TrendyZprávy

Šílenství jménem food: Neblíží se krize důvěry?

Nejde veškerý humbuk kolem jídla až příliš daleko? Není marketing kolem našich talířů už přehnaný? Tuto otázku si položili novináři týdeníku Le Nouvel Observateur. Důvodem nebylo jen smutné zjištění jedné ankety. Dvě ženy ze tří dávají přednost jídlu před láskou. Jídlo se stává novým sexem, tvrdí magazín Grazia. Pořádná žranice je novým náboženstvím 21. století, které ostří všechny chutě, říkají jiní. A svoji váhu mají i slova respektovaného zpěváka, skladatele i herce Alaina Souchota: „Jsme vyřízeni, jíme příliš.“

Ilustrační foto: Lucie Poštolková
Ilustrační foto: Lucie Poštolková

Právě slůvko příliš vše roztáčí. Je příliš komedie kolem gastronomického vysílání, příliš pořadů hraničících s reality show, příliš silných chlapíků, zarostlých či tetovaných šéfkuchařů, jejichž popularita převyšuje i rockové hvězdy, příliš pocukrovaných cukrářů na přeslazených obrázcích jako jejich krémy, příliš blogů digitálních hospodyň, příliš receptů se zapomenutými zeleninami 19. století, příliš vegetariánských kantýn, sýrových barů, příliš dodavatelů lněných semínek, příliš nových hrdinů, drobných producentů, jejichž řemeslná aura magnetizuje. Mediální smršť kolem jídla ještě nikdy nebyla tak silná.

Zájem o průzračnost potravinářských výrobků je odůvodněn i řadou potravinářských skandálů, nikdy však ještě nebyly různé koncepty a marketing důležitější než produkty samy. Filozof Olivier Assouly říká: „Postmoderní gurmáni spíše manipulují s určitými kódy, než by se skutečně zajímali o chutě.“ A tak někteří kuchaři začínají revoltovat, chtějí, aby si jejich klient od všeho odpočinul a ocenil jednoduchou kuchyni. Šéfredaktor Gastromique magazine dodává, že dnes je každý schopen řečnit dlouze o jídle a přitom je ale mnohem méně skutečných odborníků než dříve. Důkazem zlomu je i skandál kolem Fifty Best, londýnské soutěže, která jmenuje 500 nejlepších restaurací světa. Mnozí novináři při posledním ročníku práskli dveřmi. Nejde o to určit ty nejlepší restaurace, ale ty, které jsou nejvíce v módě, tvrdí. Bénedict Beaugé dodává: „Efekt módnosti převyšuje modernost.“ A tak se rodí myšlenka vrátit jídlo na jeho normální místo, ukázat, že je možné se dobře najíst mimo všechny trendy a tendence. Nepřichází čas kontra gastronomické kultury?

Situace u nás není tak vyhrocená, byť mnozí foodies zaplňují internet a počet blogů a klubů roste, je možné se spíše obávat ztráty jisté přirozenosti. Nejsou někdy v našich restauracích na talířích příliš pestrobarevné směsi zakrývající kvalitní základ, který tam vlastně ani není?

maj


 

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button