AkceMICEŠpanělskoTOPZahraničí

Mají se malé cestovní kanceláře bát, že zmizí z trhu?

FITUR, veletrh cestovního ruchu v Madridu, který se odvážně konal v druhé polovině ledna 2022 i přes narůstající čísla nakažených, zaznamenal velký úspěch oproti roku 2021. Především profesionálové cestovního ruchu neváhali a rozjeli se i přes trvající pandemii navazovat osobní kontakty face to face.

Foto: Turespaña

Celkem 81 193 profesionálů si po dobu tří dnů vyměňovalo zkušenosti a radilo se, jak řešit stávající palčivé problémy cestovního ruchu. V následujících dvou dnech pak veletrh navštívila veřejnost, kolem 30 000 osob se zúčastnilo prezenčně, dalších 33 286 přes online platformu Live Comment. Madridu to přineslo 150 milionů eur.  

V rámci veletrhu Fitur se konal Summit Soltour Travel Partners, který se věnoval kromě jiného otázce přežití malých cestovních kanceláří ve Španělsku. Cestovní kanceláře byly pandemií zasaženy nejvíce, protože kromě toho, že musely provádět repatriace a vyřizovat náhrady, utrpěly 90% pokles obratu a byly nejvíce postiženy z hlediska finanční pomoci. Tato situace vedla k uzavírání podniků a otevřela dveře k fúzím a strategickým partnerstvím v zájmu zachování činnosti. V rámci tohoto summitu byla analyzována otázka, zda je fenomén koncentrace podniků pro ty menší hrozbou nebo příležitostí. A panuje shoda: budoucnost je ve vzájemné podpoře a obchodních aliancích. Rok 2021 byl rokem velkých konsolidací: společnost Ávoris Corporacion Empresarial získala v prvním čtvrtletí na dynamice po sloučení cestovní divize skupin Barceló a Globalia a v červnu posílila své angažmá tím, že začala spravovat služby cestovní kanceláře RACC. V květnu společnost W2M dokončila koupi skupiny Azul Marino s 30 agenturami a pěti cestovními kancelářemi. A v říjnu byla schválena fúze společností Viajes El Corte Inglés a Logitravel.

Foto: Turespaña

Přestože byl rok 2021 s ohledem na fúze rušný a velcí hráči se zvětšili, účastníci summitu se shodli, že není třeba se bát, protože i když poptávka v současné době poklesla, místo je pro všechny. Manažer společnosti Viajes Eroski během kulatého stolu uvedl, že je to příležitost, jak z toho vytěžit to nejlepší, vytvořit skupiny, které se zaměřují na určitého zákazníka a vytvářejí přidanou hodnotu. Pokud to nejde s velkým hráčem, musí se spolupracovat se středním či menším, musíme se navzájem podporovat. A pak si každý z nás najde své místo, protože každý má něco, čím se liší, co může přidat a vylepšit.“

„Jsem druhou generací v naší cestovní kanceláři a celý život jsem slýchal, že je to konec odvětví. Nejdříve na letišti ve Valencii zavedli automat na jízdenky, pak fax, ticketless nebo nulové provize,“ připomněl Carlos Garrido, prezident CEAV, a dodal, že navzdory všemu „má toto odvětví schopnost reinvence a odolnosti, a to díky velmi rozvětvené síti cestovních kanceláří. Uvědomil jsem si, že v krizových prostředích dochází na vrcholu ke koncentraci, ale zároveň dochází také k rozptýlení dole a díky řízení obchodních skupin může mít každý svůj vlastní podnik a poskytovat individuální služby. Žádný jiný sektor by nevydržel dva roky bez příjmů, pouze cestovní kanceláře a agentury, a to díky obrovské odolnosti podnikatelů a živnostníků v tomto odvětví.“

Podle prezidenta španělské Konfederace cestovních kanceláří (CEAV) je tady prostor pro všechny. Velké skupiny, které vytvářejí produkty, vždy existovaly vedle sebe a měly prostor, všichni se vzájemně ovlivňovali. Proto si myslím, že budoucnost je povzbudivá. Santos García, generální ředitel společnosti Grupo Nego, uvedl, že čím více hráčů bude, tím lépe pro nezávislé agentury, protože budou mít k dispozici různorodé zdroje, ze kterých budou moci čerpat. Výhodou nezávislých agentur je, že se mohou pohybovat v prostředí konsolidace a expanze, protože žádná velká skupina nebyla schopna přežít s vlastní sítí, vždy potřebovala třetí strany a vždy je bude potřebovat, zejména pokud jsou kvalitní.

Dalším přínosem letošního Fituru byla možnost osobního setkání a hledání nových produktů odpovídajících duchu doby. Jedním z nich jsou i gastronomické zážitky. Zveme vás proto na blížící se vinařský veletrh do Valladolidu, který se koná 2. a 3. března 2022, proklikem se dostanete na webovou stránku, kde je možnost se na tento veletrh přihlásit.

Turespaña, OET Vídeň

 

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button