Zprávy

Tip na víkend: Veletržní palác vystavuje výkresy a koláže Jana Kaplického

Národní galerie v Praze představuje veřejnosti od 11. dubna projekt Jan Kaplický výkresy, který se do Prahy přesouvá z londýnské Architectural Association Gallery. Výstava seznamuje diváka s Kaplického kresbami a kolážemi, široké veřejnosti méně známou součástí jeho tvorby u příležitosti nedožitých 78. narozenin. Výkresy světově proslulého architekta prezentuje vedle výstavy i aktuálně vydaná stejnojmenná publikace.

Foto: www.kaplickycentre.org
Foto: www.kaplickycentre.org

V dnešní době, kdy v architektuře hrají primární roli digitální technologie, je výstava oslavou tradičního způsobu kresby rukou. Kresba byla nedílnou součástí Kaplického tvůrčího procesu, s jejíž pomocí experimentoval a formuloval svoje myšlenky a vize na papír. „Jan Kaplický jako jeden z prvních experimentoval s organickými a biomorfními tvary ještě před nástupem počítačového věku, tedy v dobách, kdy narýsování složitých křivek znamenalo pracné opisování křivítek perem,“ uvedl světoznámý architekt Richard Rogers, který se s Kaplickým seznámil během projektu pařížského Centre Pompidou a který je zároveň autorem předmluvy knihy Jan Kaplický výkresy.

Vystavené práce pocházejí z archivů nadačního fondu Kaplicky Centre v Praze, kde jsou uloženy od architektova úmrtí v roce 2009. Nejstarší projekty prezentované v rámci expozice vznikaly na počátku 70. let – zatímco během dne Kaplický pracoval v kancelářích jiných architektů, večery a víkendy trávil doma kreslením a navrhováním. Architekturou, kterou v té době tvořil, byl nákres a řez vedený do posledního detailu. Věčně nespokojený se neustále snažil rozvíjet a tříbit svůj grafický jazyk, zdokonalovat techniku izometrického řezu, která se stala jeho obchodní značkou.

Foto: www.kaplickycentre.org
Foto: www.kaplickycentre.org

V roce 1979 založil Jan Kaplický spolu s Davidem Nixonem Future Systems. Od designových studií, např. pro Mezinárodní vesmírnou stanici NASA, se studio postupně přesunulo k realizaci staveb, s čímž souvisela i proměna způsobu práce. Lord’s Media Centre, oceněné v roce 1999 Stirlingovou cenou, se tak stalo posledním projektem, který Kaplický nakreslil kompletně rukou. Přestože Future Systems od té doby vypracovávalo formální výkresy na počítači, Kaplický svoje návrhy i nadále skicoval.

Spolu se zahájením výstavy bude oficiálně vyhlášen také první ročník soutěže Kaplický Internship na podporu nejmladší generace českých architektů. Bakala Foundation bude hledat výrazné talenty mezi čerstvými absolventy architektonických škol. Vítěz bude mít možnost absolvovat stáž v jednom z předních architektonických studií ve Velké Británii. „Chceme nejmladší generaci architektů zprostředkovat zajímavou pracovní zkušenost i potřebné kontakty. Autora letošního nejlepšího návrhu posíláme na zkušenou do londýnského studia Evy Jiřičné,“ uvádí ředitel Bakala Foundation Václav Pecha.

„Odkaz Jana Kaplického je stále aktuální a inspirující pro mnoho lidí, kteří se zajímají o architekturu a umění vůbec. I proto mě těší, že jeho dílo bude od příštího roku reprezentováno také ve znovuotevřeném Design Muzeu v Londýně,“ dodává Eliška Kaplický z Nadačního fondu Kaplický Centre.

Více info na www.ngprague.cz.

 

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button