AkceMěsta & regiony ČRNovinkyPrahaZahraničí

Festival Das Filmfest láká na tři desítky nejaktuálnějších filmů z Německa, Rakouska a Švýcarska

Největší fake news novodobé historie Německa, špionážní skandál ve Švýcarsku, co se děje za dveřmi i před prahem zasedání Světového ekonomického fóra nebo rodinná pouta. Hrané i dokumentární filmy letošního ročníku festivalu Das Filmfest mají v hledáčku události posledního století, které se vryly do historie, i nenápadné osobní příběhy na pozadí toku dějin a společenských problémů.

Foto: Das Filmfest

V programové nabídce ale nechybí ani humor a nadhled. Letos se přehlídka zaměřuje i na dvě mimořádné osobnosti německého filmu, nabídne biografii Rainera Wernera Fassbindera a samostatnou retrospektivu Wernera Herzoga. Do Prahy na Das Filmfest míří i celá řada režisérů a herců, kteří osobně uvedou své filmy.

Festival německy mluvených filmů, který tradičně nabízí nejaktuálnější snímky z německé, rakouské a švýcarské produkce, míří se třemi desítkami filmů do pražských kin Lucerna a Atlas již od 20. do 26. října a následně zavítá od 2. do 7. listopadu do brněnského kina Art. Samostatná retrospektiva Wernera Herzoga se uskuteční od 2. do 6. listopadu v pražském kině Ponrepo. Předprodej vstupenek již byl zahájen, kompletní program je na www.dasfilmfest.cz. Přehlídku tradičně spolupořádají Goethe-Institut, Rakouské kulturní fórum v Praze a Švýcarské velvyslanectví v České republice.

Foto: Das Filmfest

Das Filmfest pravidelně nabízí několik tematických programových sekcí. V rámci sekce DAS FILMFEST SPEZIAL festival mimo jiné uvede zahajovací snímek Curveball (Curveball – Wir machen die Wahrheit) Johannese Nabera, který odkrývá skutečný příběh jedné z největších fake news v novodobé historii o výrobě biologických zbraní pro Irák za vlády Saddáma Husajna. Film přijedou osobně představit herci Sebastian Blomberg a Michael Wittenborn. Portrét legendárního režiséra Rainera Wernera Fassbindera nabídne hraný film s názvem Enfant Terrible. Téma emigrantů, kteří narážejí v nové zemi na nejrůznější úskalí přinášejí filmy Exil a Berlin Alexanderplatz. Humor na plátna kin vnese komedie černá jako noc a ostrá jako žiletka na téma milostného trojúhelníku Klikaři (Glück gehabt) nebo energická roadmovie na invalidním vozíku Zlaté rybky (Die Goldfische). Režisér Sebastian Brauneis a herečka Marlene Hauser v Praze osobně představí svou osvěžující lehkou lowbudgetovou letní pohádku ve stylu „nové vlny“ 3přátelé2nepřátelé (3FREUNDE2FEINDE).

Téma sekce s krátkým úderným názvem NE! / NÖ je o vzdoru, vzdoru vůči okolí, ale i potřebě vzepřít se někdy sám sobě. U nás ne příliš známý skandál s tajnými spisy z konce 80. let ve Švýcarsku, kdy policie špehovala statisíce občanů pro jejich údajné sympatie s politikou Sovětského svazu, připomíná film Táhněte do Moskvy! (Moskau Einfach!). Českou premiéru osobně podpoří jeho režisér Micha Lewinsky. Kritikou společenských hodnot a postojů generace třicátníků, která má zdánlivě vše, selhává však v naplnění nastavených ideálů je film Ne! (Nö), za který letos na MFF Karlovy Vary vyhrál Dietrich Brüggemann cenu za nejlepší režii. Jak najít v sobě sílu a vzepřít se domácímu násilí a emocionálnímu vydírání je tématem filmu Potápěč (Der Taucher) Güntera Schwaigera, který jej v Praze osobně uvede. Sekce dále nabídne drama Dokud nebudeme volní (Stürm: Bis wir tot sind oder frei) podle skutečného příběhu zločince Waltera Stürma, jehož útěky z vězení z něj učinily symbol levice v boji proti policejní brutalitě ve Švýcarsku v 70. a 80. letech. Snímek v Praze osobně představí režisér Oliver Rihs. Komedii o tom, jak si přátelskou pomoc může každý vykládat jinak osvětlí snímek Byli jednou dva rebelové… (Waren einmal Revoluzzer), který přijede při české premiéře představit herec Marcel Mohab.

Sekce VE JMÉNU RODINY (FAMILIENSACHE) nabízí obdivuhodně silné citové vazby i rodinná pouta, která je nutné zpřetrhat. Diváci se mohou těšit například na film německé oscarové režisérky Caroline Link Jak Hitler ukradl růžového králíčka (Als Hitler das rosa Kaninchen stahl), který nahlíží na problematiku židovské emigrace během nacismu i z pohledu dětí. Dále na literární adaptaci románu Siegfrieda Lenze Hodina němčiny (Deutschstunde) o vyrovnávání se s válečnou minulostí. Citlivá témata současnosti připomene hořkosladká odysea Oskar a Lili (Ein bisschen bleiben wir noch), o dětech uprchlíků, které jsou svěřeny proti své vůli do péče pěstounů. Drogová závislost rodičů je pak tématem Dívky z jehlového parku (Platzspitzbaby). Vysoce provokativní a zároveň estetická sci-fi Když už se jeden narodí (The Trouble with Being Born) zkoumá sílu vzpomínek, touhy, ale i prázdnoty. 

Foto: Das Filmfest

V sekci DIE DOKU dokumentární filmy zaostří jak na aktuální dění, tak i na události uplynulého století. Hned dva snímky Davos Daniela Hoesla, Julie Niemann a Fórum (Das Forum) Marcuse Vettera mají v hledáčku zasedání Světového ekonomického fóra (WEF) 2020 a vliv těch mocných na ty ostatní. Snímek Davos, který zachycuje běžný život v kontrastu ke globální elitě, přijedou osobně uvést oba tvůrci. Program dále nabízí časosběrné road movie Wolfganga Etticha Německá cesta (Deutschlandreise) po východním Německu, který se po pádu zdi s dlouhými časovými odstupy vracel a setkával s týmiž lidmi. Zachytil tak jejich naděje i zklamání. Příznivci artových filmů jistě ocení autobiografickou esej Paříž – Ani den bez Tebe (Paris – Kein Tag ohne Dich) Ulrike Schaz, jež byla v sedmdesátých letech označena neprávem za teroristku, a v Praze film představí osobně. Švýcarsko-německý dokument Amazonky velkoměsta (Amazonen einer Grossstadt) diváky zase zavede mezi skupinu žen v Berlíně, které jako bojovnice ať už v MMA ringu nebo se zbraní v ruce na bitevním poli boří mýty o tradičním ženství.

Společně s kinem Ponrepo vzdá Das Filmfest hold legendárnímu režisérovi Werneru Herzogovi samostatnou retrospektivou, která se uskuteční od 2. do 6. listopadu. Herzog se nikdy nebál nových tvůrčích přístupů a nezalekl se ani herecké spolupráce na dílech vznikajících v naprosto odlišném tržním prostředí. „Právě autorská neohroženost a snaha nelpět na zaběhnutých tvůrčích postupech nás vede k uspořádání retrospektivy zaměřené výhradně na Herzogovu dokumentární tvorbu,“ vysvětluje za spolupořadatele retrospektivy David Havas z kina Ponrepo.

Newsroom TTG

Ukázat další

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button