdory rostoucím nákladům na cestovní ruch a turistické služby a nižšímu disponibilnímu příjmu v důsledku růstu životních nákladů je poptávka evropských a španělských turistů letos v létě silná. Turistické uskupení hlavních španělských hráčů v cestovním ruchu Exceltur v této souvislosti analyzovalo, které faktory mohou mít rozhodující vliv na oživení cestovního ruchu v současné letní sezoně a v nadcházejících měsících a které mohou jeho rozvoj naopak zpomalit.

Foto: Turespaña

Hnací faktory pro oživení cestovního ruchu ve Španělsku

Mezi hlavní hnací faktory podle analýzy Excelturu patří především reaktivace odložené poptávky v souvislosti s odstraněním omezení a vysokou mírou očkování proti covidu. Letecké spojení se v letních měsících blíží úrovni před koronavirovou krizí. Podle Evropské komise 84 % Evropanů plánuje cestovat v období od června do září a Španělsko je oblíbenou destinací pro 10,2 % z nich.

Došlo také k oživení městských destinací díky posílení segmentu MICE (setkání, incentivy, kongresy a akce), návratu domácích a evropských turistů a návštěvníků z Ameriky, jakož i k významným událostem (sportovní, hudební a kulturní akce, festivaly atd.).

Dalším pozitivním faktorem jsou určité cenové výhody ve srovnání s jinými „dolarovými“ destinacemi v důsledku kumulovaného oslabení eura vůči dolaru a libře.

A konečně je to mírnější dopad poklesu ruského výjezdového trhu do španělských destinací v důsledku jeho nízké přítomnosti v hlavní sezoně (2,5 % příjmů ze zahraničního cestovního ruchu). Exceltur však upozorňuje na atraktivitu konkurenčních destinací blíže ke konfliktu na Ukrajině, jako je Turecko, které do května zvýšilo příliv britských a německých návštěvníků o 24,5 %, resp. 7,8 % oproti období před pandemií.

Foto: Turespaña

Zpomalující faktory pro růst cestovního ruchu ve Španělsku

Na prvním místě jsou to pokračující vysoké ceny energií v nadcházejících měsících, i když poněkud méně stresující, než se předpokládalo, stejně jako spirálovitě rostoucí inflace u ostatního zboží a služeb. Tato situace prodlouží pokles obchodních marží společností v tomto odvětví. Inflační tlaky a případné uplatnění nových sektorových dohod by mohly přinést tlak na růst mzdových nákladů. To by poškodilo ziskovost a schopnost ozdravení a snížení dluhu mnoha společností.

Pokud jde o obrat, podnikatelé očekávají velmi podobné léto jako před pandemií, i když jejich marže a ziskovost budou horší kvůli eskalaci vyšších nákladů, které nelze v plné míře přenést na trh. Celková situace může mít dopad na schopnost domácností a podniků utrácet za cestovní ruch v důsledku zvýšení cen nad úroveň mezd.

Předpokládá se nižší růst ekonomické aktivity jako celku a zhoršení důvěry ekonomických subjektů, což může ovlivnit rozhodování o cestování. Spotřebitelská důvěra v Evropě byla v červnu na historickém minimu -23,4 %, což je podobná úroveň jako v nejhorším období pandemie.

V neposlední míře jsou to pak vyšší náklady na turistické cesty v důsledku kumulativního zvýšení cen ropy a vysoké úrovně volatility. Velkou roli hraje také silná cenová konkurence ze strany jiných středomořských destinací, které jsou zvýhodněny devalvací měny. Příkladem je Turecko, jehož měna letos oslabila vůči libře a euru o více než 70 %.

Očekává se postupný návrat španělských cest do zahraničí. Podle španělské centrální banky dosáhly platby z cestovního ruchu do zahraničí 65 % úrovně před pandemií. Očekává se, že podíl domácího cestovního ruchu bude klesat, stejně jako tomu bylo ve dvou letních obdobích před krizí covid-19.

Turespaña, OET Vídeň

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Back to top button