Trendy

Plánování cest se přesouvá do mobilů. Češi nejčastěji hledají dovolenou v Itálii a Německu

Internet se pro Čechy stal neodmyslitelným pomocníkem při plánování dovolené. Čím dál častěji přitom upřednostňují mobilní telefon jako zařízení, ve kterém najdou informace o místě svého budoucího pobytu. Celkový počet vyhledávání výrazů s tematikou cestování prostřednictvím mobilních zařízení vzrostl v České republice meziročně o 83 %. Vyplývá to z aktuálních dat společnosti Google a jejího Spotřebitelského barometru, ve kterém každoročně vyhodnocuje chování uživatelů v online prostředí v zemích střední a východní Evropy.

Copy of Travel search overview - CEE_01„Pro uživatele je již zcela přirozené hledat informace o destinacích, ubytování nebo letenkách na internetu a mnoho firem z cestovního ruchu na to již úspěšně reaguje. Důležité je si ale uvědomit, že mnoho z těchto hledání probíhá v okamžicích, kdy jsou jejich potenciální zákazníci již na cestách a z toho důvodu sahají po svých mobilních zařízeních. Ty firmy, které již reagují na tento trend a mají jasnou mobilní strategii, získávají značnou konkurenční výhodu,“ říká Pavla Grigarová, marketingová manažerka Googlu pro Česko a Slovensko.

Před dovolenou „doma“ Češi upřednostňují cizí země, což se odráží také ve vyhledávání na Googlu. V 57 % případů zde totiž vyhledávají zahraniční destinace. Nejčastěji Itálii, Německo, USA, Rakousko a Chorvatsko. To částečně odpovídá nejčastěji navštěvovaným zemím, kterými pro české občany v roce 2014 byly Chorvatsko, Itálie, Slovensko, Rakousko a Řecko.

Pro tuzemské podnikatele v cestovním ruchu je dobrou zprávou, že nejvíce vyhledávanou zemí střední a východní Evropy (mezi Polskem, Slovenskem, Rumunskem a Maďarskem) je s velkým náskokem Česká republika. Informace o Česku nejvíce vyhledávají Němci, Britové, Američané, Poláci a Italové. Podle Českého statistického úřadu tyto národnosti zároveň navštěvují Česko v největší míře, a to i ve stejném pořadí. Takové informace jsou velmi cenné pro firmy v pohostinství a další poskytovatele turistických služeb, kteří plánují online reklamu v zahraničí.

 

Z mobilu hledáme taxi, ale i aktivity na dovolené

Další zajímavá čísla: největší část online vyhledávání na téma cestování (68 %) se vztahuje k destinacím, meziročně toto číslo vzrostlo o 22 %. Češi internet velmi často využívají také při hledání hotelů a rezervaci letenek.

Odlišná situace panuje na mobilních zařízeních, kde s 53 % “cestovních” dotazů vedou taxi, půjčovny aut a další automobilové služby. Další časté kategorie hledané na českých mobilech jsou aktivity v místě pobytu a hromadná doprava.Copy of Travel search overview - CEE_02

Značný nárůst mobilních dotazů s tematikou cestování zaznamenal Google vedle Česka i v Maďarsku a na Slovensku. Vůbec největší skok se však odehrál v Polsku, kde došlo k meziročnímu navýšení o celých 105 %. Podnikatelé v cestovním ruchu mířící na polskou klientelu, kteří tento trend zachytí, mohou získat konkurenční výhodu.

Reklama v mobilu je ideálním prostředkem také na asijských trzích, kde jsou lidé většinu času online právě na tomto zařízení. Pozitivní zkušenosti z kampaní lákajících asijské návštěvníky do ČR má například agentura CzechTourism.

 

Vyhledávací sezóna začíná brzy

Hlavní “sezóna” vyhledávání v souvislosti s cestováním začíná v květnu a pokračuje do září až října. Druhé nejsilnější období pro tyto dotazy nastává v lednu.

Konkrétně výraz “letní dovolená” uživatelé z Česka začínají intenzivněji hledat už na začátku ledna, druhý vrchol tento dotaz zažívá v červnu. “Zimní dovolená” se začíná hledat v září. Z toho vyplývá, že lidé stupňují zájem v době, kdy se hojně nabízejí slevy early birds a last minute.

„Z hlediska sezónnosti jsou pro nás nejdůležitější měsíce květen, červen, září, říjen a listopad,“ doplňuje obchodní ředitel cestovní kanceláře FIRO-tour Filip Tůma. „Online kampaně mají velký zásah a jsou pro nás důležité nejen kvůli navýšení obratu, ale také z hlediska získání nové klientely.“

Copy of Travel search overview - CEE_03Podle údajů ve Spotřebitelském barometru uživatelé shánějí letenky převážně měsíce (29 %) nebo týdny (31 %) před odletem, přičemž podobná čísla platí také pro hotely. Při vyhledávání hotelů je pro uživatele nejdůležitější jeho poloha: 61 % dotazů na hotel obsahuje i název destinace. Na druhé straně letenky cestující hledají v drtivé většině společně s názvy jednotlivých dopravních společností (80 % dotazů na letenky).

Až 89 % uživatelů se o svém hotelu poprvé dozvědělo až na internetu nebo v příslušné aplikaci. Plánování a nakupování letenek na internetu je velmi oblíbené, svoje cestování takto řeší 73 % Čechů.

 

Zdroje:

Google internal sources, Travel and Tourism search queries, 2015 vs 2014

Google Consumer Barometer 2015

Google Trends

 

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button