LidéNovinkyRozhovoryZahraničí

Gruzie – turistický ráj: rozhovor s Mariam Rakviashvili

Mariam Rakviashvili, velvyslankyně Gruzie v České republice. Foto: Velvyslanectví Gruzie v ČR.

Mariam Rakviashvili, velvyslankyně Gruzie v České republice, s námi hovořila o cestovním ­ruchu v této nesmírně rozmanité, atraktivní a českými turisty dosud ještě ne úplně objevené zemi.

Na co se může těšit turista, který přijede do Gruzie?

Gruzie je země s velmi bohatou kulturou a rozmanitou přírodou. Jedinečná je už její samotná poloha na křižovatce východu a západu. Na nevelkém prostoru můžete zažít jedinečnou fúzi kultur i typů krajiny. Jedinečné jsou zdejší kontrasty: od Černého moře do pětitisícových hor je to jen něco přes hodinu cesty. Gruzie je ideální destinace pro turisty, kteří vyhledávají zachovanou přírodu a autentickou kulturu. Můžete navštěvovat města, koupat se v Černém moři, například v Batumi, v zimě lyžovat. Jsou zde i lázně s minerálními vodami – jistě znáte Boržomi. Hlavnímu městu Tbilisi se díky kvetoucí hipsterské kultuře říká druhý Berlín. Nejde jen o způsob života, ale i o estetiku, dobrou infrastrukturu, spojení staré a současné architektury. Na podzim lze navštívit vinařský region Kakheti. Gruzie má dlouhou historii vinařství, je dokázáno, že první víno tu bylo vyrobeno před 8000 lety. Vinobraní tedy proběhlo už osmtisíckrát.

Co je zásadní předností Gruzie?

Existují turistické destinace, které se navzájem podobají – mají podobné hotely, obchody, restaurace i infrastrukturu. Jezdíte z jednoho místa na druhé a všechna vám přijdou povědomá. Nevidíte nic nového a vzrušujícího. V Gruzii však stále najdete jedinečná a autentická místa a také velmi otevřené, přátelské a pohostinné lidí. To je jedna z důležitých atraktivit Gruzie. Infrastruktura včetně hotelů je poměrně rozvinutá. Přitom stále můžete zažít zachovalou přírodu a autentickou komunikaci s lidmi.

 Jaká je role cestovního ruchu ve vládní strategii?
Cestovní ruch je jedním z hlavních zdrojů gruzínských příjmů a vláda jej podporuje, například podporou přímých letů. Loni jsme zaznamenali prudký nárůst, kdy k nám přijelo na 8 milionů návštěvníků. Gruzie má samotná 3,7 milionu obyvatel, takže tu bylo dvakrát víc návštěvníků než místních. Cestovní ruch ale nejde dělat odtrženě od rozvoje infrastruktury.

Odkud hlavně přijíždějí turisté do Gruzie?
Záleží na sezoně. Gruzie je velmi oblíbená u turistů z Izraele na jaře, v létě i na podzim. Jezdí k nám hojně lidé i z blízkých států: z Arménie, Íránu a dost jich je také z Ukrajiny.

Na jaké zdrojové trhy se chcete soustředit?

Vysokou prioritu má Evropská unie včetně České republiky. Velmi záleží na přímém leteckém spojení. Loni jsme zaznamenali 18procentní nárůst počtu turistů z České republiky. Doufejme, že se brzy obnoví přímý let z Prahy do Gruzie, v závislosti na vývoji situace.

Chystají se na lety Praha–Tbilisi ještě jiné společnosti?

Vzhledem k pandemii koronaviru je velmi těžké říci, jak se situace bude vyvíjet. Mimochodem šíření viru Covid-19 jsme v Gruzii zvládli dobře, na 3,7 milionu obyvatel bylo zjištěno pouze kolem 800 případů nákazy a zemřelo 14 lidí. Česká republika vyjádřila ochotu zařadit Gruzii mezi země, které jsou bezpečné, tedy na mapě označené zeleně. Čekáme však nyní na oficiální potvrzení české strany. A pak také patrně začne létat pravidelná linka. Čeští turisté tedy budou moci letos v létě do Gruzie přijet.

Jaké gruzínské atraktivity a produkty by mohly oslovit právě české turisty?

Z našich průzkumů vyplývá, že Češi dávají přednost cestování do hor, do přírody, na venkov.

Chcete u českých turistů rozvíjet i jiné segmenty, které přinesou potenciálně vyšší příjmy?

Pro cestovní ruch je důležité přivést turisty, kteří co nejvíce utrácejí, to je jasné. Neříkám, že někteří Češi nejezdí do luxusních hotelů. Ale každý zdrojový trh je typický určitými preferencemi. Češi například jezdí i za vínem, na ochutnávky do regionu Kakheti.

Mohla by se Gruzie stát cílem i pro české „sun & beach“ turisty? Třeba jako alternativa Bulharska.

Říkáme, že Batumi nebo Adžárie jsou konkurenty bulharských a tureckých středisek. Infrastruktura je tam dobrá a Batumi nabízí různá místa pro určité druhy pobytů – pro romantické pobyty, pro rodiny s dětmi a další. Navíc díky malé rozloze a rozmanitosti země lze zažít za jeden týden hory, vinařství i pohodu na pláži u moře. Z Tbilisi lze do Adžárie k moři dojet za čtyři hodiny a z Adžárie do hor za pouhou hodinu a půl. Můžete také lyžovat ve Svanetii, a to až do nadmořské výšky 3146 metrů, a pak sjet dolů a užívat si slunce a koupat se v moři.

Lyžařských resortů je více?

Ano, je jich několik.

Existují nějaké turistické produkty ve smyslu balíčků pro turisty, kteří si nechtějí jednotlivé aktivity, vybavení, pobyty a dopravu zajišťovat sami?

Ano, cestovní kanceláře nabízejí řadu kompletních zájezdů například pro rodiny, pro cyklisty, pro milovníky kulturních památek. Nabídka je velká.

Kdo se stará o propagaci cestovního ruchu do Gruzie?

Existuje zvláštní agentura spadající pod ministerstvo hospodářství. Ta zřídila a spravuje informační turistický portál visitgeorgia.ge.

Máte i regionální a oblastní DMO?

Samozřejmě, regiony mají své organizace. V zahraničí pak často nereprezentuje Gruzii centrální organizace, ale právě regiony. Například zmíněná Adžárie.

Chcete v České republice zaměřovat komunikaci spíše na touroperátory a agentury, nebo na samotné turisty?

B2B spolupráce je samozřejmě praktičtější. Je důležité propojit organizace a firmy v cestovním ruchu v České republice a v Gruzii. Výsledky se dostaví rychleji. Ovšem i komunikace cílená na samotné návštěvníky je důležitý doplněk. Komunikace s českými touroperátory i asociacemi probíhá čile a vztahy jsou velmi dobré. Cestovní kanceláře mají o Gruzii jako destinaci zájem.

Petr Bílek

Ukázat další

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button