Ztráty v cestovním ruchu může zmírnit podzimní sezona a návrat zahraničních turistů

Ve druhém čtvrtletí přijelo do hotelů, penzionů, ubytoven a kempů v České republice 988 tisíc hostů, z toho 861 tisíc domácích a 127 tisíc zahraničních. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku, kdy do hromadných ubytovacích zařízení přijelo 2,8 mil. domácích a 2,9 mil. zahraničních hostů, došlo k poklesu příjezdů o 70 %, resp. 96 %. Vyplývá to ze statistik hromadných ubytovacích zařízení za druhé čtvrtletí letošního ruchu, které  vydal Český statistický úřad.

„Přestože aktuální čísla za červenec (např. NPÚ a Previo) indikují v regionech, které nejsou závislé na zahraničních turistech historicky nejsilnější červenec, Praha ani např. Karlovarský kraj takové vyhlídky zatím nemají,“ komentuje Jan Herget, ředitel agentury CzechTourism, a dodává: „Abychom snížili celkové ztráty, budeme se snažit prodloužit turistickou sezonu do podzimu a přivést do Česka zahraniční návštěvníky. Domácí poptávku podpoří již rozběhnutá kampaň #světovéČesko, poptávku v okolních zemích pak připravované marketingové kampaně.“

Vzhledem k nemožnosti cestovat v době nouzového stavu se pokles příjezdů v měsících duben a květen přiblížil 100 %. V červnu pak pomalu ožil nejen domácí cestovní ruch, ale i ten zahraniční. Dle předpokladů jako první přicestovali do Česka především naši sousedé (Němci, Slováci, Poláci a Rakušané), dále pak turisté z Ukrajiny, Maďarska, Itálie nebo Nizozemska. „V hlavní letní sezoně očekáváme, že budou počty zahraničních turistů pozvolna stoupat, u domácích pak očekáváme sezonu dokonce silnější než v minulých letech. Napovídají tomu jak údaje o návštěvnosti památek, tak data z rezervačních portálů,“ říká Herget.

Největší potenciál pro Českou republiku skýtají okolní země a destinace, odkud je možné přicestovat autem (např. Nizozemsko). Z různých průzkumů zaměřených na zmapování nálad a chuti cestovat do zahraničí na zdrojových trzích je zřejmé, že většina cestovatelů zůstane na dovolené ve své zemi, případně vycestuje individuálně autem do nejbližšího okolí. Vyhledávat budou především ubytování rodinného charakteru, s možností vlastního stravovaní. Nejčastěji vyjedou za rekreací na venkově a v přírodě, léčením, wellness a relaxací. Patrný je tak odklon od dovolených ve městech a v turistických centrech. Častěji také plánují vycestovat do zahraničí mladší lidé a bezdětní. Rodiny s dětmi zvolí spíše pobyt ve své zemi, lidé nad šedesát pak pravděpodobně z rodné vlasti letos nevycestují.

„Po první fázi uvolnění opatření přišel boom v podobě letních prázdnin. Velice nás těší, že se potvrdily výsledky průzkumů a Češi opravdu tráví letní dovolenou doma. Ne všude se zatím podařilo dosáhnout na stejné hodnoty jako v předešlém roce, ale Liberecký, Královéhradecký a Jihomoravský kraj zaznamenaly vyšší obsazenost než v loňském roce. Nejvíce postižená Praha bojuje stále s obsazeností na hranici 40 %,“ komentuje data z rezervačních systémů společnosti Previo její CEO Pavel Kotas. „Nutno ale doplnit, že takto vypadají data především z menších ubytovacích zařízení. Velké hotely v Praze neotevřely buď vůbec, nebo se jejich obsazenost pohybuje kolem deseti procent,“ dodal Jan Herget.

Podle červencového průzkumu agentury CzechTourism se spotřeba cestovního ruchu, tedy peníze, které domácí i zahraniční návštěvníci utratí za ubytování, jídlo, dopravu nebo vstupy do památek, na sportoviště a do kulturních a podobných zařízení, meziročně propadne o 158 miliard Kč (z 300 mil. Kč na 142 mld. Kč), tedy více než o polovinu. U Prahy jde ale o odhadovaný pokles o téměř sedmdesát procent a u Karlovarského kraje o téměř šedesát procent.

Kompletní analýza společností Economic Impact a MindBridge Consulting zde.

 

Newsroom TTG/CzechTourim

 

Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..