Dubaj v roce 2024 uvítala 18,72 milionu zahraničních návštěvníků, o 9 % více než předchozí rok
Dubaj má za sebou další velmi úspěšný rok – podle údajů zveřejněných dubajským Úřadem pro hospodářství a cestovní ruch (DET) město od ledna do prosince loňského roku navštívilo 18,72 milionu zahraničních turistů, kteří zde strávili alespoň noc, což představuje 9% meziroční nárůst a překonání rekordního počtu 17,15 milionu návštěvníků z roku 2023.

Jeho výsost šejk Mohamed bin Rašíd Ál Maktúm, korunní princ Dubaje, vicepremiér a ministr obrany a předseda výkonné rady Dubaje uvedl, že rekordní návštěvnost je odrazem jeho strategické vize zformulované v Dubajské ekonomické agendě D33, jejímž cílem je upevnit postavení města coby světového střediska obchodu a zábavy a jednoho z nejlepších míst na světě k návštěvě, životu a práci.
„Je to výsledek vizionářského vedení a účinné spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem, naše město je odhodlané se na této mimořádné růstové vlně udržet. Prostřednictvím strategických inovací, rozvoje infrastruktury, získávání talentů a diverzifikace trhu budeme nadále posilovat naši konkurenceschopnost, lákat více zahraničních návštěvníků a podporovat úlohu cestovního ruchu coby klíčového motoru ekonomického růstu,“ uvedla Jeho výsost.

Prezentace místa, které prostě musíte navštívit
Úřad DET pokračoval v úzké spolupráci s partnery z veřejné i soukromé sféry na rozvoji a posilování rozmanité nabídky Dubaje tak, aby město nabízelo špičkovou infrastrukturu, mimořádné služby a zážitky pro každou kapsu i vkus.
K tomu se připojila vysoce úspěšná diverzifikovaná strategie na trzích více než 60 zemí. Jako světová destinace se strategickou polohou na křižovatce Východu a Západu a skvělým spojením do celého světa byla Dubaj stálým lákadlem pro návštěvníky ze všech koutů zeměkoule. Z hlediska regionů nejvíce rostl počet návštěvníků ze severovýchodní a jihovýchodní Asie (+24 %), následovaný Afrikou (+20 %) a státy SNS a východní Evropy (+16 %). I západní Evropa zaznamenala výrazný 14% růst a současně si udržela pozici jedničky v absolutním počtu zahraničních návštěvníků.

Nová výstavba jako zdroj růstu hotelového sektoru
Na atraktivitě města pro zahraniční návštěvníky měly významný podíl hotely jako základní prvek celkového zážitku z návštěvy. Trvalý nárůst hotelových kapacit dokáže vyváženě pokrývat nároky hostů i požadavky investorů. Ze 150 291 pokojů v 821 zařízeních v roce 2023 kapacita vzrostla na 154 016 pokojů v 832 zařízeních, k čemuž přispěla řada nově otevřených luxusních hotelů.
I další klíčové sektorové ukazatele ukazují na úspěšný rok – průměrná obsazenost vzrostla ze 77,4 % v roce 2023 na 78,2 % a v celkovém počtu pokojonocí došlo ke 3% nárůstu. Důkazem snahy sektoru nabízet ubytování všech typů a na všech cenových úrovních je zanedbatelný růst průměrné dosažené ceny za pokoj z 536 dirhamů v roce 2023 na 538 dirhamů. Podle údajů společnosti Smith Travel Research má Dubaj atraktivnější průměrné ceny než jiná světová velkoměsta včetně Paříže, New Yorku, Londýna nebo Singapuru. Současně došlo k 2% nárůstu tržby za disponibilní pokoj ze 415 dirhamů v předchozím roce na 421 dirhamů v roce 2024.
Jeho výsost Isám Kazim, generální ředitel Dubajského úřadu pro cestovní ruch a komerční marketing (DCTCM), řekl: „Loňské úspěchy Dubaje v oblasti cestovního ruchu jsou výsledkem vizionářského vedení města i trvalého odhodlání a strategického úsilí všech našich partnerů a dalších aktérů. Chceme udržet nejvyšší standard služeb a průběžně inovovat, aby naše město vždy předčilo očekávání, ať už jde o návštěvníky, kteří sem zavítají poprvé, nebo o vracející se hosty a místní obyvatele, kteří si chtějí užít města i jeho široké nabídky.“
Světová ocenění
Úspěchy dubajského sektoru cestovního ruchu a pohostinství neušly pozornosti světových agentur vyhlašujících nejrůznější ocenění a žebříčky. V rámci 31. ročníku mezinárodní soutěže World Travel Awards v listopadu 2024 byla Dubaj korunována jako nejlepší světová nákupní destinace a nejlepší světová veletržní destinace. Zdejší přístav Mina Rashid byl vyhlášen nejlepším světovým výletním terminálem a ocenění coby nejlepší ve své kategorii si vysloužilo i Mezinárodní letiště Dubaj (DXB). To se navíc podesáté za sebou dostalo na vrchol žebříčku nejfrekventovanějších letišť světa (za rok 2023), který sestavuje organizace Airports Council International, a v roce 2024 na tyto úspěchy navázalo odbavením 92,3 milionu návštěvníků.
Celá řada světových indexů také potvrdila pověst Dubaje coby bezpečné a dostupné destinace, o niž usiluje vizionářská strategie programu D33. S indexem bezpečnosti 83,7 se Dubaj na žebříčku bezpečnosti databáze Numbeo z poloviny roku 2024 zařadila mezi pět nejbezpečnějších světových velkoměst, podle indexu Executive Nomad, který vyhlašuje realitní poradenská agentura Savills, si udržela pozici jedničky pro dlouhodobé zahraniční zaměstnance a popáté za sebou se stala nejčistším městem na světě podle indexu Global Power City Institutu pro urbanistické strategie japonské nadace Mori Memorial Foundation.
Co nového chystá Dubaj v oblasti cestovního ruchu?
Město zahájilo práce na výstavbě nového terminálu Mezinárodního letiště Ál Maktúma (DWC) za 128 miliard dirhamů, který se po úplném dokončení stane největším na světě s roční kapacitou 260 milionů cestujících. V souladu s územním plánem a strategií zaměřenou na zkrácení dojezdových časů v rámci města na dvacet minut dojde k prodloužení modré linky metra na 30 kilometrů se 14 stanicemi, které by měly lépe obsloužit očekávanou populaci okolo 1 milionu lidí.
Dubaj bude také pokračovat ve využívání inovací a nových technologií, jako je umělá inteligence nebo virtuální realita, aby mohla novým i vracejícím se návštěvníkům poskytnout hluboce osobní zážitek z návštěvy. Mobilní aplikace Visit Dubai využívá umělou inteligenci k nabídce přesně cílených doporučení a virtuální prohlídky umožňují turistům prozkoumat atrakce ještě před vlastní návštěvou. Umělá inteligence se dále používá při biometrickém přihlašování do hotelů a v automatizovaných imigračních procesech na Mezinárodním letišti Dubaj, což rovněž přispívá ke zlepšení celkového dojmu z návštěvy.
Newsroom TTG