ChorvatskoDopravaPředpisy & regulaceŠpanělskoZahraničíZprávy

Palma de Mallorca omezila počet velkých výletních lodí

Metropole Baleárských ostrovů se tento týden stala prvním španělským městem, které stanovilo denní limit pro velké výletní lodě. Zároveň je Palma de Mallorca teprve druhým přístavem ve Středomoří, po chorvatském Dubrovníku, který množství turistů připlouvajících na výletních lodích omezil.
Foto: Pixabay

Baleárská regionální vláda, zástupci společností provozujících velké výletní lodě a Mezinárodní asociace výletních lodí (CLIA) podepsali ve čtvrtek dohodu, podle níž smí do přístavu Palma denně nejvýše tři velké lodě s turisty. Z toho pouze jedna může přivézt přes 5000 turistů. Dohoda, která se vyjednávala dva roky, platí do roku 2026.

Pro letošní sezonu platí ještě výjimka, že v dohodnutých dnech, nejvýše však celkem v 18 za rok, smějí denně do přístavu čtyři velké výletní lodě. V žádném případě ale nesmí v týdenním součtu na jeden den připadnout více než 8500 turistů.

Člen baleárského regionální vlády Fernando Valdés, který má na starosti cestovní ruch, označil dohodu za historickou. Podle něj pomůže udržet ekonomické příjmy z cestovního ruchu a zamezí neblahému vlivu masové turistiky na životní prostředí i kulturní dědictví. „Snažili jsme se, aby si návštěvníci mohli dál užívat krásy našeho města a zároveň abychom neomezili příliš příjmy, z nichž prosperují jeho obyvatelé,“ řekl Valdés. Podle něj výletní lodě přinášejí Baleárským ostrovům zhruba 500 milionů eur ročně a dávají práci víc než 4000 lidí.

Příliv turistů omezil limitem pro výletní lodě už od roku 2019 chorvatský Dubrovník, který stanovil maximum dvě velké výletní lodě denně s nejvýše 5000 turisty. Radnice tohoto jadranského přístavu, zapsaného na seznamu světového dědictví UNESCO, také omezila návštěvnost starého města na 4000 turistů za den.

Problém s obřími výletními loděmi řeší už řadu let také italské Benátky, které jsou rovněž na seznamu světového dědictví UNESCO. Výletní lodě jsou pro Benátky velkým ekonomickým přínosem, řada místních obyvatel i ochránců památek ale upozorňuje, že vlny způsobené těmito obřími plavidly ohrožují základy historických domů ve městě. Podle ekologů také poškozují ekosystém laguny. Už před deseti lety se italská vláda pokusila omezit připlouvání velkých lodí do historického centra Benátek, zákaz ale zrušil správní soud. Až od loňského srpna se jí podařilo prosadit, že lodě s výtlakem přes 25 000 tun nesmějí využívat benátský kanál Giudecca. Zatím smějí kotvit v nedalekém přístavu Marghera, který je rovněž uvnitř Benátské laguny.

Newsroom TTG / ČTK

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button