HotelyLidéZprávy

Nedostatek lidí v hotelnictví či gastru? a&o zná řešení

Hotelnictví je práce lidí s lidmi pro lidi. Jak ukázala letní sezona, hosté znovu přijíždějí do evropských měst v hojných po počtech. S personálem je to však po pandemii složitější. Největší evropský hostelový řetězec a&o si ovšem lidské zdroje najít umí.

Recepce hostelu a&o Berlin Mitte. Foto: a&o Hostels

Základním receptem v personalistice a&o je budovat mezinárodní tým a neomezovat se na jen na lidské zdroje z příslušné země. U hotelových recepčních se dříve bezpodmínečně vyžadovala znalost místního jazyka . To je však už minulost. Anne Spanjersberg, nová personální ředitelka a&o Hostels, prohlašuje: „Kdo, když ne my, by měl být otevřený světu? Jazyk nesmí být překážkou!“ Tým a&o je rozmanitý a mezinárodní stejně jako hosté. Ve 40 pobočkách řetězce a&o pracují lidé z více než 51 států.

MIrcea Lechaciu, GM hostelu a&o Praha Rhea. Foto: archiv

„Hledám většinou lidi hovořící anglicky, protože náš hostel má z 95 % zahraniční klientelu. Angličtina je klíčová,“ zdůrazňuje Mircea Lechaciu, generální manažer pražského hostelu a&o Rhea a dodává: „Když host opravdu trvá na komunikaci v češtině, mám tři kolegy na manažerských pozicích, kteří češtinu ovládají. A od letošního roku máme novinku: hlasový překladač Google Nest. Pokud na recepci přijde host z Maďarska a umí jen maďarsky, recepční spustí aplikaci a řekne: „Google, přelož moji konverzaci z češtiny do maďarštiny“. Funguje to skvěle, je to budoucnost.

Hlavní zdroj nových lidí je osobní doporučení, zpravidla od stávajících zaměstnanců, ale a&o v Praze využívá i portálů, zejména expats.cz. Jakmile kandidát projeví zájem o práci v a&o a pošle své CV, téměř jistě je pozván na osobní setkání. Pohovor se skládá ze tří částí. Nejprve se kandidát stručně představí. „V této fázi kromě poznatků o kandidátovi zjišťuji, do jaké míry je komunikativní. Když přijde nemluvný introvert, je jasné, že jej na recepce zaměstnat nemůžu,“ komentuje Mircea Lechaciu. Poté je kandidát vyzván, aby zodpověděl na pár otázek o společnosti a&o. „Tím zjišťuji, zda je člověk motivovaný natolik, že se na pohovor aspoň trochu připravil.“ Třetí krok je vysvětlení náplně a organizace práce. „Pokud se mi kandidát líbí, snažím se s ním domluvit ukázkovou směnu: během ní kandidát v roli hosta pozoruje, jak funguje provoz hostelu. Jde o to, aby poznal chod podniku zevnitř a rozhodl se, zda by mu práce opravdu vyhovovala.“ Pokud vyhovuje, podepíše se smlouva a zaučení a spolupráce může začít. Nabrat kvalitní lidi je jedna věc, ale udržet si je druhá.

Jak motivovat lidi, aby zůstali? „Největší motivátor jsem já,“ prohlašuje Mircea a tento smělý výrok vysvětluje: „Vedu tým a zakládám si na leadershipu. Neděláme na tovární lince s plastovými díly, ale s lidmi. Nemůžeme sledovat jen nějaké kvantitativní normy. Motivuji lidi tím, že vytvářím pracovní atmosféru na přátelské úrovni.“
Pro motivaci jsou samozřejmě důležité i hmotné statky. A plat je z motivátorů na prvním místě: „Když budete platit mzdu, za kterou si zaměstnanec v Praze ani nezaplatí nájem, je to chyba,“ poznamenává Mircea. Zcela novým benefitem pro stálé zaměstnance bude od 1. ledna 2023 městská hromadná doprava zcela zdarma!

Jednou z motivací je i možnost profesního růstu – většina manažerských pozic se obsazuje interně – a také pobyt v některé ze zahraničních poboček a&o. Každý zaměstnanec některého ze 40 hostelů a&o může na měsíc či dva změnit působiště a poznat nové lidi, nové prostředí a naučit se jazyk. „Měl jsem tu studenta z Prahy, který dostal stipendium v Kolíně nad Rýnem a na půl roku je tam nyní zároveň zaměstnaný v recepci hostelu a&o,“ popisuje Mircea.

Jen peníze nemohou dostatečně motivovat. Jde především o zmíněný leadership. Vedení hotelu by si nemělo stěžovat, že je nedostatek vhodných a kvalifikovaných lidí. Mělo by hledat chybu, a především možnost zlepšení u sebe. „Když je manažer lídr a jde příkladem, tak lidé přijdou. Jsou firmy, kde manažeři chodí po podniku a jen kontrolují, zda zaměstnanci dělají svou práci přesně tak, jak mají. Já chodím za zaměstnanci a ptám se: co můžu udělat já pro tebe, aby ty jsi dokázal a mohl svou práci dělat lépe. A tímto způsobem se ptám nejen já, ale všichni moji manažeři. To je klíč k úspěchu,“ uzavírá Mircea.

Petr Bílek

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Back to top button