Pandemie koronaviru zasáhla snad všechny obory, ale hotelnictví patří mezi ty nejzasaženější. Přesto se i v této době portfolio pětihvězdičkových hotelů u nás rozšířilo o další. Po rozsáhlé rekonstrukci získal pětihvězdičkový certifikát Falkensteiner Spa Resort Mariánské Lázně. Proč právě v tuto chvíli usilovat o hotelové hvězdičky a jak takový proces probíhá, nám popsala Ivana Němcová, členka klasifikační komise Asociace hotelů a restaurací České republiky.
Jak covid ovlivnil v posledních měsících vaši práci? Zdálo by se, že certifikace nebude v současné době tak důležitá, ale opak je pravdou…
Covid změnil snad úplně všechno a v našem oboru hodně zamíchal kartami. Hotely byly dlouho zavřené a mnohé musejí bojovat s velkými ekonomickými problémy. Vláda vyhlásila program COVID ubytování, aby jim alespoň částečně kompenzovala ztráty, ale výši finanční pomoci provázala s počtem hvězd ubytovacích zařízení, namísto logického výpočtu podle tržeb z minulých období. Dotace se odvíjejí od kategorie hotelu, je tedy jasné, že rozdíly ve vyplacených částkách mohou být obrovské. Na hotelech je, aby svou certifikaci obhájily, případně ji doložily, pokud o ni prozatím nepožádaly.
Takže se na vás obracejí a žádají o certifikaci, případně recertifikaci. Jak takový proces probíhá?
Před koronavirem běžně hotel usilující o certifikaci navštěvovali dva kontroloři, dnes se do něj vypraví jeden. Nejprve projde s majitelem, generálním ředitelem či jiným pověřeným členem managementu protokol, který obsahuje řadu podrobných dotazů o daném hotelu. Některé jsou exaktní, jiné, jako třeba míra opotřebení, někdy vyvolávají diskusi, ale cílem je, aby otázky byly zodpovězeny pravdivě a odrážely současný stav hotelu. Bodový systém pak vyhodnotí, zda hotel splnil podmínky certifikace, či nikoliv a zda jsou případné nedostatky řešitelné tak, aby hotelu zůstal počet hvězdiček. Pokud ano, stanoví se přesně, co má hotel změnit a zdokonalit, a termín, dokdy závady odstraní. I tato položka je součástí závěrečného protokolu, který je po akceptaci jak kontrolorem, tak hotelovým managementem podepsán a předán klasifikační komisi AHR ČR k posouzení. Ta certifikaci buď schválí, nebo doporučí doplnění, novou kontrolu, nebo ji zamítne.
Co má v takovém případě hotel udělat?
Může buď souhlasit s doplněním, nebo se zařazením do nižší kategorie, nebo požádat o novou certifikaci.
Je takových případů hodně?
Charakteristické pro tuto dobu je, že k certifikaci se hlásí třeba i takové subjekty, které ani nejsou kolaudovány jako penzion nebo hotel nebo jen chtějí vyšší kategorii kvůli vyšší dotaci a myslí si, že certifikace je jednoduchý, formální, nedůležitý akt, takže se mnohdy setkáváme s vyplněnými nepravdivými skutečnostmi, neodpovídajícími údaji, a kontroloři se tak často ocitají ve velmi složitých situacích.
Nedochází ale k rozporu v tom, že certifikace není povinná, přesto se bez ní mnohé hotely neobejdou?
Kvůli programu COVID ubytování všichni museli vyplňovat žádosti o dotace, kde se doložení kategorie žádá, a certifikace je jedna z cest, jak ji doložit. Pozitivní změnou pro žadatele ale je, že se platnost certifikátu nově prodlužuje ze čtyř na pět let.
U nás se mnoho let udělují certifikace Hotelstars. Vy se specializujete na pětihvězdičkové hotely, změnilo se za poslední dekádu něco v kritériích nejvyššího stupně ohodnocení?
Oficiální jednotná klasifikace hotelů je u nás zavedena od 17. září 1999. Česká republika je členem Hotelstars Union, jejíž kritéria jsou jasně daná a nelze je obejít. Každá země si může upravit maximálně čtyři kritéria, ale i ta se týkají především místních podmínek, jako je například možnost nabízet národní kuchyni apod. Základy pro hodnocení hotelů jsou po desetiletí podobné, tedy obecně řečeno kvalitní postel, odpovídající osvětlení, dobré zatemnění a mnoho dalších standardů. Rozdíl v průběhu let je například ve vývoji technologií, co stačilo před 15 lety, dnes nestačí.
Jak host rozpozná, že je v certifikovaném hotelu?
Je to naprosto jednoduché, každý certifikovaný hotel musí mít vyvěšen certifikát nebo samolepicí znak s datem platnosti a dostane návod, jak pracovat se značkou, a také budou uvedeni v katalogu HSU, kde je host, pokud hledá certifikovaný hotel, najde.
U nás je nejvyšším hodnocením pět hvězdiček, počítá se s ještě vyšším hodnocením?
Nejvyšším hodnocením v České republice je 5 Stars Superior, jinde ve světě se také používá 5 Stars Deluxe, pouze v Dubaji se setkáte s označením šesti či sedmi hvězdami, ale to je pouze jejich hodnocení, které se jinde ve světě neplánuje.
A jak si pětihvězdičkové hotely rozumějí se zvířaty?
Existují i pětihvězdičkové pets friendly hotely, ale majitel čtyřnohého mazlíčka musí počítat, že povětšinou je cena stejná jako cena za přistýlku, ale samozřejmě také může očekávat připravený pelíšek, misku a mnohdy i předem domluvenou stravu.
Často skloňovaná je dnes i ekologie. Jak se to promítá do vybavení pětihvězdičkových hotelů?
V hotelech nejvyšších kategorií je to velmi diskutovaná otázka, protože není úplně jasné, jak se zbavit např. plastů. Sklo je jen zdánlivě dobrým řešením, protože proti jeho uplatnění stojí jeho rozbitnost a následné nebezpečí úrazů. V tuto chvíli vše směřuje k udržitelným plastům. A ekologický pohled změnil i povinnost denně převlékat povlečení v pokojích pětihvězdičkových hotelů, nyní je možné zvolit variantu převlékat na vyžádání hosta i méně často.
Na závěr osobní otázka, stane se vám někdy, že z vnějšího pohledu byste neodhadla, že jde o pětihvězdičkový hotel, ale uvnitř jste pak překvapena?
Nepamatuji si, že by se mi to kdy stalo. Je to o zkušenostech, i když je pravda, že mnohdy může budova mást…
Amara Zemplinerová