Zuzana Vojtová: Bydlet ve středních Čechách a do Prahy jet jen na výlet

Zuzana Vojtová, ředitelka Středočeské centrály cestovního ruchu, s námi mluvila o své vizi, o plánech pro střední Čechy a o důležitosti skutečné nabídky turistických produktů.

Centrálu vedete od července. Jaké jsou vaše počáteční dojmy?

Do Středočeské centrály cestovního ruchu jsem nastupovala trochu s rozpaky: přece jen tento kraj neznám tak dobře jako jižní Moravu, takže to byla trochu výzva. Střední Čechy považuji za nesmírně bohatý, pestrý a krásný kraj. Dobře si však uvědomuji, že turisticky je stále málo využívaný. Střední Čechy si lidé často spojují s okolím Prahy a tomuto regionu poněkud v obecném povědomí chybí nějaký charakteristický rys. Chybí turistická značka „Střední Čechy“.

Co by tím charakteristickým prvkem mohlo být?

Například „křižovatka vod“. Který jiný kraj má tolik velkých a splavných řek? Je tu obrovská nabídka vodních toků, přehrad a dalších vodních ploch, s níž se na úrovni kraje dosud nepracuje. Další silné téma je sepětí s historií českého státu, s Přemyslovci i Lucemburky. Je tu tolik historických míst, hradů, královských měst, starobylých cest i lesů. Ani toto jako celek nebylo dosud v cestovním ruchu uchopeno.

Jaké bezprostřední úkoly vás teď v čele centrály čekají?

Středočeská centrála cestovního ruchu nemá dlouhou historii, vznikla až v polovině roku 2017. Za toto krátké období a během častého střídání lidí ve vedení vydala celou řadu dobrých materiálů, často informačně bohatých a atraktivních. Bohužel však to nejsou materiály, které by nabízely ucelený turistický produkt, tedy návody na cesty a výlety. Je dobré vědět o městech, přírodě, památkách či zámeckých hotelech, zoologických zahradách či rozhlednách – jenže turista potřebuje scénář, potřebuje vědět, kudy má jít, jak se dostane do výchozího a cílového místa, co během výletu může vidět, kde se může koupat, najíst či přespat. Zpracovat takovéto motivační a servisní materiály s praktickými informacemi je nyní naším úkolem. Zatím máme spíše jen databáze míst různého typu. Nyní je musíme propojit do scénářů, například na víkendové výlety. Takové nabídky zatím fungují jen v menších oblastech, s nimiž musíme komunikovat. Můžeme nastavit programy a témata, ale nezvládneme jít do takové úrovně detailu, s jakou pracují v oblastech. Musíme mít proto dobré partnery přímo v místech – získat je pro spolupráci a komunikovat s nimi a vytvářet nabídky, informační materiály a prezentace společně.

Je nějaká možnost širší spolupráce se soukromými partnery-podnikateli včetně jejich finančního zapojení?

Bohužel jsou podnikatelé u nás v Česku zvyklí, že marketingové výstupy a propagace se hradí z veřejných peněz, a nejsou příliš ochotní se podílet finančně. Jsou však někteří osvícení, k teří chápou přínos destinačních společností. Ten tkví například v tom, že destinační společnosti dokážou propojovat partnery a spojovat síly. Jeden samotný komerční subjekt zpravidla nemá síly na to udělat si takovou propagaci, jakou může udělat krajská destinační společnost, zvlášť pokud jde o propagaci v zahraničí či v rámci začlenění do nějakého turistického produktu. Proto zapojení komerčních subjektů do propagace vidím spíš ve spolupráci s lokálními a oblastními destinačními managementy než na úrovni kraje.

Odkud jezdí turisté do středních Čech?

Většina návštěvníků Středočeského kraje jsou čeští turisté. Velkým zdrojem návštěvníků je určitě Praha – stačí si povšimnout, jak je o víkendu Praha prázdná. Lidé přirozeně do středních Čech jezdí, naším úkolem je ovšem dobře informovat o turistické nabídce kraje. Vybavíme-li lidi dostatkem motivujících informací, tedy sdělíme-li jim, že zážitky je tu čekají a že není těžké si je sestavit do denního či vícedenního pobytu, tak přijedou v hojnějších počtech.

Jaké nástroje využíváte k propagaci kraje v zahraničí?

Jezdíme na zahraniční veletrhy, spolupracujeme se zahraničními zastoupeními CzechTourismu a jejich prostřednictvím pořádáme press tripy a fam tripy. Ve spolupráci s Letištěm Praha se také účastníme projektu TouchPoint.

Jak se vyrovnáváte s obrovskou konkurencí hlavního města?

Je třeba zahraničním návštěvníkům říci, že Prahou svět nekončí a že je zážitky čekají i za Prahou. Toto je ale je oblast jednodenních výletů. My bychom chtěli dosáhnout víc: aby ve středních Čechách přenocovali a trávili tu více dnů.

Jak by Středočeská centrála CR měla vypadat za pět let?

Chtěla bych, aby tu byla zpracovaná dobrá produktová nabídka, která by se skládala opravdu z turistických produktů, nejen z databáze turistických cílů. Chtěla bych, aby služby byly dobře provázané s turistickými cíli. Abychom se uměli kvalitně postarat o návštěvníky regionu a aby bylo běžné, že návštěvníci přijíždějí primárně do středních Čech a dělají si výlety do okolí, přičemž jeden z těchto výletů může být Praha.

Děkuji za rozhovor.

Petr Bílek

Autor Adéla Štechová (Články)


Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..