Jižní TyrolskoLidéRozhovoryTOPZahraničí

Dolomiti Superski nechtějí zavést očkovací „rasismus“

Zima v Dolomitech, alespoň pro lanovkáře a vlekaře, a tím i milovníky sjezdovek, skončila. A všichni tam vzhlížejí k naději na co nejdříve možné jarní znovuzrození. Marco Pappalardo, marketingový ředitel Dolomiti Superski, největší sítě lanovek na světě (450 možností na jednu jízdenku), hovoří o perspektivách nejbližších týdnů.

Foto: archiv Dolomiti Superski

Společnost Dolomiti Superski musela ukončit lyžařskou sezonu 2020–2021 vinou nařízení italské vlády již začátkem března. Jak vypadají výsledky jednání s premiérem Draghim o náhradách?

Tím, že nová italská vláda premiéra Maria Draghiho svým prvním dekretem z pátého března nařídila, že vleky, lanovky a kabiny musejí zůstat zavřené až do šestého dubna, tedy i přes Velikonoce, museli jsme sezonu 2020–21 oficiálně ukončit. Jednání o odškodnění probíhají již měsíce. Jsme optimističtí a věříme, že se brzy najde uspokojivé řešení.

Dá se říci, kolik peněz po zkušenostech z minulé zimy můžete požadovat?

Na to neumím odpovědět. Jsme ve spojení se Svazem provozovatelů vleků, který zastupuje podobné organizace, jako je ta naše, a stále se jedná.

Mluví se o tom, že v Německu a v Rakousku odškodní vláda provozovatele vleků 80, resp. 75 procenty z obratu předchozí sezony. Může to tak být i v Itálii?

Je ještě opravdu předčasné mluvit o výši procent náhrad, tahle čísla my oficiálně neznáme.

Foto: archiv Dolomiti Superski

Dokážete již nyní vyčíslit, kolik činí ztráta společnosti Dolomiti Superski při neprovozování lanovek v této zimě?

Ztráta dosahuje 99 procent z obratu zimy 2019–20. Vždyť my jsme vlastně ani žádnou sezonu neměli. Mohli jsme prodat jen malý počet sezonních permanentek sportovcům. Nejen profesionálním, ale i těm z mládežnických kategorií, aby mohli lyžovat a připravovat se na závody.

Jaký bývá obrat Dolomiti Superski v běžné sezoně nezasažené pandemií koronaviru?

Dosahujeme obratu v rozmezí 350–360 milionů eur (v přepočtu 9,1 až 9,35 miliardy korun). Jenže v této sezoně fungovalo méně než pět procent ze 450 vleků, lanovek a kabinek. Ano, vygenerovaly „něco“, ale bylo to velmi málo v porovnání s normální dobou před koronavirem.

Lyžaři a turisté z Česka jsou jedním z nejdůležitějších návštěvnických kontingentů, které míří do Jižního Tyrolska a lyžují v oblasti Dolomiti Superski. Co nyní mají dělat cestovní kanceláře, ale i individuální turisté, kteří si koupili jízdenky či objednali bydlení?

Před sezonou 2020–21 jsme nemohli prodávat skipasy a také nebylo možné objednávat ubytování, takže na rozdíl od loňska odpadá problém se stornováním a vracením peněz.

A jak to tedy bylo v roce 2020?

Po předčasném ukončení zimní sezony v březnu loňského roku již došlo k odškodnění a vyrovnání přes odpovídající kanály.

Foto: ©IDM Südtirol_Harald Wisthaler

Co připravuje společnost Dolomiti Superski na léto 2021? Budou vleky a lanovky v provozu? Pokud ano, za jakých podmínek?

Na novou letní sezonu se již připravujeme a budeme fungovat za podobných hygienických podmínek jako loni. Máme je vyzkoušené a osvědčily se. Jen k nim místo používání roušek musíme přidat povinnost nosit respirátory FFP2. Dále bude omezena kapacita osob v uzavřených kabinových lanovkách, nutnost dodržovat nařízené rozestupy. Půjdeme také cestou online rezervací a prodejů.

Velkým tématem je očkování a zavedení tzv. očkovacího pasu, který požadují například Chorvatsko, Řecko či Španělsko již pro nadcházející letní sezonu.

Ano, samozřejmě o tom víme a celou situaci sledujeme. Budu velmi otevřený a řeknu, že my v Jižním Tyrolsku tuto diskusi o očkovacích pasech nebereme tak dramaticky jako v jiných zemích. Myslíme si totiž, že toto léto ještě nebude tak vysoký počet naočkovaných lidí, což má nejen spojitost s dosavadním nedostatkem vakcín, ale i s problémy kolem určitých výrobců. Nečekáme, že by tzv. proočkovanost dosáhla k 50 procentům.

Takže nehodláte dělit lidí na očkované a neočkované a nabídnout služby jen jedné skupině?

Přesně. Proto v našich očích nemá smysl vést debaty o podmínkách pro lidi, kteří jsou nebo nejsou očkovaní. A povím to i provokativně. Nechceme se podílet na rasismu a diskriminaci a dělit společnost na dvě třídy, očkovaní proti neočkovaným, aby ti neočkovaní byli diskriminováni.

Jak se díváte na problematiku testování? Má zůstat povinností?

Myslím si, že testování bude i nadále povinné z nařízení úřadů. Ale to již nyní skoro všichni známe. Vždyť v současnosti je při příjezdu do Itálie nutné předložit negativní test, který není starší 48 hodin. Podle informací, které se k nám dostávají ze státní správy, tak se nedá očekávat plné a volné otevření hranic během jara či do hlavní turistické sezony. Prostě musíme žít podle toho, jaká jsou momentální nařízení. Přesto očekáváme, že do léta dojde ještě k velkému posunu, ke změnám. V některých zemích už se dají testy koupit běžně v obchodech. Přijdou ty ze slin a z nosu pro školy. Tím se vše také zjednoduší.

Myslíte si, že bude nutné další testování i v cílové destinaci? Tedy například, pokud přijedu v létě do Jižního Tyrolska s negativním testem, budu muset absolvovat další každé dva či tři dny další testy?

Víme, že se o tom velmi diskutuje i na nejvyšších úrovních v Bruselu, v úřadech EU a Evropské komise. Řeknu můj osobní názor. Pokud už někdo přijede s negativním testem, nemyslím si, že se bude muset nechat testovat každých 72 hodin. Ale dá se předpokládat, že povinnost předložení negativního testu na hranicích zůstane.

 

Václav Novák

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button