Kam jet?ŠpanělskoTOPZahraničí

Luxusní turistika ve Španělsku rozhodně neskomírá

Ačkoliv i luxusní turistika zažila z důvodu pandemické turbulence značný propad, je to stále druh zboží, který má velkou budoucnost a především bude podporován státními i soukromými subjekty.

Foto: Turespaña

V roce 2010 byla ve Španělsku založena Asociace luxusního zboží, která propaguje firmy zaměřené na luxusní produkty navržené nebo vyrobené ve Španělsku. Tvoří ji 150 společností a subjektů z různých odvětví včetně cestovního ruchu. V rámci této asociace existuje divize s názvem Španělsko, destinace luxusu. Cristina Martín, prezidentka skupiny, říká: Cílem není jen to, aby naše země byla vnímána jako luxusní destinace, protože má velmi širokou nabídku, ale musíme dát více najevo, že zde existují vynikající služby, a hledat prémiovější turistický profil.

Asociace začala nejdříve s  propagací gastronomie, pak krásy  a životního stylu. Vytvořila také kulturní divizi, která podporuje a spolupracuje s různými kulturními subjekty, jako jsou Guggenheimovo muzeum nebo Dům García Lorky.

Foto: Turespaña

Která španělská města mají nejlepší pozici v oblasti luxusu?

Před několika lety to byly Barcelona, Madrid a Marbella, v tomto pořadí. Před rokem se pořadí změnilo, nyní jsou to Madrid, Barcelona, Marbella, Ibiza a Mallorca. Především Madrid se vypracoval a nabízí pro prémiové cestovatele úžasné možnosti, jako jsou nakupování oblečení v exkluzivních buticích, večeře v restauracích oceněné michelinskou hvězdou, pořízení obrazu od Miquela Barceló, rozmazlování v pětihvězdičkových wellness centrech, spaní v pokoji vhodném pro královskou rodinu, sledování fotbalového zápasu ve VIP sekci stadionu, aj. Profil španělského milovníka luxusu je člověk s příjmem na hlavu vyšším než 120 000 eur ročně, přičemž tento profil je rovnoměrně rozložen mezi muže a ženy.

Foto: Turespaña

Podle studie sdružení Círculo Fortuny generuje luxusní cestovní ruch ve Španělsku 25 000 milionů eur ročně, což představuje přibližně 26 % celkových příjmů z cestovního ruchu.

Průměrné výdaje takzvaného prémiového turisty jsou čtyřikrát vyšší než výdaje běžného turisty a vytvářejí dvakrát více pracovních míst. V Evropě jsou tato čísla ještě působivější a vytvářejí více pracovních míst a dopad na životní prostředí je udržitelnější, říká Xandra Falcó, předsedkyně Círculo Fortuny.

Podle Bain & Company jsou ve Španělsku výdaje u luxusního cestování rozděleny následovně: 50 % luxusního cestovního ruchu se utratí za nákupy, 26 % za ubytování a 20 % za restaurace.

Podle zmíněné studie má Španělsko velmi dobrou pozici jako gastronomická destinace. Celkem 54 % cestovatelů si totiž vybírá vynikající kulinářské zážitky. Dobrou pozici má také v kulturní oblasti. Má také skvělou sportovní, přírodní a spa wellness nabídku – je pátou zemí na světě s největším počtem návštěvníků, kteří se zajímají o wellness, hned za Čínou, Indií, Spojenými státy a Německem.

Foto: Turespaña

Co se týče pětihvězdičkových hotelů, má Španělsko více pětihvězdičkových zařízení (4 % z celkového počtu hotelů) než jiné velmoci, jako jsou Itálie, Francie, Spojené království a Německo. Předstihly ho nicméně Portugalsko se 7 % a Řecko se 6 % pětihvězdičkových zařízení.

Podle Círculo Fortuny a Bain & Company jsou Baleáry klíčovou luxusní destinací ve Španělsku a Madrid je městem, kde turisté obecně utrácejí nejvíce (v průměru 272 eur na den).

Podle údajů společnosti Global Blue, která se specializuje na vracení DPH, byl Madrid od ledna do května 2022 třetím evropským městem, pokud jde o oživení nákupní turistiky, a to se 100% nárůstem ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Španělské město se umístilo za Paříží (+335 %) a Milánem (+109 %).

Z regionálních organizací, které ve Španělsku vznikly na podporu luxusní turistiky, jmenujme například následující sdružení:

Ibiza Luxury Destination Jde o produktový klub, který v roce 2010 založilo sdružení na podporu luxusní turistiky na ostrově Ibiza. Jedná se o soukromou organizaci, jejímž cílem je propagovat ostrov jako luxusní turistickou destinaci. Jejím sloganem je: „Luxus je být na Ibize.“

Essentially Mallorca Tato soukromá asociace vznikla v roce 2013 z iniciativy skupiny společností poskytujících turistické služby s cílem propagovat ostrov jako luxusní destinaci. Sdružuje společnosti z různých odvětví, která nabízejí návštěvníkům jedinečné zážitky, představují určitý charakteristický rys v rámci nabídky turistických služeb.

Prestižní webový portál Europeanbestdestinations.com se sídlem v Bruselu, který byl založen v roce 2009 na podporu cestování a kultury na celém kontinentu ve spolupráci s Evropskou komisí EDEN (European Destinations of Excellence Network), vybírá nominované destinace do konečného pořadí v jednotlivých kategoriích široká veřejnost. V roce 2022 byla vybrána jako druhá nejlepší luxusní evropská destinace španělská Marbella v jižní Andalusii – Marbella City Council Five Star Destination.

Foto: Turespaña

Na závěr jeden opravdu speciální produkt. Cestování po severním Španělsku nebo Andalusii luxusními starobylými vlaky. Především doporučujeme Transcantábrico Gran Lujo a Costa Verde Express, dvě autentické „plavby na kolech“.

Více na: www.spain.info  

 

Turespaña, španělská kancelář pro cestovní ruch OET Vídeň

Ukázat další

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button