DopravaKam jet?NěmeckoPolskoRakouskoZahraničíZprávy

České dráhy představují ČD Night a nové noční spojení Praha – Curych

Noční doprava v Evropě zažívá renesanci. Na evropských tratích se objevují  nové noční spoje, vyrábějí se nebo modernizují spací vozy a stále více států financuje provoz nočních linek jako závazkovou veřejnou službu. Dálkové noční spoje jsou vnímané jako ekologická alternativa k letecké dopravě i jako pohodlný dopravní prostředek na velké vzdálenosti. České dráhy jsou do tohoto vývoje aktivně zapojené. Modernizují své vozy, zlepšují služby a rozšiřují nabídku spojení.

Foto: České dráhy

„I my chceme dát noční dopravě další impulz. Proto jsme připravili novou značku pro služby spojené s nočním cestováním. Na základě ankety mezi cestujícími a zaměstnanci jsme vytvořili novou značku ČD Night, pod kterou najdou naši zákazníci všechny informace, které jsou s cestováním přes noc spojené,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah, a doplňuje: „V našem případě přitom nejde jen o novou image, logo a pár barevných obrázků, ale také o hmatatelné, konkrétní změny. Do modernizace devíti lůžkových vozů WLABmee a stejného počtu lehátkových vozů Bcmz nyní investujeme 246 milionů korun. A i když se nedaří všechno podle plánu, můžeme dnes představit konkrétní změny. Lůžkové vozy mají například vyměněné součásti lůžek, dosazeno nové LED osvětlení, renovací prošlo obložení stěn, sociální zařízení, sprchy, dosazeny byly zásuvky pro cestovní elektroniku nebo Wi-Fi síť.“

Při modernizaci lůžkových vozů WLABmee ve Škoda Pars Šumperk je nově řešen také hygienický koutek v oddílech, kdy je umyvadlo umístěno jako součást toaletní skříňky. Do vozů jsou instalovány nové rolety, doplněny držáky na nápoje u lůžek a provedeny další drobné úpravy. Dosazeny jsou nové nástupní dveře a vnější informační tabule. Vozy současně procházejí hlavní periodickou opravou. V současné době disponují České dráhy 6 modernizovanými vozy a zbylé jsou přistaveny k modernizaci v dílnách v Šumperku, která by měla být ukončena během zimních měsíců. V současnosti jsou nasazovány například na spoje do Košic, Popradu nebo Budapešti. Dosazena je také Wi-Fi. Vozy v současnosti procházejí schvalováním u evropské agentury ERA a jejich nasazení do provozu se aktuálně předpokládá v letní sezoně 2023.

Foto: České dráhy

Z Prahy do Bádenska a Švýcarska novým spojem Canopus

„Se zahraničními partnery rozvíjíme také nové linky noční dopravy. Ke spojům z Prahy do Budapešti, do Košic a Humenného, do Krakova a Varšavy nebo do Curychu přes Rakousko přidáváme od nového jízdního řádu noční spojení, které zajistí přímou dopravu přes noc z Čech a ze sousedního Saska na jihozápad Německa do oblasti Bádenska a do švýcarské Basileje a Curychu. Díky tomu se zlepšuje také dostupnost francouzského Alsaska a s přestupy na další spoje lze dojet vlakem pohodlně do jakékoliv oblasti Švýcarska,“ představuje nový spoj Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah.

Vlak pojede na našem území v kategorii EuroCity pod názvem Canopus. Ve významných přestupních uzlech, jako jsou nádraží Karlsruhe, Basel SBB nebo Zürich HB, je možné přestoupit na navazující spoje například do nejrůznějších míst ve Švýcarsku, ale například i do italského Milána. Spoj lze využít také na mezinárodní letiště ve Frankfurtu nad Mohanem, významný evropský hub pro mezikontinentální lety.

„Canopus nabídne komfort cestování na úrovni mezinárodní sítě EuroNight. Cestující mají na výběr mezi standardním lůžkovým oddílem s umyvadlem a společnou sprchou obsazeným jednou až třemi osobami, nebo komfortním oddílem Deluxe se samostatnou hygienickou kabinou jako v hotelu. Dále zde bude turistická lehátková třída, kde je v kupé místo pro až 6 cestujících, a nabídneme také vůz s místy k sezení a přepravou jízdních kol. Součástí servisu bude také nabídka drobného občerstvení,“ doplňuje Jiří Ješeta. 

Vlak Canopus budou provozovat České dráhy ve spolupráci s partnerskými železnicemi ÖBB, SBB a DB. Jeho název navazuje na tradici pojmenovávat noční vlaky názvy vesmírných těles a souhvězdí, která lze pozorovat na noční obloze (Canopus je nejjasnější hvězda v souhvězdí Lodního kýlu). Navíc již v minulosti vlak pod stejným jménem spojoval Prahu se západní Evropou.

Nočními vlaky z Česka do Evropy

České dráhy budou se svými partnery v jízdním řádu 2023 provozovat 10 celoročních nočních relací a 3 sezonní. U pěti relací budou zajišťovat služby ve svých lůžkových a lehátkových vozech. V relacích Praha – Poprad-Tatry / Košice / Humenné nabízejí také tradiční autovlak. V Česku obsluhují noční vlaky více než dvě desítky míst a celoročně nabízejí cestování do více než 60 destinací v Německu, Švýcarsku, Rakousku, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku. Ty pak doplňují sezonní destinace hlavně u Baltského moře v Polsku.

Servis na palubě lůžkových a lehátkových vozů Českých drah zajišťuje společnost JLV. „Naši stevardi se starají o cestující v nočních vlacích od jejich nástupu až do cílové stanice. Pomohou jim s ubytováním a nabízejí drobné občerstvení. Ráno zajistí včasné vzbuzení a servírují snídani, která je v lůžkových vozech v ceně služeb a v lehátkových si ji mohou cestující dokoupit,“ vysvětluje Bohumír Bárta, generální ředitel společnosti JLV, a doplňuje: „V lůžkových vozech máme pro zákazníky balíčky s ručníkem, mýdlem, hotelovými pantoflemi, kartáčkem na zuby a zubní pastou. Lehátkové vozy jsou vybaveny prostěradly, polštáři, dekami a čistým povlečením. Na objednávku předem přímo u naší společnosti můžeme zajistit i další servis, například připravit pro cestující lehkou večeři.“

Newsroom TTG / České dráhy

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Back to top button