Před pěti lety, kdy se začalo s pracemi na železnici Čína-Laos, byl svět úplně jiným místem. Od té doby se mnohé změnilo téměř ve všech oblastech života. Ale po pěti letech, s dokončením železnice za pouhé týdny, zůstává přírodní prostředí podél trasy stejně zelené a bujné jako před příchodem zemních strojů.
Před lety, během předběžných průzkumů, byl Huang Daiwen, hlavní inženýr pobočné společnosti China Railway No.2 Engineering Group (CREC-2) v Laosu, ohromen krásou krajiny a rozhodl se udělal vše, co mohl, aby zajistil, že přeshraniční projekt bude mít co nejmenší dopad na životní prostředí.
„Po výstavbě každého úseku následuje obnova vegetace. Nejde jen o vysoce kvalitní inženýrství, ale také o zdravý rozum. Nikdy nešetříme úsilím vrátit okolí tratě do stavu, v jakém jsme je našli,“ řekl nedávno Huang novinářům v laoském hlavním městě Vientiane.
Na samém začátku projektu se Huangův tým snažil vybudovat dočasnou příjezdovou cestu na staveniště severní stanice Vientiane, což bylo znesnadněno Huangovým rozhodnutím obejít kus původního lesa.
Tým nejen využil technologii, kterou měl k dispozici, ale také se musel přizpůsobit a přijít s novou vlastní technologií. Huangův tým CREC v Laosu dokonce požádal o patent na „zařízení pro obnovu svahů tratě“.
Cizinec v cizí zemi, Huang silně spoléhal na rady místních lidí. Ren Lijuan, jeden z tlumočníků týmu, který navštívil místní komunity, přinesl zpět místní sazenice a ukázal technickému týmu, jak je přesadit. V důsledku toho Huang požádal spolu s jednou z místních žen jménem Kaikeo, aby byl vytvořen „Květný tým“, který by se zaměřil nejen na technické aspekty obnovy, ale také na její estetiku.
„Květiny, které Kaikeo přesadila, překonaly všechny ostatní. Má skvělý dar, ale také profesionálnější techniku. Hodně jsme se od ní naučili a svěřili jsme jí školení jak laoského, tak čínského personálu. Odvedla skvělou práci,“ uvedl jednatel projektu manažer Gong Pingchang společnosti Xinhua.
Od zahájení prací v roce 2016 šly ochrana životního prostředí a inženýrské práce ruku v ruce. Nejedná se o simultánní nebo sekvenční procesy fungující v tandemu, ale o jeden jednotný postup návrhu, konstrukce a obnovy, řekl Xiao Qianwen, výkonný manažer Laos-China Railway Co., Ltd.
Při výstavbě páté sekce se sídlem ve Vang Vieng, turistickém městě, bylo důležité chránit nejen květiny a stromy, ale celý místní turistický průmysl. Kanalizační systém staveniště je denně kontrolován a udržován a staveniště je udržováno bez odpadků.
Na šestém úseku železnice v hlavním městě Vientiane inženýři zúročili zkušenosti získané při stavbě trati mezi Chang-čou (Hangzhou) a Chuang-šan (Huangshan), dvěma z předních čínských turistických měst. Každá stanice byla navržena s dostatkem prostoru pro všechny druhy flóry, aby byla zajištěna harmonie mezi ozeleněním nové budovy a místní scenerií.
„Čínské standardy jsou ekologické standardy. Projekt, jako je čínsko-laoská železnice, musí minimalizovat narušení života lidí na trase, zejména škol a zdravotnických zařízení. Tvrdě jsme pracovali, abychom získali chválu místních lidí a vlád, a jsme velmi jsme hrdí na to, čeho jsme společně dosáhli,“ řekl Xiao.
Železnice, která bude uvedena do provozu v prosinci 2021, je základním projektem mezi čínskou iniciativou Hedvábné stezky a strategií Laosu, aby se přeměnila z vnitrozemské země na pozemní uzel.
Newsroom TTG / Xinhua