Zprávy

S klimaticky rozkolísanou sezonou se česká horská střediska vypořádala

Třetí zima v řadě, která ani zdaleka nedosáhla dlouhodobého teplotního průměru, přinesla velmi krátkou lyžařskou sezonu trvající zhruba 90 dnů. Skiareály musely sjezdovky uměle zasněžovat po delší dobu, někde kvůli výkyvům počasí i opakovaně, což zvyšovalo náklady na provoz. Díky výrazným investicím do zasněžovacích systémů se ale česká horská střediska vyrovnala s nepříznivými podmínkami dobře a jejich další rozvoj by neměl být výrazněji omezen.

anketa KrkonošeDSCN1412

Návštěvnost v lyžařských areálech v letošní sezoně dosáhla 88 % ve srovnání s loňským rokem, přičemž tržby jsou na úrovni 90 % sezony 2014/15. Propady jsou způsobeny zejména teplým počasím s nedostatkem přírodního sněhu, kvůli kterému nebyly v provozu všechny sjezdovky a dopravní zařízení.

Průměrná teplota vzduchu byla v letošní zimě 1,8 °C. Srážky byly sice letos vyšší, ale ani ty nedosahovaly dlouhodobých úhrnů. Koncem loňského listopadu se zdálo, že zimní sezona začne brzy, ale teplé počasí v prosinci způsobilo, že přes Vánoce zůstalo v provozu zhruba jen 20 lyžařských středisek. Až na přelomu roku bylo možné naplno využít zařízení na výrobu umělého sněhu. Leden ukázal, jak by mohla vypadat „normální zima“, ale již v únoru opakovaně přicházely oblevy, které měly nepříznivý dopad na návštěvnost. Ani poměrně chladný březen s dobrými sněhovými podmínkami už nedokázal sezonu výrazněji vylepšit.

„V uplynulé sezoně se dalo zasněžovat v průměru 32 dnů, což je o něco málo méně než vloni,“ říká Libor Knot, ředitel Asociace horských středisek ČR. „Problém byl především v tom, že vyrábět sníh bylo nutno po dlouhou dobu a na mnoha místech i opakovaně. Většina areálů investovala do zasněžovacích zařízení velké prostředky a shodují se v tom, že bez této modernizace by provoz nebylo možno udržet na dobré úrovni.“

Před zimní sezonou 2015/16 se do modernizace na českých horách investovalo rekordních 1,1 mld. Kč a tyto investice hodnotí provozovatelé velmi pozitivně. Na příští sezonu se tempo investic mírně zpomalí, ale předpoklad je okolo 600 mil. Kč.

I v zimní sezoně 2015/16 pokračoval projekt společného celosezonního skipasu Czech Skipass, který platí ve 23 střediscích v ČR. Prodeje se oproti loňské sezoně více než zdvojnásobily. Cílem tohoto projektu je prostřednictvím spolupráce lyžařských areálů posílit povědomí o zlepšování kvality lyžování na českých horách.

red

 

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button