CestovkyKam jet?NázoryNovinky

Anketa TTG: Jak úspěšné jsou prodeje zájezdů v našich cestovních kancelářích?

Přednedávnem jsme uveřejnili zprávu o tom, jak probíhají prodeje u našich velkých cestovek. To přirozeně vyvolalo otázku, jak úspěšné jsou ostatní cestovní kanceláře. Pro odpověď jsme se obrátili na některé z nich.

Ilustrační foto: Shutterstock

Obecně lze říci, že prodeje aktuálně nabízených zájezdů do přístupných oblastí překračují hodnoty minulých dvou let.
Ale tak jednoduché to samozřejmě není. Svět se změnil a některé cestovní kanceláře to pociťují při přípravě především poznávacích zájezdů. Na specifika doby upozorňuje Petr Novotný z CK Adventura: „Prodej aktuálně nabízených zájezdů probíhá velmi dobře a v období letošních letních prázdnin jsou naše zájezdy prakticky vyprodané. Bohužel ale srovnání aktuálních a předcovidových čísel není zcela možné a relevantní, protože cestování do řady oblastí, na které jsme se dlouhodobě specializovali, stále není na předcovidové úrovni. Mám na mysli především oblast jihovýchodní Asie tak, jak jsme ji byli zvyklí nabízet, a také naši ucelenou a rozsáhlou nabídku zájezdů do Ruska a postsovětských regionů jsme museli zrušit. Z tohoto pohledu a v kontextu aktuálního dění se svým rozsahem k předcovidovým číslům jen tak nevrátíme. Nicméně nabídku jsme přizpůsobili aktuálním poměrům, abychom byli i v nových podmínkách funkční a úspěšnou cestovní kanceláří.“

Podobně opatrný, i když mírně optimistický je v hodnocení současné prodejní situace i Petr Krč z cestovní kanceláře ATIS: „Situaci bych nazval váhavou. ATIS má v nabídce zhruba 500 pobytových míst a stále ji rozšiřuje, nyní například výrazně o destinace v Polsku a Slovinsku. Covid nám ale bohužel zlikvidoval třetinu prodejní sítě. Navíc naše klienty netlačí čas a nákup dovolené odkládají, protože naše pobyty jsou s vlastní dopravou. Ve srovnání s rokem 2019 jsme asi na 70 procentech prodejů. Jsme ale optimisté a věříme, že čas na nákup dovolené autem ještě přijde.“

Ilustrační foto: Shutterstock

Mnohé další cestovní kanceláře, tedy především ty, které se specializují na pobytové zájezdy, jsou s vývojem spokojené a zaznamenávají oproti roku 2019 dokonce nárůst.
„Vše připomíná dobrá léta v cestovním ruchu. Soudím, že o dražší cestování je větší zájem, protože exotické země se dobře prodávají. Nyní záleží především na otevřenosti státu,“ říká například Miroslav Radaković, ředitel CK Time Travel Creative Team.
Jeho slova potvrzuje i Martin Niklfeld, ředitel CK Blue Sky Travel: „Prodej zájezdů na letní dovolenou 2022 se v porovnání s obdobím před covidem, tedy rokem 2019, téměř zdvojnásobil. Mezi nejoblíbenější destinace patří nejen Egypt či Kypr, ale i mimoevropské destinace, jako jsou Emiráty, Zanzibar či Maledivy. Již 1. května jsme zahájili i prodej na zimní období, zde evidujeme již nyní zvýšenou poptávku po first minute zájezdech.“

Ačkoli dobré prodeje zaznamenává množství cestovních kanceláří u mnoha destinací, někde se potýkají s jinými problémy, než je poptávka klientů. Ředitelka Travel 2002 Jana Enderlová upozorňuje například na nedostatek kapacit: „Sezona 2022 je v prodeji a neustále je doplňována o další novinky. Tradičně zahrnuje nabídku řeckých ostrovů, Bulharsko, Turecko, Itálii a Mallorku s odlety z Brna, Prahy a Ostravy. Vycházíme také vstříc požadavkům našich klientů na kratší nebo naopak delší pobyty a do naší nabídky jsme zařadili zájezdy na 5–15 dní. Prodává se dobře, jen už nejsou letenky a hotely.“
A ředitelka CK Sport-S Dáša Hrdá pak zmiňuje nedostatek personálu a zánik infrastruktury: „Zaznamenáváme velmi dobrý prodej pobytů v Alpách, velký zájem je o vodácké školní pobyty. Kdyby byl červen dvakrát tak dlouhý, tak ho naplníme. Co ale chybí, jsou instruktoři, personál všeobecně, je problém sehnat lidi, kteří by chtěli pracovat. Ubylo také kempů a hospůdek na březích řek, a to je škoda, po těch dvou letech to patrně neustály. Je hlad po cestování, sportovních aktivitách, adrenalinových sportech a zážitkové turistice.“

Jak vidno, i střední a menší cestovní kanceláře postupně ožívají a mohou doufat v pozitivní vývoj sezony. Zájem klientů je po vynucené pauze obrovský a předpoklad, že jej cestovní kanceláře uvyklé na řešení neustále se proměňujících podmínek pro své podnikání uspokojí, je velice reálný. Že to nebude jednoduché, je ale jasné.

Newsroom TTG

Ukázat další

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button