TrendyZprávy

Trendy pobytových zájezdů u moře

Návrat Egypta a Řecka, posun k aktivnější dovolené i využívání více doprovodných služeb. Stoupající first minute prodeje a kratší dovolené. To jsou v krátkosti trendy pobytových dovolených u moře, jak je vidí Exim Tours, vítěz kategorie Pobyty u moře TTG Travel Awards 2013.

01-01
Foto: Hrvoje Serdar

Dovolené mimo sezonu

Mnoho Čechů si oblíbilo využívání jarních či podzimních odletů, tedy mimo vysokou sezonu. V době, kdy u nás teprve propuká jaro, již panuje turistická sezona v zemích, kde je pak v létě značné horko, takže už na jaře si turisté mohou užívat příjemného teplého počasí. Tyto zájezdy směřují především do Egypta, Tuniska či na Kapverdské ostrovy.

Velmi pozitivní věcí, a nejen pro cestovní kanceláře, je návrat turistů k Rudému moři do Egypta. Je to markantně vidět nejen na českém, ale opět i na ostatních evropských trzích. Proto, co se týče Egypta, očekává se i dobrá zimní sezona, neboť právě Egypt nabízí díky své jen 4,5 hodiny trvající doletové vzdálenosti nejdostupnější variantu koupání v zimě. K dalším takovým jistotám patří i Spojené arabské emiráty, což je rovněž taková bližší exotika.

Především ti, kteří nemají děti školou povinné, objevují a oblíbili si výhody pobytů u moře během prvních dvou podzimních měsíců, kdy ve středomořských letoviscích panují příjemnější teploty a jsou tu nepřeplněné pláže. Ceny zájezdů jsou oproti létu levnější někde až o 30 %.

Početnou, a stále rostoucí skupinou, která volí nákup jarních nebo podzimních zájezdů, jsou senioři. V minulosti si vybírali zájezdy a další služby v cestovním ruchu nejčastěji podle ceny. Dnes si mohou dovolit kvalitnější dovolenou i díky vyšším příjmům. Rádi si připlatí za kvalitnější služby, nakupují dopředu, často v nabídce first minute, tedy zájezdy za katalogové ceny s nejrůznějšími možnými typy slev za včasný nákup, a cestují často s vnoučaty či jiným doprovodem.

Letní destinace

Letní sezonu zase preferují především ti, jejichž děti mají školní prázdniny nebo v té době mají své podnikové dovolené. Velkým lákadlem příštího léta se zdají být řecké ostrovy. Troufám si předpovědět, že pro Řecko to bude rekordní turistická sezona. Mnoho lidí, kteří si tuto zemi oblíbili, objevuje stále nové ostrovy, kde zatím ještě nebyli, například malebný ostrov Evia, téměř panenský Leros či poloostrov Attiku, kde spojí svou pobytovou dovolenou s návštěvou antických památek. Stále mnoho klientů nadále láká i letní Tunisko, což také potvrzují zprávy z německého a rakouského trhu. Tradičně se daří Turecku. Na vzestupu je zájem o Maroko.

Největší zájem je o pobyty v prvních 3 týdnech v červenci z důvodu začátku školních prázdnin a státních svátků. Státní svátek 6. 7. 2015 připadá na pondělí, proto pro dovolenou mnozí využívají i prodlouženého víkendu a v práci tak čerpají méně dní dovolené. I loni byly tyto tři týdny beznadějně vyprodané a nabídka zájezdů na poslední chvíli, tzv. last minute, v tomto období byla naprosto mizivá.

Stálost a náročnost zákazníků

Každým rokem stoupá počet lidí, kteří se vracejí do svých oblíbených destinací nebo přímo zamilovaných hotelů. Klienti raději investují do dovolené u cestovní kanceláře, které mohou věřit. A raději nežli „podezřele levný zájezd“ volí produkt, jehož cena bude odpovídat kvalitě, kterou požadují. A nároky klientů se rovněž rok od roku zvyšují. To se projevuje mimo jiné i tím, že zákazníci více reagují na first minute. Velká část českých klientů si již zvykla kupovat zájezdy s předstihem, neboť slevy za včasný nákup jsou vysoké a ve first minute je nepřebraná, tedy nejširší nabídka zájezdů. A pokud si někdo s předstihem zakoupí dovolenou na určitý termín a dopředu to sdělí svému zaměstnavateli, zpravidla nebývá na pracovišti problém. Na druhou stranu je daleko těžší odjet ze dne na den na dovolenou v rámci last minute nabídky.

Klienti stále vice vyhledávají služby a servis velmi vysokých standardů, ubytování v hotelech střední a vyšší kategorie. Stravování požadují minimálně formou polopenze a stále častěji vybírají plnou penzi nebo all inclusive, neboť chtějí mít dopředu určený rozpočet na svou dovolenou. V destinaci již nechtějí jen relaxovat u moře, ale i cestovat a poznávat danou zemi. Velkým hitem je i kombinace dovolené pro dvě destinace v rámci jednoho zájezdu, například klienti letí do Maroka a stráví tři dny v Marrákeši a čtyři dny v Agadiru.

Kratší, avšak častější dovolené

Podle současných prodejů můžeme potvrdit trend zkracování termínů pobytových a poznávacích zájezdů. Zatímco dříve se k moři na dovolenou jezdilo převážně na jedenáct či dvanáct dnů, dnes převládají osmidenní pobyty. Žádáme si totiž více dovolených, rozložených v průběhu roku. Klasická česká trojka je v současnosti zimní lyžování, jarní nebo podzimní prodloužený víkend kdesi v Evropě a letní týdenní pláž.

On-line nákupy

On-line prodej obecně zaručuje klientům větší časově neomezenou dostupnost a komfort při nákupu vybíraných produktů. Rostoucím trendem je tedy výběr i nákup dovolených přes internet.

01-02Stanislav Zíma
ředitel marketingu
Exim Tours

 

 

 

 

 

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button