HotelyLidéMěsta & regiony ČRPrahaRozhovoryTOP

Recept na krizi? Hlavně neomezovat rozsah a kvalitu služeb

S majitelem a šéfem hotelového řetězce Czech Inn Hotels Jaroslavem Svobodou jsme se potkali v hotelu The Grand Mark v pražské Hybernské ulici. Vzhledem k nedávno pominuvší covidové a právě probíhající energetické krizi jsem očekávala poněkud ustaraného a znaveného hoteliéra. To jsem se ovšem spletla a měla jsem to vědět. Člověk, který se z číšníka rychle vypracoval na majitele jednoho z největších českých hotelových řetězců, se evidentně nenechá jen tak uondat. Mluvila jsem se svěže vypadajícím, dobře naladěným a optimistickým mužem, člověk by si až řekl, že provozovat 26 hotelů je peříčko, a to v jakékoliv situaci.

Foto: FORBES

Dva covidové roky nebyly pro nikoho jednoduché, předpokládám, že ani vy jste nebyli výjimkou. Jak jste se s tím vypořádali?

Hotel se musí různým situacím přizpůsobovat a naše největší výhoda je, že to umíme. Nemohli jezdit turisté? Tak jsme začali nabízet jiné služby. Třeba v Legerově ulici jsme nabízeli vůbec první covid hotel, ve kterém jsme umožňovali lidem, aby marodili mimo domov a nehrozilo, že nakazí rodinu. Nejenže jsme měli radost, že nabízíme potřebnou službu, za kterou lidé platí, ale dokonce jsme tím získali popularitu, jezdily za námi televizní štáby i ze zahraničí. Během covidu jsme v několika hotelech vestavěli do pokojů kuchyňské linky a vytvořili jsme tak byty pro střednědobé ubytování, dva z našich hotelů na této bázi fungují dosud. Také jsme v té době spoustu věcí rekonstruovali a inovovali, něco nás to stálo, ale teď se nám to vyplácí.

Jen co pominula covidová krize, přišla krize energetická. Jak vážný problém to pro vás je?

Ceny energií jsou vyšší a zřejmě to tak zůstane i v nadcházejících letech. Energie ale nejsou jednou z nejvyšších položek v nákladech hotelů, tvoří přibližně pět až deset procent. Šetřit energiemi musíme, ale rozhodně ne na úkor hostů. Seřídili jsme příslušné technologie, vyřadili málo výkonné, ale energeticky náročné spotřebiče, naučili jsme zaměstnance chovat se úsporně. Tím jsme snížili odběr energií přibližně o třetinu. Naučilo nás to, že je možné šetřit energiemi, aniž by se snížil komfort hostů, tak jsme dřív nepřemýšleli. Takže určitě nehodláme omezovat např. vytápění, vždyť teplo podporuje nejen chuť k jídlu, ale i dobrou náladu.

V několika svých hotelech máte i tzv. green pokoje…

Ano, máme je ve třech pražských hotelech, v holešovickém Plaza Prague Hotel, v Iris Hotelu Eden a teď i v hotelu Don Giovanni, v každém z nich je pět green pokojů vybavených speciálním zařízením pro úpravu vody a úsporným osvětlením, jsou zde ekologické toaletní potřeby i odpadkové koše na tříděný odpad. Jsme rádi, že umíme takové pokoje nabídnout, na druhou stranu je však nechceme nikomu nutit.

Foto: FORBES

Mnoho hotelů nejen u nás v Česku své služby omezuje, poskytnou ubytování a snídani, a to je vše. Vy touto cestou nejdete.

Touto cestou opravdu jít nechceme. Hotel má poskytovat nejen postel, host se tam musí i dobře najíst a relaxovat. Dobrý hotel musí mít i dobrou restauraci, jsme v podstatě hospodští, kteří poskytují ubytování. Nehodláme zavírat hotelové restaurace, bary ani spa. Ke spokojenosti hostů samozřejmě velkou měrou přispívá personál, ten si vychováváme sami tzv. od píky. Založili jsme vlastní akademii a dohodli se s několika školami, ve kterých studenti procházejí teoretickou výukou a u nás praktickou. Studenti, naši budoucí zaměstnanci, si u nás projdou všemi provozy, od kuchyně po recepci. Jenom tak pochopí, co práce v hotelu ve skutečnosti obnáší. My si zaměstnance samozřejmě vybíráme, např. nepřijmeme cizince, který se nehodlá naučit česky, i když to může vypadat poněkud diskriminačně. Jsme ale přesvědčeni, že není možné, aby v českém hotelu třeba recepční nemluvil česky.

Do České republiky se začínají vracet turisté, jak se to projevuje na výsledcích vašich hotelů?

Cestovní ruch se konečně zotavil, lidé sice jezdí míň než v roce 2019, my jsme ale spokojeni. Konec roku 2022 byl srovnatelný s předcovidovými časy, a pokud jde o tržby a zisky, rok 2022 pro nás byl zatím za celou dobu naší existence nejlepší. Nebylo to zadarmo, neustále je třeba měnit plány a okamžitě reagovat na výkyvy trhu. Ale jsme spokojeni. Naši skupinu táhnou především čtyřhvězdičkové hotely, je to dáno tím, že lidé stále mají dost peněz a vyšší standard si rádi dovolí. U tříhvězdičkových a pětihvězdičkových hotelů je to trochu horší. Hodně sázíme na Čechy a Slováky, pro nás to jsou perspektivně nejlepší hosté, jezdí opakovaně, doporučují nás. Oceňují, že přijedou do hotelu, kde o ně stojíme, není tam jazyková bariéra a služby jsou na vysoké úrovni.

A jak vidíte budoucnost?

Nesmíme šetřit na věcech, na kterých se šetřit nedá, musíme lépe sloužit, abychom měli více hostů. Jen tak se dá krize překonat. Asi nás čeká další propad v počtech turistů, předpokládám, že přijde recese, ale dá se to zvládnout. Hlavně neomezovat rozsah a kvalitu služeb a hosté přijdou. Budoucnost mi velké vrásky nedělá.

Děkuji za rozhovor.

Naďa Rybárová

Ukázat další

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button