GastroNázoryTOPTrendy

HOREKA 112 ve znamení covidu

Program 21. ročníku kongresu HOREKA 112, který se uskutečnil 2. listopadu v pražském hotelu Pyramida, se vzhledem k současné situaci, která panuje již hezky dlouho a hned tak zřejmě nepomine, nesl téměř výhradně ve znamení covidu.

Velmi osvěžující však byl hned první příspěvek, následující po oficiálním zahájení, a to vystoupení Kristíny Nemčkové, vítězky soutěže MasterChef Česko 2019. Ta po vítězství v soutěži, které získala v necelých 18 letech, sepsala kuchařku a penězi, které za ni utržila, si zaplatila rok studia na prestižním gastronomickém institutu Le Cordon Bleu v Londýně. V Londýně i po absolvování studia zůstává a pracuje na pozici Commis Chef v restauraci Story, která se pyšní dvěma michelinskými hvězdami. Tedy pracuje, chtělo by se říci, dře. Čtyři dny v týdnu od osmi ráno do dvou v noci, jeden den v týdnu pouze od osmi ráno do půlnoci. A to za nijak veliký plat, ale jak říká, to vůbec nevadí, stejně nemá čas utrácet. Je pozitivní a veselá, vděčná, že se může učit.

Další příspěvek pod názvem Dva pohledy na budoucnost gastronomie a hotelnictví už tak veselý nebyl. Epidemiolog Rastislav Maďar ukázal chmurné grafy všech možných covidových ukazatelů od očkování po úmrtnost a varoval, že bez disciplíny nás všech to prostě nepůjde. Zároveň řekl, že považuje za chybu zrušení hrazení testů ze zdravotního pojištění, mělo se s tím přinejmenším počkat až do doby po Vánocích. „Mám velkou obavu, že po Vánocích nám velmi významně stoupne úmrtnost. Těm starším bude postupně klesat účinnost očkování, ne každý si dá posilující třetí dávku. Znovu se to zavleče do rodin a trochu se v tom zacyklíme a stovky lidí to bude stát život, ne-li tisíce,“ uvedl. Ani ekonomický rozbor současné situace v podání Vladimíra Pikory, hlavního ekonoma analytického domu Next Finance, nebyl zrovna povzbudivý. Zažíváme totiž „největší krizi ekonomiky, která trumfla i krizi po pádu (banky) Lehman Brothers“ v roce 2008.

Dalšími na řadě byli Veronika Janečková, ředitelka produkt managementu, výzkumu a B2B spolupráce v agentuře CzechTourism, a Tomáš Polanský, ředitel destinační společnosti Českobudějovicko-Hlubocko. Ti ve svém příspěvku vysvětlili, na jakém principu pracují destinační managementy a jak by se do pyramidy destinačního managementu v České republice mohli a měli zapojit podnikatelé.

Následovala panelová diskuse, jejíž účastníci – Luboš Kastner, garant projektu Moje restaurace z Asociace malých a středních podniků a živnostníků, Lukáš Pytloun, majitel Pytloun Hotels, již výše zmíněný epidemiolog Rastislav Maďar, Sylvio Spohr, majitel Cafe Louvre, a prezident Asociace restauratérů Apron, a generální ředitelka Aquapalace Praha Vladana Horáková se shodli nejen na tom, že když už se nějaká opatření zavedou, je třeba je dodržovat, ale hlavně na potřebě jednotného postupu ze strany státu a jasné a konsistentní komunikace.

Odpolední program byl rozdělen na dvě sekce, totiž restaurace a hotely. Tam se probíralo nejen to, jak znovu rozjet incoming, čemuž se v hotelové sekci věnoval František Reismüller z agentury CzechTourism, nebo jak změnil covid chutě a chování zákazníka, o tom hovořil v sekci restaurace Štěpán Návrat, majitel a executive chef fine diningové restaurace Benjamin.

Naďa Rybárová

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button