CestovkyDopravaNovinkyPředpisy & regulaceŠpanělskoZahraničí

Jak Španělsko řeší neúmyslné chyby nebo překlepy ve jménu či příjmení při nákupu online letenky?

Jednou z největších starostí cestujících, kteří po zakoupení letenky online zjistí překlep nebo pravopisnou chybu, je, jak ji opravit. Doposud každá letecká společnost nebo cestovní kancelář uplatňovala v tomto ohledu vlastní politiku, takže při pokusu o vyřešení překlepu ve jméně nebo jiných údajích držitele letenky byl cestující v mnoha případech nucen zaplatit nemalou částku, která u nízkonákladových letů mohla znamenat více než částku zaplacenou za nákup.

Foto: Turespaña

Tato situace se však změnila. Rozhodnutí španělské Agentury pro ochranu osobních údajů (AEPD) učinilo této praxi přítrž. Od 15. května 2023 může každý cestující, který se zmýlí, využít práva na bezplatnou opravu svých osobních údajů. Pokud si letecká společnost opravu chyby naúčtuje, musí dotčená osoba požadovat vrácení poplatku od kanceláře zákaznického servisu.

Postup agentur a leteckých společností je v rozporu s čl. 12 odst. 5 obecného nařízení o ochraně osobních údajů a s článkem 16 téhož nařízení, který zaručuje právo na opravu nepřesných údajů. To znamená zjednodušení procesu.

Podle společnosti Facua, která brání práva spotřebitelů, musí cestující prokázat, že se jedná o omyl, nikoliv o změnu cestujícího, takže pro změnu osobních údajů stačí předložit občanský průkaz nebo jiný doklad, který prokazuje jeho totožnost. V každém případě upozorňujeme, že se v žádném případě nejedná o změnu cestujícího, protože tento další úkon se řídí změnami společnosti a typem jízdenky.

Pokud společnost účtuje poplatek za opravu překlepu nebo pravopisné chyby, měla by dotčená osoba písemně požádat o vrácení peněz agenturu nebo kancelář zákaznického servisu letecké společnosti. Tuto žádost je třeba zaslat v kopii španělské společnosti pro ochranu osobních údajů, což je informace, která je obvykle uvedena na webových stránkách v části věnované ochraně osobních údajů. Pokud do jednoho měsíce neobdrží žádnou odpověď, může se subjekt údajů obrátit na španělskou agenturu pro ochranu údajů, která je v této oblasti ve Španělsku příslušným orgánem. Doporučuje se však, aby dotčená osoba zaplatila požadovanou částku, pokud potřebuje letět, a následně přistoupila k vymáhání příslušné částky zpět.

Otázka je, jak k této věci nyní přistoupí české agentury, které zprostředkovávají nákup letenek pro jednotlivce i skupiny?

Turespaña, španělské kancelář pro cestovní ruch OET Vídeň

Ukázat další

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button