Zahraniční zastoupení CzechTourism: Hongkong

O velmi početné, rychle rostoucí a velmi rozmanité zdrojové oblasti pro turismus do České republiky hovoří Jan Urban, ředitel zahraničního zastoupení (ZZ) agentury CzechTourism v Hongkongu s působností pro Tchaj-wan, Austrálii, Singapur, Malajsii, Indonésii a Thajsko.

Jan Urban – ředitel CzechTourism Hongkong působností pro Tchaj-wan, Austrálii, Singapur, Malajsii, Indonésii a Thajsko.

Pro Česko jako cílovou destinaci má jihovýchodní Asie obrovský potenciál, nejvíce Tchaj-wan a Hongkong, dále pak Thajsko následované Austrálií, do budoucna velmi potenciální pak jsou Malajsie a Indonésie. Měřeno počtem vydaných víz Thajsko loni zaznamenalo 20% nárůst. Thajci se spolu s Tchajwanci také objevují na prvních třech místech dle útraty. Na Tchaj-wanu pak má ČR postavení lídra – s více než 180 000 návštěvníků do ČR tvoří třetinu jejich celkového outboundu do Evropy a více než čtvrtinu všech čínsky mluvících turistů v Česku. Zahraniční zastoupení Hongkong působí na trhu od roku 2013, má celkem dva zaměstnance a realizace jeho aktivit by se dala rozdělit na dva velmi základní směry: klasická práce s místním trade – skrze FAM, workshopy, vzdělávání stimuluje tvorbu nových produktů a jejich zařazení do nabídky místních CK, a tím zvyšuje blízkost ČR místním trhům. Jde o první krok, jak se zaháčkovat na jednotlivých trzích, a v současné době tyto aktivity soustředí primárně na trhy JV Asie, kde spolupracuje i s dalšími partnery (např. turistickými centrálami zemí V4, Rakouska, Francie, Německa atd.). Na trzích, kde je ČR již lépe etablovaná, se pak ZZ zaměřuje na PR komunikaci a propagaci ČR – jak skrze klasická média (TV, noviny), tak i sociální média a místní specifické mikroblogy. Například Tchajwanci a Hongkonžané dnes hledají většinu informací na internetu (např. web portál specializovaný na blogy a potažmo cestovatelské celebrity Pixnet.net na Tchaj-wanu, LINE TV v Thajsku), či skrze cestovatelské bedekry a publikace, které jsou v Hongkongu a na Tchaj-wanu velmi oblíbené. Přítomnost nejen českých subjektů, ale hlavně regionů na těchto médiích je velmi důležitá pro nalákání bonitních klientů. Ti často doslova žijí ve svých virtuálních bublinách, a tak je důležitá i dlouhodobá práce s těmito skupinami. Kategorií samou pro sebe je pak asistence českým subjektům či spolupráce a asistence na kampaních s dalšími partnery z ČR – např. DMC, ale i regiony, atrakcemi či letišti, a to na společných mikrokampaních. Ty ZZ realizuje i s místními partnery v Hongkongu či na Tchaj-wanu. Kromě samotného představení České republiky je strategickým záměrem zastoupení dále prodlužovat délku pobytu turistů ze zdrojových trhů v ČR a dále jejich objevování nových krajů a lokalit v ČR – tedy dalších mimo Prahu a Český Krumlov. V obou záměrech využíváme společného znaku turistů z tohoto obrovského teritoria – hledání hodnoty –, a to nejen čistě v ekonomickém slova smyslu, ale hlavně získaného zážitku z navštívené destinace (často mluvíme o experience travel). Každé etnikum si pod tímto zážitkem představuje něco trošku jiného. Na Tchaj-wanua v Hongkongu jde velmi často o prožití destinace jakožto kulturní krajiny, s dobrým gastrem, hudebními zážitky, což do určité míry rezonuje i mezi Australany, kteří jsou známi i vyhledáváním soft adventure atrakcí – a to všemi věkovými skupinami těchto zvídavých turistů. Malajci a Indonésané naopak často ocení prorodinné vyznění zážitku, pocházejí z tradičnějších kultur, kde i během cestování rádi posilují rodinné pouto. Pro všechny je nicméně společný jeden rys – a to je posedlost nakupováním, bez segmentu nakupování v itineráři budou určitě vaši klienti odjíždět neuspokojeni.

Proč k nám jezdí?

Hlavní skupina turistů jsou, stejně jako v dalších asijských zemích, lidé, kteří přijedou do střední Evropy a navštíví Prahu, Vídeň, případně další města. Pro Hongkong a Tchaj-wan tu je ještě jiná dominantní motivace: zažít evropský životní styl, kulturní a romantickou destinaci. Pokud jedou jako FIT, pak jsou tu na delší dobu, pronajmou si auto a jezdí po Česku, Rakousku, Maďarsku či Německu. Tchajwance s dětmi uvidíte hojně i ve venkovských regionech, třeba na jižní Moravě či v Punkevních jeskyních. Projevuje se také jeden velmi silný trend: postupný přechod od skupin k semiindividuálním a individuálním turistům: ve střednědobém horizontu počítáme, že například na Tchaj-wanu bude individuální a skupinová turistika vyrovnaná. Tito turisté nicméně i nadále budou vyžadovat kvalitní služby, a tudíž pozice českých poskytovatelů není přímo ohrožena. Motivací cest těchto FIT cestovatelů je zažít Evropu znova a tentokráte pořádně – v rámci GIT balíčků totiž často nemají dost času jednotlivé destinace prožít, ne pouze být na fotografiích – a tak se často vracejí do ČR sami či ve skupinách přátel, bez obav z neznámého a nyní již pořádně. U Australanů, zejména starších, je zajímavou motivací cesty do Evropy „návštěva staré domoviny“, a to v podobě dvoutýdenní velmi luxusní dovolené. Tito lidé jsou velmi dobrý segment. Pro ilustraci: když navštíví solné doly ve Wieliczce, nepůjdou jen na hodinovou exkurzi – oni si tam dají večeři a celý večer budou tančit a pít víno. Je třeba přicházet i s novými věcmi: prohlídka města přestává stačit, je třeba nabídnout například i „soft adventure“.

Jak na to?

Vzhledem k velikosti teritoria ZZ Hongkong obecně vytyčuje dvě základní cesty strategie pro zájemce o pronikání na tyto trhy. První je postupovat kulturně geograficky – a zaměřit se pouze na země či kultury, o které má český subjekt primárně zájem, tedy např. pouze Tchaj-wan a Hongkong či pouze Austrálii. Druhou možností je pak postupovat specializací dle segmentu – tedy soustředit se např. pouze na GIT nebo MICE atd. v subregionu napříč zeměmi. V takovém případě dokáže český subjekt snáze pochopit rozlišnosti jednotlivých etnik v daném segmentu a lépe na ně reagovat. Segmentem pro region tak typickým pak je MICE a luxury travel – v jihovýchodní Asii neexistují generalizace a mezi lidmi panují obrovské rozdíly. Silná vrstva nižších tříd, pro něž jsou cesty do Evropy nedosažitelným snem, kontrastuje na naše poměry s obrovskou třídou bonitních cestovatelů, pro něž dovolená v zámoří je každoroční normou (např. v Indonésii se mluví cca o 10 procentech jejich čtvrtmiliardové populace). Tito jsou zvyklí na své standardy i během svých cest, a tvoří tak pro ČR tak velmi zajímavou klientelu.

Jak se chovat v hostům?

Velmi důležité pro hosty z jihovýchodní Asie je dodržovat slovo a být k dispozici v případě, že se něco pokazí. Veškeré problémy je třeba řešit s klientem hned, bez ohledu na denní či noční dobu. Očekává se, že jste k dispozici 24 hodin denně. Obecně je velmi důležitá důvěra. Obchodní partneři vám zpočátku vůbec nevěří a zkoušejí si vás, jak budete reagovat na krizové situace, a snaží se zjistit o vás víc – jak fungujete a co umíte. Pokud nezklamete jejich důvěru, partner vám začne věřit a postupně se vybuduje dlouhodobý vztah. Ten má pro Asiaty mnohem větší hodnotu než ušetřených pár procent. Zároveň je však třeba zachovat tvář: nepodlézat a vyjednávat pevně, až tvrdě. „Turisté z jihovýchodní Asie nemají ve zvyku vyjádřit nespokojenost přímo: řeknou vám, že všechno je v pořádku, ale pak doma na Facebooku napíšou velmi podrobně všechny nedostatky,“ říká Jan Urban a dodává: „Na druhou stranu se dobře šíří i pozitivní zpětná vazba, opět skrze sociální média. Velmi důležité jsou krásné fotografie, protože těmi se turista doma prezentuje okolí. Základní schopnost turistického průvodce je tedy také umět dobře fotit. A to hlavně selfie pro klienty.“ Velmi důležitá je pro ně osobní bezpečnost a úroveň hygieny. Exotikou jsou pro ně zima, sníh a podzim. Podzimní dovolená je tedy velké lákadlo a příležitost dostat k nám turisty mimo hlavní sezonu.

 Práce s médii

„Snažíme se získat prostor v televizi, jakožto primárního obsahu, jehož zásah poté amplifikujeme skrze sociální sitě,“ říká Jan Urban. Namátkově např. cestovatelské relace TVB z Hongkongu v tomto roce či TV pořad #My-Czech, který spolu s kampaní na sociálních médiích nyní probíhá v Thajsku a cílí přímo na spotřebitele.

Facebook a Instagram v oblasti fungují stejně jako na západě, vyhledávače a cestovatelské servery jsou spíše místní. Nadto je třeba počítat s dalšími místními kanály, jako je Line v Thajsku a na Tchaj-wanu, kde je též silný portál Yahoo a blogy na něm i mimo něj – již např. zmiňovaný lifestylový a cestovatelský Pixnet.net, beibaoke.com.tw čistě zaměřený na cestování. Tyto často čtou i honkies – mezi Hongkongem a Tchaj-wanem je díky společnému užívání tradičních znaků čínštiny silná literární kompatibilita. „Základ naší práce je vytvářet obsah pro různé kanály. Pokud by o nějakou takovou spolupráci měl někdo z ČR zájem, nechť nás kontaktuje,“ vyzývá Jan Urban.

 Evropské jídlo

Zámořští Číňané jsou mnohem zvyklejší na mezinárodní kuchyni než pevninští Číňané. Důležitá je pro ně zelenina, například ve formě salátů. Jídlo jsou také zvyklí sdílet – koupit si čtyři jídla a ochutnávat všechna. Tchajwanská kuchyně je tradičně sladká. Tudíž česká kuchyně je pro Tchajwance moc slaná. Z toho plyne rada pro restaurace: nesolit! Může se stát, že si hosté z jihovýchodní Asie přivezou pálivou omáčku sambala, kterou si pak dochutí i velmi delikátní pokrmy. Berte to tak, že jídlo nekazí, ale ze svého pohledu si je vylepšují.

Petr Bílek

Autor Petr Bílek (Články)


Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..