CestovkyIncomingMěsta & regiony ČRNovinkyZahraničí

Západní Evropa se v turismu vrátila na předcovidová čísla, Česká republika zdaleka ne

Zatímco se západní Evropa stala opět vyhledávanou turistickou destinací a dosáhla v návštěvnosti téměř předcovidových čísel, Česká republika dalece zaostává. Především u mimoevropských turistů je vidět citelná ztráta zájmu, čímž v Česku trpí cestovní kanceláře, obchodníci nebo hotely. V létě by měla být otevřena první přímá letecká linka na Tchaj-wan. Nabízí se tak příležitost Českou republiku opět zatraktivnit.

Foto: Elephotos, Shutterstock

Asociace cestovních kanceláří ČR vidí velkou příležitost v otevření nové letecké linky mezi Tchaj-pejí a Prahou, ke kterému by mělo dojít v létě. „Linku vítáme, musíme ale udělat pro zatraktivnění České republiky něco navíc. Pojďme využít příležitosti a snižme limit vratky daně z přidané hodnoty zahraničním turistům po vzoru západních zemí,“ říká Michal Veber, výkonný ředitel asociace.

Především pro asijské turisty představuje možnost vrácení daně z přidané hodnoty u nákupů jedno z hlavních kritérií, podle kterých si vybírají, kde utrácet. Evropské státy jsou si toho velmi dobře vědomy, a proto tento limit postupně snižují, aby se staly lákavějšími. Např. Španělsko před lety limit úplně zrušilo. Zatím poslední změnu provedla Francie, která vloni limit snížila o 75 eur. V České republice je minimální limit pro nákup, ze kterého je možné DPH turistovi vrátit, 2000 Kč.

„Každé euro nebo koruna, která se turistům vrátí, přinese do státního rozpočtu zhruba dvojnásobek. Turisté v nákupní destinaci zůstávají déle, musejí někde bydlet, něco jíst, často je zajímá také kultura a návštěva památek. Služby našich cestovních kanceláří jsou tak pro ně zajímavější, ale stejně tak takové opatření pomůže restauracím nebo hotelům,“ dodává Veber.

Zahraniční zkušenosti skutečně ukazují, že být pro turisty atraktivní se evropským státům vyplácí. Loňská odborná zpráva společnosti Oxford Economics odhaduje, že v posledním předpandemickém roce 2019 využilo službu vracení DPH přibližně 10 milionů turistů po celé Evropské unii. Ti pomohli k celkové ekonomické aktivitě ve výši 12 miliard eur, přičemž do roku 2025 se má toto číslo zvýšit na 14,6 miliardy. Nákupní turismus patřil před covidovou pandemií k nejrychleji rostoucím odvětvím v oblasti cestovního ruchu.

„Otevření nové letecké linky nám dává šanci udělat jednou něco pořádně. Zapracujme na tom, ať tady turisté z Tchaj-wanu zůstanou déle, nakoupí, podívají se mimo Prahu a objedou celou řadu pamětihodností. Pomůže tomu právě snížení limitu vratky DPH a potom také dobrá propagace skrze CzechTourism, podpora ze strany Ministerstva pro místní rozvoj a koordinace s Letištěm Praha a dalšími subjekty,“ nastiňuje Veber, jakou představuje nová linka výzvu, ale také příležitost.

V době, kdy česká vláda hledá do svého rozpočtu každou korunu, by mohly větší počty zahraničních turistů představovat vítanou vzpruhu pro obchodníky i státní rozpočet. Podle posledních dat Českého statistického úřadu se cestovní ruch podílel na českém HDP přibližně z 1,53 %, což je dramatické snížení oproti předpandemickému roku 2019, kdy se jednalo o 2,76 %. Cestovní ruch tak byl a stále je jedním z nejvíce zasažených odvětví, jehož vzpamatování se představuje velkou ekonomickou šanci. Snížení limitu vratky DPH zahraničním turistům k tomuto povzbuzení může přispět.

Michal Veber, ACK ČR

Ukázat další

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button