Pokémoni v ČR už oficiálně. Využije virtuální lov i turistický byznys?

Herní mobilní aplikace Pokémon Go motivuje lidi, aby se pohybovali po venku. Jak spojení reálného a digitálního světa využije obor cestovního ruchu?

4768
Virtuální svět přiložený na svět reálný. Zdroj: archiv

 

Pokémánie už i v České republice nějakou dobu zuří, nicméně herní studio Niantic hru Pokémon Go v Evropě zpřístupnilo oficiálně až během uplynulého víkendu. Hra byla vydána už dříve, avšak oficiálně pouze na vybraných zahraničních trzích. Zájem o ní byl ale tak vysoký, že se ji lidé snažili stáhnout i na do té doby nepodporovaných trzích.

Informační technologie, které mnozí kladou za vinu, že lidé pasivně sedí před monitorem či displejem, nyní naopak vyhání lidi ven a motivuje je k pohybu. Pokémon Go motivuje k prozkoumávání měst i krajiny, a tak se využití pro cestovní ruch nabízí samo. Turistické centrály ve Spojených státech již začaly vytvářet marketingové programy využívající tuto mobilní hru. V Los Angeles restaurace a hotely nabízí dárky a výhody spojené s Pokémony a městská turistická kancelář L. A. vytvořila praktický průvodce městem pro hráče Pokémon Go. Od toho už je jen krok k nabídce sponzorovaných lokalit, kterou využijí fastfoody, kavárny, restaurace a další retaileři k přilákání zákazníků.

Pokemon-Go-10
Pokémoni a pamětihodnosti. Zdroj: archiv

Jak marketingové využití pokémánie funguje? Pět způsobů, jak zvýšit tržby pomocí Pokémonů uvádí forbes.com: Za prvé můžete využít pokéstop v okolí vašeho podniku nebo přímo v něm. Pokéstop je místo, kde zdarma hráči získají zásoby, za které je třeba jinak platit. Za druhé můžete nakoupit zvláštní moduly „Lure“, které lákají pokémony ke konkrétnímu místu na herní mapě. Lure Module stojí necelý dolar, vydrží třicet minut a můžete jej umístit například přímo do své provozovny. Tyto moduly jsou mimo jiné další způsob monetizace hry, a to prodejem kybernetického ekosystému hry. Za třetí můžete zorganizovat velký sraz hráčů. A hodně lidí na jednom místě = příležitost k vyšším tržbám. Za čtvrté lze za odměňovat posty na sociální sítě, které propagují váš podnik. V praxi do vypadá tak, že majitel bageterie například slíbí sendvič zdarma tomu, kdo v bagetérii chytí pokémona a pošle tweet nebo post na Facebook o tom, že se tak stalo právě v konkrétní bagetérii. A za páté si můžete počkat, až výrobce hry umožní sponzorování konkrétních míst, samozřejmě za peníze.

„Jsme nadšení, že lidé v New Yorku, a to staří i mladší, díky Pokemon Go získali motivaci navštěvovat parky, památníky, veřejné umělecké instalace, veřejná prostranství a historické budovy,“ uvedl zástupce kanceláře starosty města New York Billa de Blasia. „Je však důležité, aby Newyorčané hráli hry využívající rozšířenou realitu bezpečně, dávali pozor na okolí a dodržovali všechny zákony.“

Hra Pokémon Go s sebou totiž nese jisté bezpečnostní problémy: hráči mohou tak pohlcení lovem příšerek, že nedbají na okolí a nastane kolize. Patnáctiletá Autumn Deisenroth v městě Tarentum (Pennsylvánie) pronásledovala Pokémona přes rušnou silnici a srazilo jí auto. Naštěstí vyvázla jen s modřinami a škrábanci. V okrese North San Diego dva hráči při hře spadli z útesu.

Virtuální postavičky se totiž objevují na opravdu nejrůznějších místech. Mimo jiné v americkém muzeu holokaustu ve Washingtonu, D. C., na Arlingtonském národním hřbitově ve Virginii, v Infinite Energy Centre v Duluthu,  ale také na svatbách, ve válečných zónách, na policejní stanici, v krabici McNuggetů či na sportovním hřišti. Na Pokémony lákal návštěvníky mše i presbyteriánský kostel ve Snellville.

960x0
Pokémoni v Londýně. Zdroj: forbes.com

Osmdesátitisícové město Sokčo v Jižní Koreji zaznamenalo díky hře čtyřnásobný nárůst rezervací v hotelích. Proč? Toto přímořské město je jediným místem v celé zemi, kde aplikace Pokémon Go, dosud v Jižní Koreji na trh neuvedená, díky chybě v systému funguje. Jednotlivé podniky slibují speciální odměny pro lovce Pokémonů. A starosta dokonce přislíbil rozšířit pokrytí městskou Wi-Fi a nabídnout mobilní dobíjecí stanice pro telefony. Jihokorejské úřady ještě nerozhodly, zda hra bude v Jižní Koreji oficiálně dostupná. Existuje totiž obava, že využívá mapových dat zahraniční společností by mohlo zvýšit napětí ve vztazích se totalitním severním sousedem.

Prague City Tourism podle vyjádření své mluvčí Kateřiny Bártové zatím marketingové využití hry Pokémon Go neplánuje.

Může se na druhou stranu stát, že přilákání lidí na určité místo pomocí Pokémonů se na vyšší tržbách neprojeví. (I když stále lze počítat i se zvýšením povědomí o samotné provozovně či o značce.) Může se vám stát, že místo přilákání zákazníků přilákáte jen hordy lidí s mobily. Nesporné však je, že tato hra ukázala, že spojením digitálního a skutečného světa může vzniknou životaschopný produkt. A předvedla také obrovský potenciál rozšířené reality pro cestovní ruch. Doba kybernetického cestovního ruchu možná teprve přijde a možná bude využívat úplně jiné aplikace než Pokémon Go. Uvidíme. Třeba díky rozšířené realitě se i takový sobotní výlet na Kokořín změní v dosud netušené a vzrušující dobrodružství.

Petr Bílek

 

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by vás zajímat
Close
Back to top button