Tomáš Kotrč: Můj pohled do budoucna je pozitivní

S generálním ředitelem akciové společnosti ABF Tomášem Kotrčem jsme si povídali nejen o tom, co se změnilo na letňanském výstavišti PVA EXPO PRAHA, které ABF řídí, ale i o veletržních plánech do budoucna.

Foto: archiv Tomáše Kotrče

Naposledy jsme rozhovor s vámi uveřejnili před pěti lety. Pojďme se tedy ohlédnout a zrekapitulovat, co se za toto období změnilo…

Změnilo se toho opravdu hodně. Především začala nová etapa budování výstaviště PVA EXPO PRAHA v Letňanech, z něhož se stalo nejdůležitější výstaviště v republice, které hostí ty nejvýznamnější veletrhy v mnoha oborech.

Stalo se letňanské výstaviště i tím největším u nás?

Co se výstavní plochy týče, je výstaviště Brno větší, ale troufám si říci, že co do významu jsou Letňany jednoznačně na špici. Nechci se s Brnem srovnávat, prim jistě hraje ve strojírenství, ale u nás najdete celou řadu veletrhů, které patří k nejprestižnějším v daném oboru. Opomenout nelze ani to, že sídlíme v hlavním městě a máme náskok po technické stránce.

Co se vám podařilo za poslední roky v Letňanech vybudovat?

Areál jsme rozšířili o tři nové haly a kongresový sál pro 650 osob v divadelním uspořádání a o velkokapacitní parkoviště v bezprostřední blízkosti výstavních hal. Výstavní prostory jsme vybavili moderními technologiemi, které vystavovatelům umožňují například návoz materiálů a exponátů do každé z hal několika vstupy. Vystavovatelé tak mají zabezpečen i nájezd kamionů přímo do hal k jednotlivým stánkům. Dalším vylepšením je posílení nosnosti střech, což umožňuje zavěšování exponátů shora, jednotlivé stánky se proto nemusejí budovat pouze postaru odspodu. Těmito změnami jsme se zařadili mezi výstavní areály srovnatelné se zahraničím.

Tím odpovídám i na vaši první otázku, za posledních několik let se nám podařilo za nemalých investic posunout naše výstavnictví na evropskou úroveň. Z prozatímního výstaviště tvořeného mobilními halami jsme vyrostli ve standardní stálý areál s majetkem ve stavbách za tři čtvrtě miliardy korun.

Vedle zmíněného stavebního růstu jste dospěli i ke změně obsahové. Co dnes výstaviště nabízí v tomto směru?

Jsme areálem multifunkčním, který kromě veletrhů pořádá i množství kulturních a dalších akcí. Lidé se k nám již naučili chodit a zjistili, že bez problémů zvládáme spolu s promotéry i akce, jako jsou megakoncerty pro 70–80 tisíc návštěvníků.

Kolik akcí u vás ročně proběhne a jaký vývoj zaznamenáváte v návštěvnosti?

Jen veletrhů pořádáme 48 ročně a obecně lze říci, že každý týden se u nás koná nějaká akce či souběh akcí. Vzhledem k tomu, že naše haly mohou fungovat jak samostatně, tak propojeně, lze u nás pořádat i dva veletrhy souběžně, aniž by se vzájemně rušily. Co se týče návštěvnosti, rok od roku roste. V roce 2018 to bylo 850 tisíc lidí, v roce 2019 již počet hostů překročil milion osob.

Jaký je poměr veletržních a ostatních akcí na výstavišti v Letňanech?

Jsme primárně veletržním areálem, a veletrhy jsou tudíž pro nás nejvýznamnější. Pořádáme jak vlastní akce, tak také výstavní plochy pronajímáme dalším organizátorům. Obecně lze říci, že veletrhy představují asi dvě třetiny akcí.

A který z veletrhů považujete za „vlajkovou loď“ PVA?

Jak už jsem zmínil, každá z akcí je ve svém oboru prestižní a její velikost se odvíjí od významnosti daného oboru, ale přesto bych jmenoval FOR ARCH, jehož třicátý ročník nedávno proběhl. Rozsahem menší veletrhy než stavební jsou například FOR BOAT, FOR BIKES, FOR GASTRO & HOTEL, FOR INTERIOR a další. Tyto i řada dalších akcí jsou příkladem veletrhů, v nichž nemáme v ČR konkurenci.

K posledním akvizicím patří veletrhy, které dříve probíhaly na holešovickém výstavišti. Jaké jsou vaše zkušenosti s nimi?

Úspěšně jsme absolvovali jak veletrh PRAGODENT, tak CZECHBUS, které v prvním ročníku zrealizovaném v Letňanech shodně zaznamenaly 20procentní nárůst. Věřím, že takto pozitivní bude i průběh posledního z převzatých veletrhů, kterým je únorový HOLIDAY WORLD.

Máte ambice přidávat i další veletrhy?

Máme nápady, jak firmu posunout i v tomto ohledu, ale naší prioritou je postarat se nyní o kvalitu stávajících akcí a dále budovat jejich prestiž.

K plánům společnosti patří další zvelebování areálu PVA EXPO. Co chystáte do budoucna?

V horizontu několika příštích let bychom chtěli doplnit areál o stavby, které k moderním výstavištím patří, tedy zkvalitnit parkoviště krytými plochami a vystavět veletržní hotel.

Kdy by měl stát?

To je těžká otázka, protože my bychom ho chtěli mít co nejdříve, ale brzdí nás v tom nový občanský zákoník, který nepovoluje stavby na pronajatých pozemcích. Ty, na nichž stojí celý areál PVA, patří ministerstvu financí. Máme sice předkupní právo a jednáme o jejich koupi, ale v cestě nyní stojí úvaha o vybudování vládní čtvrti v Letňanech.

Máte už představu, jak by měl hotel vypadat?

Ano, plány jsou již narýsované od roku 2016. Jde o čtyřhvězdičkový byznys hotel s 438 pokoji v devíti podlažích určený jak účastníkům veletrhů, tak široké veřejnosti. O jeho potřebě jsme tady, na výpadovce na Teplice a dále na Německo, kde žádný větší hotel není, přesvědčeni.

Kde vidíte areál PVA EXPO PRAHA za dalších pět let?

Ideálně bude stát jak zmiňovaný hotel s konferenčním sálem a dalším kongresovým zázemím, tak další výstavní hala s plochou 10 tisíc metrů čtverečních.

Takže jste v pohledu do budoucna pozitivní…

Jednoznačně. Veletrhy tu vždy byly a budou i nadále, i přes nástup online technologií. Lidé si chtějí věci osahat, vidět je na vlastní oči, vyžadují kontakt a technologie jim v tom mohou jen pomoci zefektivněním propagace a cílením komunikace během veletrhů.

Děkuji za rozhovor.

Lenka Neužilová

Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..