LidéRozhovory

Václav Řehoř: Fúze je jen začátek

Český aeroholding čekají v příštím roce velké změny. Co přesně se chystá a jaký efekt to přinese cestujícím na pražském letišti, jsme se zeptali předsedy představenstva Českého aeroholdingu Ing. Václava Řehoře.

Foto: Český aeroholding
Foto: Český aeroholding

Není tajemstvím, že se plánuje fúze Českého aeroholdingu s Letištěm Praha. Můžete uvést podrobnosti tohoto strategického kroku?

Na úvod je třeba připomenout, že Český aeroholding vznikl zejména jako finanční nástroj pro restrukturalizaci Českých aerolinií, které se jako mnoho jiných středně velkých a menších národních dopravců dostaly do problémů. Nyní však, vzhledem k tomu, že po odprodeji akcií společnostem Korean Air a Travel Service vlastní stát nepřímo pouze 20 procent akcií, již tento nástroj není zapotřebí.

Upřednostňujeme fúzi Českého aeroholdingu, Letiště Praha a Czech Airlines Handling v jednu silnou společnost pod názvem Letiště Václava Havla Praha. Myslíme si, že pražské letiště, které má již nyní vzhledem ke své výkonnosti hodnotu kolem 70 miliard korun, může být ještě výkonnější a lépe řiditelné.

 

Jak probíhají přípravy na fúzi a kdy má být završena?

Organizačně a rozdělením kompetencí uvnitř společnosti se připravujeme na model, jaký bude fungovat po fúzi, samozřejmě při dodržování všech limitů spojených zejména s omezením vyplývajícím z usnesení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Jinou otázkou jsou právní kroky potřebné k dokončení fúze. K řešení zůstává vlastnictví zmiňovaných 20 procent akcií Českých aerolinií. Dle akcionářské smlouvy jsme prodej nabídli Korean Air a Travel Service, ale ty si odkup navzájem zablokovaly, tak je nyní jedinou možností převod na naši spřízněnou osobu, tzn. Ministerstvo financí ČR, nebo společnost jím vlastněnou. I k němu ale potřebujeme souhlas všech tří akcionářů ČSA. Ačkoli neformálně máme od akcionářů přislíbenu podporu převodu, na oficiální vyjádření ještě čekáme. V případě, že souhlas s převodem akcií pod Ministerstvo financí ČR získáme, budeme potřebovat dalších 6–9 měsíců pro notifikaci soutěžním orgánům u nás i v Evropě. Podle našeho plánu bychom všechna schválení měli získat do listopadu 2016, ale zákon nám umožňuje provést fúzi zpětně, takže soud by ji mohl zapsat s datem 1. 1. 2016.

 

Předpokládejme, že vše bude probíhat podle plánu. Jak bude vše fungovat po fúzi?

Po fúzi bychom si rádi ponechali i handlingové služby, protože tato firma zaměstnává 700 lidí, kteří se pohybují po letišti a jsou často prvním kontaktem s pasažéry i aerolinkami. Pokud bychom Handling prodali, nemohli bychom u najímaných firem zaručit vysokou kvalitu služeb na letišti.

Co se týče dalších dvou dceřiných společností, tak Technics chceme více a více zaměřovat na těžkou údržbu letadel aerolinií, s nimiž spolupracujeme na bázi dlouhodobých smluv, a snížit závislost na zakázkách ČSA. Naším cílem je vybudovat z Technics soběstačnou společnost, která bude schopna získávat i další zakázky ke zvýšení své rentability. Již letos jsme proto investovali jak do technického zázemí, tak do zaměstnanců, kterých je nyní o sto více.

O budoucnosti společnosti B.aircraft ještě nejsme pevně rozhodnuti. Nyní probíhají jednání s ČSA, jaké mají plány s provozováním šesti letadel, jimž v průběhu několika příštích let vyprší pronájem. Jedná se o to, zda ČSA budou chtít tato letadla v držení B.aircraft dále provozovat, nebo zda je prodáme či pronajmeme jiným aerolinkám.

 

Zmínil jste investice. Do kterých oblastí jich jde nejvíce a jaké plánujete v nejbližší době?

V naší strategii jsme si určili, že bychom chtěli obsluhovat spádovou oblast do dvou hodin jízdy na letiště. Abychom uspěli jako první volba pro těchto zhruba osm milionů lidí u nás, ale i v polském a německém příhraničí, musíme být pro ně atraktivní. A to nejen jako letiště, ale i jako destinace.

Investice jsou nutné a my pro ně děláme maximum. Náš úsporný program vedl k přetendrování více než čtvrtiny z 2000 našich smluv a k investicím uspořených peněz zpět do letiště. Investujeme jak do technologií a bezpečnosti, tak do zlepšení parkování, úklidu, nabídky občerstvení či revizí stavu budov, pojezdových ploch, ranveje a podzemí letiště.

Připravujeme rovněž redesign Terminálu 1, jehož se ujme výherce výběrového řízení, firma Chapman Taylor, která má za úkol zvýraznit stopu Prahy na letišti, prosvětlit, zjednodušit a unifikovat prostory příletové haly. Vzhledem ke zpřísnění pasových kontrol chceme připravit nový způsob odbavení, nové rentgeny i kontrolu zavazadel. Společně s firmou provozující duty free na letišti chystáme tzv. walk through zónu, velkou prodejní plochu od odbavení až ke gatům. Viditelné změny bychom rádi provedli do léta 2016, ale jsme závislí na stavebních povoleních a dodavatelích. Pokud by úpravy měly zasáhnout do provozu v hlavní sezoně, jsme připraveni je přerušit a navázat znovu na podzim.

V dlouhodobějším plánu jsou i další investice do paralelní ranveje, rozšíření počtu stojánek pro letadla a mnoha dalších oblastí.

 

Na nedávném Valném shromáždění ACK ČR jste deklaroval připravenost spolupracovat v oblasti cestovního ruchu. Jak konkrétně si spolupráci představujete?

Rádi bychom se s dalšími partnery, jako jsou CzechTourism, Prague Convention Bureau, Prague City Tourism, hotely a cestovními kancelářemi, domluvili na společné strategii a systematické odpolitizované propagaci Prahy a ČR ve světě. Jde nám o dlouhodobý marketing s jasnou značkou a hodnotami. My jsme schopni vytipovat destinace, které mají potenciál, a věříme, že s cílenou podporou dojde k zavedení přímého leteckého spojení. Úplně konkrétně mám na mysli Chicago a Severní Ameriku, kam by měl v propagaci zacílit CzechTourism.

 

Děkuji za rozhovor.

Lenka Neužilová

 

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button