LidéMěsta & regiony ČRRozhovoryStřední ČechyTOP

Jakub Kulhánek: Jsem hrdý Středočech

Ve svých třiceti letech patří mezi nejmladší zástupce v nejvyšších patrech našeho cestovního ruchu. O své cestě do funkce ředitele Středočeské centrály cestovního ruchu (SCCR), o výzvách, plánech a očekáváních si povídáme s panem Jakubem Kulhánkem.

Foto: Luděk Neužil

Vystudoval jste management cestovního ruchu na královéhradecké univerzitě a již od roku 2017 pracujete ve Středočeské centrále cestovního ruchu. Jaká byla vaše profesní cesta touto organizací?

S centrálou jsem spojen vlastně od jejích počátků. Nejdříve jsem působil v marketingovém týmu jako projektový specialista se zaměřením na webové stránky a sociální sítě, mým úkolem byl rozjezd online marketingu destinace. Později, od roku 2021, jsem pracoval jako vedoucí marketingového oddělení. Ředitelem organizace jsem od 1. července letošního roku.

Zřizovateli se opakovaně nedařilo ředitelské místo trvaleji obsadit. Co vás přimělo se o tuto pozici ucházet?

Přiznám se, že ještě letos na jaře jsem o vstupu do konkurzního řízení neuvažoval a tří postupně vypsaných konkurzů jsem se nezúčastnil. Zapojil jsem se až napočtvrté, poté, co jsem vše konzultoval se svými kolegy. Bez podpory týmu bych se o post ředitele neucházel. Měli jsme obavy, že když funkce nebude dlouhodobě plnohodnotně obsazena, může to činnost centrály do budoucna poznamenat. Z vnějšího pohledu, tedy ve vztahu k veřejnosti a partnerům, vše fungovalo, ale po provozní stránce práce stagnovala. Cílem mým i mých kolegů bylo vrátit centrále stabilitu, abychom mohli pokračovat v koncepční práci a na projektech.

Je vám v tomto záměru nakloněno vedení Středočeského kraje?

Středočeský kraj je naším zřizovatelem, kterému se ze své práce zodpovídáme. Koalice vzešlá z posledních voleb je stabilní a z její strany, včetně radního pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu pana Václava Švendy, cítíme podporu a vůli cestovní ruch podporovat.

Ve funkci jste pět měsíců. Co považujete v dosavadní práci za největší výzvy?

Jednoznačně se vypořádat se dvěma dlouhodobými záležitostmi. Tou první je Sportovně-rekreační areál Vrchbělá, to druhou pronájem nebytových prostor v Husově ulici v majetku Středočeského kraje, které nevyužijeme pro náš vlastní provoz.

Jak se vám daří s těmito záležitostmi vypořádat?

Z našeho pohledu by v případě Sportovně-rekreačního areálu Vrchbělá bylo ideální předat správu tohoto zařízení zpět krajskému úřadu, protože je pro nás jeho provoz náročný už jen vzhledem ke vzdálenosti od našeho sídla a personálním a provozním požadavkům. Co se týče pronájmu nebytových prostor, tam již máme za sebou konkrétní kroky. Záměr o pronájmu již visí na úřední desce Středočeského kraje a v lednu 2023 by měla Rada Středočeského kraje na svém jednání schvalovat potenciální zájemce o pronájem.

Koho byste v těchto prostorách rádi viděli?

To, co by nás těšilo, má dvě roviny. Hlavní je, aby potenciální nájemce splnil podmínky nájemného, a zároveň, aby se jeho činnost hodila do naprostého jádra a památkově chráněné zóny v centru hlavního města. Příkladem by mohla být nějaká kulturní instituce, se kterou bychom mohli spolupracovat a dále tak zvyšovat návštěvnost středních Čech.

Za vaším vedením jde již i hodnocení letošní sezony. Jakými výsledky se můžete pochlubit po dvou letech stagnace cestovního ruchu?

Sezonu hodnotíme z pohledu počtu přenocování jako nejlepší za posledních deset let, co se týče návštěvnosti, tak čísla se rychle blíží předcovidovým statistikám. Pár týdnů do konce roku nám ještě zbývá, adventní a vánoční akce jsou letos povoleny, tak možná ještě dosáhneme na vyrovnání bilance s čísly před covidem. Nabídka adventních a vánočních akcí je opravdu pestrá, od speciálních prohlídek na hradech a zámcích po ukázky tradic ve skanzenech a muzeích a vánoční koncerty. Ostatně i Středočeský kraj představil letos na tiskové konferenci nabídku zajímavých akcí pod názvem Středočeský advent.

Bilance je příznivá i díky úspěšným projektům. Které chcete jmenovat?

V letošním roce jsme uskutečnili některé jednorázové projekty, jako byl například desetidílný seriál realizovaný ve spolupráci s MALL.TV, kde všech deset našich destinačních organizací představilo tipy na výlety a zážitky. I když je seriál již uzavřen, vzniklé materiály budeme i nadále zúročovat na našich sociálních sítích a při realizaci turistických pobídek. Dalším z jednorázových projektů byla gastronomická akce Ochutnej Evropu, kdy jsme po dobu 11 týdnů v bývalých okresních městech seznamovali veřejnost s gastronomií zemí Evropské unie. Projekt byl totiž Středočeským krajem zaštítěn v rámci českého předsednictví EU.

A co dlouhodobé projekty?

Tím stěžejním, v němž budeme i nadále pokračovat, je značka Střední Čechy. Myslím si, že každý kraj či region by měl mít svou značku, a já věřím, že pro nás jsou to právě Střední Čechy. Na této značce budou zároveň postaveny i dílčí produkty cestovního ruchu. Jedním z již běžících produktů, na kterých budeme i nadále velmi aktivně pracovat, jsou Střední Čechy královské. Náš kraj je velmi bohatý na historické památky, čehož si je vědom i CzechTourism. V rámci jejich komunikační kampaně zaměřené na tradice propagují střední Čechy jako destinaci plnou hradů a zámků. V této komunikaci budou pokračovat i příští rok.

Mezi dlouhodobé projekty si dovolím zařadit i činnost naší filmové kanceláře a nově vznikajícího Central Bohemia Convention Bureau, které propagují střední Čechy po svých liniích. Filmová kancelář nám dělá velkou radost, protože momentálně se stará o zhruba 14 projektů a další přibývají. Filmařům pomáháme s výběrem a obhlídkou lokací, s koordinací spolupráce s místními úřady a dalším. Z filmových novinek se ve středních Čechách natáčel film Žižka nebo aktuálně točí film Ďáblovo rogalo režisér Filip Renč. Střední Čechy jsou také vyhledávaným místem zahraničních štábů. Například na zámku Kačina natáčel režisér Steven Spielberg film Oslo.

Oddělení MICE, které bylo založeno v srpnu letošního roku, se stará o rozvoj kongresové a incentivní turistiky ve středních Čechách. Firmám pomáháme s vytipováním vhodných lokací pro konference, kongresy nebo teambuildingy, propojíme je s partnerskou sítí poskytovatelů ubytování a dalších služeb nebo ušetříme čas s výběrem aktivit na míru a plánováním výletů. Firemní turistika má vzhledem k blízkosti Prahy velký potenciál.

Marketingový plán na příští rok již máte hotový, můžete z něj odtajnit nějaký nový projekt?

Intenzivně pracujeme na produktu s názvem Pustit k vodě, který má za cíl propagaci aktivní a vodní turistiky. Pro rekreační plavbu je připraveno především Labe, ale věříme, že se stejný rozvoj infrastruktury podaří brzy i na Vltavě. U našich jihočeských sousedů vidíme, že téma je to pro turisty velmi atraktivní.

Můžete nám na závěr jako rodák z Kutné Hory dát nějaký svůj osobní turistický tip ve středních Čechách?

Jsem hrdý Středočech i Kutnohorák, ale přesto vás nepozvu do města, ale do přírody nedaleko Kutné Hory. Vřele doporučuji Naučnou stezku Údolím říčky Vrchlice k Velkému rybníku. Úžasná příroda, zaniklé mlýny, pozůstatky po dolování stříbra, ale i malé vodopády, prostě ideální relax nedaleko od Prahy…

Děkuji za rozhovor.

Lenka Neužilová

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Back to top button