Města & regiony ČRNovinky

Zimní sezona byla pro skiareály náročná, ale klienti byli spokojení

I přes značné výkyvy počasí se podařilo provozovatelům připravit na horách dobré podmínky. Zejména díky investicím do kvalitního technického zasněžování a akumulačních vodních nádrží byli návštěvníci s kvalitou sjezdových tratí lyžařských areálů spokojeni a potvrdil se zájem o české hory.  Na některých místech lze lyžovat až do Velikonoc.

Ilustrační foto: Pixabay

Letošní zimní sezona začala již zkraje prosince a střediska zahájila provoz velmi brzy. Na Vánoce ale přišla silná třítýdenní obleva, která negativně ovlivnila i lednovou návštěvnost. Příznivější počasí v období jarních prázdnin a vysoký zájem návštěvníků naplněnost středisek výrazně zlepšily. Bohužel v březnu bylo počasí opět velmi rozkolísané. Celkově byla zima teplotně o 1,9 °C nad dlouhodobým průměrem (průměrná teplota v sezoně 2022–23 byla 1,2 °C), srážky odpovídaly obvyklým úhrnům. 

Zájem o české hory je stále vysoký

Pozitivní byla naopak velká sněhová nadílka na začátku února a vysoká návštěvnost v tomto období. „V průběhu jarních prázdnin a o víkendech se zejména za dobrého počasí jasně ukázalo, že zájem o lyžařská střediska je v Česku stále velmi vysoký. Návštěvnost atakovala předpandemická čísla a potvrdilo se, že pobyt na čerstvém horském vzduchu a pohyb na sjezdových tratích je stále velmi atraktivní. Dá se říci, že kdo letos na české hory přijel, tak byl i přes nezbytné navýšení cen s lyžováním a pobytem na horách spokojen. To je dobrý základ i do příštích let. I přes obtížné podmínky k provozu se ukázaly přednosti našich středisek – jejich dostupnost a dobrá kvalita služeb, které se stále zlepšují. Ceny skipasů sice stejně jako všude v zahraničí v důsledku zdražení energií vzrostly, ale při dobrém plánování a využívání nákupních online systémů lze stále lyžovat za rozumné ceny,“ říká prezidentka Asociace horských středisek Kateřina Neumannová.  

Ekonomiku zimní sezony ovlivnily zvýšené náklady

Celková návštěvnost a tržby skiareálů a horských středisek jsou letos pod dlouhodobým normálem, ale zásadní vliv na horší finanční bilanci mělo výrazné zvýšení provozních nákladů a nutnost opakovaně zasněžovat. Zároveň je situace hodně individuální. Skiareály, které mají kvalitní technické zasněžování a případně i akumulační nádrže, dosáhly zpravidla lepší ekonomických výsledků, než menší nebo níže položená střediska. Průměrování je tedy velmi zavádějící.

Investice do dalšího rozvoje

I přes horší dosažené finanční výsledky, přetrvávající inflaci a další vlivy, musí střediska v rámci možností dále pokračovat v investicích. Nejčastěji půjde o zkvalitnění technického zasněžování a zlepšení komfortu služeb. „Jako zásadní se opět potvrdily investice do technického zasněžování a do souvisejících akumulačních nádrží. S výkonnějším systémem zasněžování lze zkrátit dobu přípravy sjezdovek na polovinu a dosáhnout tak i významných energetických úspor. V porovnání se zahraničím stále zaostáváme i ve výstavbě akumulačních nádrží, které násobně zlepšují efektivitu zasněžování, a přitom chrání menší vodní toky. Dají se přitom využít i pro další účely, například jako vodní rekreační plochy, přečerpávací malé elektrárny, zdroj pro hašení požárů apod. Na přínosech nádrží se shodnou jak provozovatelé skiareálů, tak i vodohospodáři, a je zřejmé, že dokáží pomoci celému středisku a regionu. Stále platí, že technické zasněžování pracuje na principu voda a vzduch a voda je jen načas zadržena v krajině a nejde tak o její ˏspotřebuˊ. Podpora v podobě lepšího přístupu k posuzování
a povolování investičních projektů a staveb je to, čím by stát skiareálům a horským regionům pomohl nejvíce,“ říká Libor Knot, ředitel Asociace horských středisek. 

Pro milovníky zimních sportů je zde stále možnost zajet si v závěru letošní sezóny na naše hory zalyžovat – na více než pěti místech v republice se lyžuje i o Velikonocích. Ideální zdroj čerstvých informací o provozu středisek naleznete na portálu holidayinfo.cz, kde jsou informace každé ráno aktualizovány samotnými provozovateli skiareálů.

S propagací českých hor a podporou návštěvnosti pomáhala i letos agentura CzechTourism. „Zájem
o české hory podporujeme všemi dostupnými prostředky. Kromě informací, které průběžně poskytujeme, jsme mimo jiné umožnili zažít na vlastní kůži nejdelší tuzemskou sjezdovku, které se pro veřejnost otevřela loni. Měří 3400 m a jmenuje se Lázeňská, protože je modrá a spojuje to, co je pro západní Čechy, resp. Karlovarský kraj, klíčové, tedy hory a lázně,“ říká Jan Herget, ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism, a dodává: „Horám se věnoval i historicky první CzechTourism Podcast. Premiéru měl v březnu a s Kateřinou Neumannovou a zástupci tuzemských horských středisek jsme v něm probrali trendy a potřeby českých hor. Mimo jiné zaznělo, že hory nejsou jen o zimních sportech, ale lze si je skvěle užít celý rok. Podcast ve video i audioformě je k dispozici na našem webu a samozřejmě také na našem klíčovém turistickém portále Kudy z nudy. Tam se lidé dozvěděli také informace o Czech Skipassu a o domácí kampani Březnové hory, kterou jsme letos připravili a která
on-line byla vidět snad úplně všude. On-line kampaň jsme zajistili také v zahraničí. Zaměřila se na Zimu 2022 – 2023. Hlavní témata měla lyže, zimní města a Valentýna. Běžela na Facebooku/Instagramu
v devíti zemích světa – v Belgii, Nizozemsku, Dánsku, Francii, Německu, Polsku, Rakousku, Španělsku
a Švédsku.“

Významnou roli pro české hory měla i spolupráce s Očko TV. Díky ní se obyvatelé Česka dozvěděli, jak si „Užít hory“. A pro zahraniční turisty CzechTourism průběžně aktualizoval informace na incomingovém portále visitczechia.com.   

Newsroom TTG

Ukázat další

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button