Trendy marketingových strategií

Jaké jsou současné trendy v marketingu? O tom, jak je využít v oblasti cestovního ruchu, hovořil Daniel Levine na konferenci AdCamp, na které bylo TTG mediálním partnerem. Devět důvodů, proč užívat psaní jako zbraň, vysvětlil Jan Rybář, novinář a fotograf.

 

Zdroj: AdCamp

Zdroj: AdCamp

„Nikoho nezajímáte a zajímat nebudete!“ zaskočil mnohé Jan Rybář na přednášce na dubnové konferenci AdCamp ve Zlíně. Vysvětloval, jak lze využívat psaní jako zbraň, protože podle průzkumů 99 % tiskových zpráv nikdo nečte. Proto je potřeba se zamyslet, co je opravdu zajímavé.

Podle něj jsou jen dvě cesty, jak se dostat k novinářům: 1. psát něco opravdu zajímavého, 2. psát něco užitečného pro novináře. Ověřit si to můžete na hospodském testu: řekněte, co je na vás zajímavého, a máte pět vteřin na to druhého zaujmout. Pokud jste to nedokázali, zřejmě vaše zpráva neobstojí. Druhou variantou je cílit na on-line prostředí, kde nepotřebujete velká média, ale s kvalitním obsahem, SEO optimalizací a vděčným čtenářem Google se dostanete ke své cílové skupině.

Jan Rybář vystoupil jako ­speaker TTG, druhý den také lektoroval workshop Psaní jako zbraň – jak získat přízeň médií. V současnosti pracuje na projektu Inspirovník.cz – Copywriting a Public relations jinak.

Pět trendů budoucnosti

„V jakémkoliv podnikání je důležité vědět, co lidé chtějí,“ vysvětloval na začátku své přednášky Daniel Levine, ředitel The Avant-Guide Institute, poradenské firmy zaměřující se na cestovatelský a konzumní marketing sídlící v New Yorku. Daniel Levine studuje trendy marketingu po celém světě. Není divu, že je považován za jednoho z nejvyhledávanějších odborníků marketingu. Mezi jeho klienty patří Singapore Tourism Board, South Africa, HBO Europe, World Travel Market a mnoho dalších. V rámci své přednášky představil některé trendy.

První trend: Udělejte své produkty zdravější. Ve světě i u nás se lidé snaží o své zdraví pečovat.  Evidentní je toto v oblasti potravin, kdy kromě známé light coly se pracuje již na „zdravé kole“. V hotelech a restauracích se objevují produkty z vlastní zahrádky. Například hotel InterContinental v Praze má úly na střeše a vyrábí si vlastní med. Raritou je veganský striptýzový bar v americkém Portlandu.

Druhý trend: Ukažte, že jste ekologičtí. Tady lze tvořit přitažlivý, kreativní sexy marketing. Lidé jsou ochotní za to i více zaplatit. Na letištích sekají trávu místo sekaček kozy, hotely v Miami mají na střeše větrné turbíny, v Amsterodamu jezdí autobus s malou zahradou na střeše. Vtipné jsou také cukrárny, ve kterých si musíte zmrzlinu sami vyrobit tím, že chvíli šlapete na kole.

Třetí trend: Udržujte lidi ve spojení. Chtějí mít blíže rodinu a jsou zvyklí komunikovat. Dnes se přechází také z on-line na off-line komunikaci, tím je myšlena komunikace face to face. Lidé oceňují užší kontakt. Například aerolinky Virgin Airline nabízejí možnost objednat nápoj spolucestujícím. V pražském metru vyhradili jeden vagon pro single. Lidé chtějí být více v kontaktu s destinací, kterou navštěvují. Například Airbnb nabízí ubytování přímo v bytech rezidentů, které podle studií jsou atraktivní právě tím, že se lidé podívají na to, jak se žije jinde.

Čtvrtý trend: Nemějte tajemství. V rámci podnikání těžko udržíte jakékoliv tajemství. Společnosti by měly říkat, co jsou. Nejhorší je zklamaný zákazník.

Pátý trend: Buďte mobilní. „Když se podíváte, jak skutečně vypadá pláž, uvidíte, že všichni drží v ruce mobil,“ upozorňoval Levine. Hotely už musejí mít zdarma Wi-Fi. Dokonce některé místo klíčů a karet mají otevírání prostřednictvím mobilů. Ve Starbucks si můžete objednat kávu, ještě než dorazíte do prodejny. Velmi povedený marketingový tah udělal Ekvádor, který své banány polepil samolepkou s QR čtečkou, která odkazovala na to, odkud banány pocházejí, ale také na turistické informace o Ekvádoru. Stejně tak by to mohlo fungovat v obchodě se sushi, kde by se zákazníci dozvěděli, kde byla ryba ulovena.

Účastníci workshopu Daniela Levina si vyzkoušeli, jak se zaměřit na cílovou skupinu. „V momentě, kdy se efektivně zaměříte na nějakou skupinu, jsou lidé ochotni si připlatit,“ vysvětloval Levine. Například ve Švédsku otevřeli speciální čerpací stanici jen pro ženy, která má i o trochu vyšší ceny. Ale daří se jim. Mají čisto, jsou barevnější, designovější. V obchodě prodávají saláty, výživu a pleny pro děti.

[box]Marketing v cestovním ruchu
Nejlepší marketing
Best job in the World – Austrálie se dostala na první pozice novin a webů s nabídkou nejlepší práce na světě, výherce se stal správcem ostrova u australského Queenslandu
QR kódy na banánech z Ekvádoru – výborná asociace po celém světě s vývozem banánů a po oskenování se lidé dozvěděli turistické informace o Ekvádoru
Reverse graffiti –  v Londýně umyli řadu ulic – reklama lákala na čisté ulice města
QR kódy na patnících v Riu de Janeiro – cestovatelé po načtení kódu zjistí, kde jsou a kam se mohou ještě vydat
Nepovedený marketing
„The only thing you have to fear is wanting to stay“ – slogan jednoho státu z Kolumbie (Jediná věc, která by vám měla nahánět hrůzu, je chtít zůstat) [/box]

CASE STUDY

Aneb co pomáhá destinačnímu managementu… Speakři na konferenci AdCamp se podělili o své zkušenosti, vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější myšlenky.

Zapojte zájmové nebo dobrovolné spolky, které jsou šiřiteli kultury. Mají často velmi propracované dobové či tematické kostýmy. Nejlépe funguje napojení a podpora lídrů, kteří již řadu akcí pořádají.

Libor Opluštil, Morava Napoleonská – evropské dějiny na dosah

Turisté stráví jen 30 % svého času v lázních či na léčebných procedurách, proto je důležité zaměřit se také na volný čas návštěvníků.

Erika Szabó, Spa Bükfürdö, Maďarsko

Destinačního managementu se účastní celé město, jde o holistický projekt, do kterého je potřeba zapojit nejen investory, státní správu, ale také místní obyvatele. Dohromady by měli tvořit synergii.

Lia Ghilardi, Velká Británie

Výborně nám fungují zážitkové programy, dnes máme již 13 sklepů, kde nabízíme pět programů plus jeden individuální. Stali jsme se tak celoroční vinařskou destinací.

Petr Krejčík, Valtické Podzemí

Jedním z pilířů destinačního managementu je partnerství mezi veřejným a podnikatelským sektorem. Pro jeho prohloubení jsme vytvořili soutěž HIT sezony, jejímž cílem je prodej a konkurenceschopnost nabídek.

Dana Daňová, ředitelka Centrály cestovního ruchu Východní Moravy

Nejlépe prodávají město lidé, kteří v něm žijí. Musíte být součástí minority, aby byla spolupráce jednodušší. Až poté, co jsem vzal do našeho týmu zástupkyni minority, začala se spolupráce na projektech v rámci gay&lesbien turistiky dařit.

Frédérick Boutry, Agy Market Advisor, Visit Brussels

 

Enter the text or HTML code here

komentáře 4

  1. Nevíte, jestli jsou prezentace jednotlivých speakerů někde ke stažení?

  2. josef k. says:

    Je až neuvěřitelné, za jaké žvásty se utrácejí peníze. Všechny ty konference jsou jen prostorem pro předvádění vlastní důležitosti. Kolikrát jste už psali o „objevech“ pana Rybáře…

    • Karolína says:

      Dobrý den Josefe,

      osobně jsem se zúčastnila přednášky pana Rybáře na konferenci AdCamp a domnívám se, že je pro cestovní ruch dobré sledovat úskalí spolupráce s médii. Spolupracujete také s novináři? Když je umíte oslovit, dokážou média být ku prospěchu…

  3. Podle mě je vělmi důležité se vzdělávat. A pokud někdo ustrne a nerozvíjí se, je to k jeho škodě. Je velmi důležité sledovat trendy a také sledovat potencionální konkurenci. Ať už formou sebevzdělání, kurzů nebo konferencí.
    Peníze investované do vzdělání se nikdy neztratí a je to to poslední na čem by se mělo šetřit..

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..