Města & regiony ČRRozhovory

Outvia.cz dynamicky vytváří balíčky zájezdů, otevře se i prodejcům

Nová obchodní značka Outvia.cz, kterou spustila společnost Čedok, a. s., cílí na mladší klienty nejen v obchodních centrech, ale přichází především v podobě rezervačního internetového portálu. Oproti klasickým vyhledávačům vytváří balíčky zájezdů sám. O tom jsme si povídali s Radkem Drechslerem, generálním ředitelem CK Čedok.

Radek Drechsler, generální ředitel CK Čedok Foto: Luděk Neužil
Radek Drechsler, generální ředitel CK Čedok Foto: Luděk Neužil

Outvia funguje jako brand cestovní kanceláře Čedok pro mladé. Proč jste přišli s tímto produktem, který na trhu už existuje?

To si nemyslím.

Čím jste jiní?

Značka Outvia.cz je novým brandem pro klientelu, která přechází na internet. Projekt je zaměřený na dynamické balíčky. Není to úplně stejné, jako když si na webových stránkách Čedoku vyberete dopředu sestavený zájezd na stanovený termín. Na Outvii si můžete sami stanovit odjezd i návrat, který vám vyhovuje a systém automaticky poskládá kombinace služeb a sestaví vám je přesně podle vašich požadavků. Všichni on-line prodejci pouze prodávají něco, co touroperátor vytvoří, ale tohle není předem sestavené. Tady to systém bere z několika různých rezervačních systémů a dynamicky to vytváří dle zadaných požadavků klienta. V menší míře najdete na Outvii i klasické zájezdy od různých touroperátorů.

Berete nabídky z více cestovních kanceláří?

Klademe větší důraz na dynamické služby, které jsou vytvořené klientovi přímo na míru. Na jednom místě si tak můžete koupit buď jen samostatnou letenku, nebo jen samostatné ubytování, nebo si vytvořit balíček. Když chcete letět třeba do Paříže na prodloužený víkend, tak zadáte období, kdy chcete v Paříži bydlet, a systém nabídne různé nabídky podle typu hotelu, kategorie, lokality ve vámi požadovaném termínu. Nemusíte vyhledávat letenku zvlášť u letecké společnosti a potom hledat jinde ubytování. Proces hledání na Outvii nemusíte absolvovat dvakrát, služby vám poskládáme do balíčku automaticky a ještě získáte slevu.

Zdroj: CK Čedok
Zdroj: CK Čedok

Plánujete ještě další spolupráce s jinými CK?

Outvia funguje stejně, jako je to běžné třeba v Německu, nenabízí jen zájezdy ze skupiny Čedok Group, ale obsahuje více produktů od různých touroperátorů, a proto je nabídka mnohem širší.

Jak vypadá spolupráce s jinými cestovními kancelářemi?

Máme standardní dohodu o prodeji služeb navzájem a klienty obsloužíme v naší prodejní síti nebo na call centru. Nenabízíme úplně všechny touroperátory a produkty, chceme nabízet jen to, co považujeme za solidní. Výhodou je pro klienty, pokud si udělají rezervaci na internetu, tak mohou zaplatit nebo se informovat o zájezdu v naší pobočce.

V rámci Outvie jste otevřeli dvě kamenné pobočky v nákupním centru v Olomouci a v Praze na Černém Mostě.

Běžte se na ně podívat, jsou úplně jiné, než na co jsou klienti zvyklí u cestovní kanceláře. Je to otevřený prostor, kde se klient bude cítit velmi příjemně při výběru jakékoliv služby, až už to bude jen letenka, nebo celý zájezd, případně vstupenka na koncert. Zaměřujeme se na klientelu, která s Čedokem v posledních letech vůbec necestovala, ať už důvody byly jakékoliv. Čedok má velké portfolio klientů, kteří s námi jezdí i desítky let. Ale chceme se představit i mladším, kteří jsou více orientovaní právě na internet a na jiný způsob nabízení služeb.

Obchodní centra mohou být zajímavá pro oslovení nových klientů…

V prodejnách Outvia říkáme, že za sebou máme kvalitu a servis Čedoku. Portfolio služeb je ale větší, klient si tam může zakoupit nové služby a především objevit naše dynamické balíčky.

Jak se Outvii daří?

To nelze hodnotit takto brzy, tedy měsíc po otevření poboček. Klienti k nám chodí, většina to vnímá pozitivně. Líbí se jim ten prostor. Cílem je mít více těchto obchodů právě v obchodních centrech, kde může klient pod jednou střechou zařídit všechno, co je s cestováním spojeno.

Zdroj: Outvia.cz
Zdroj: Outvia.cz

Máte rozjednaná nějaká další místa?

Poboček v obchodních centrech pod Čedokem máme docela hodně. Do budoucna chceme mít více obchodů v zajímavých lokalitách. Čedok bude mít stále svoje tradiční místa, v Praze, Brně, Ostravě a některých dalších menších městech. Na tom se nic nezmění. U stálých klientů je klíčové, aby si mohli zajít do kamenné pobočky, na kterou jsou zvyklí. Obchodní centrum je prostor, kam nechodí jen náš tradiční „čedokářský“ klient. Je tam možnost oslovit díky Outvii i jiné potenciální klienty a ukázat jim, že Čedok prochází modernizací a nabízí služby, které konkurence nemá.

Právě pracujeme na části pro zaregistrované prodejce. Chceme jim nabídnout možnost využívat dynamického systému v rámci účtu na Outvia.cz.

Máte nějaké další vize? Prozradíte další plány do budoucna?

Plány máme, ale nechci nic prozrazovat. Teď nás zaměstnává nový rezervační systém Čedoku a to je veliká změna, které přišla v době 95. výročí Čedoku. A určitě nás posune v budoucnu více k novým možnostem objednávání zájezdů a dalších služeb, které Čedok nabízí nebo nově začne.

 

Lucie Poštolková

 

Související články

7 komentářů

  1. V čem je to prosím pro „mladé“ podle pana Drechslera jiné/lepší, než např, booking.com, skypicker.com atd.?
    Je ta hlavní výhoda snad v tom, že to je na jednom místě??
    Kde se Čedok pro tuto službu inspiroval?
    Myslím, že tradiční cestovní kanceláře ala Čedok jsou pro novou generací mrtvé – nemají jim co nabídnout a outvia.cz je tomu bohužel opět pěkným příkladem.
    Jsem moc zvědavý na výsledky.

  2. Výhoda je v tom, že systém bere z vícero míst a to i z CK jednotlivé kvalitní a nejlevnější služby. Alespoň takto to chápu já. Booking vám tam nahází olezlé hotýlky, kam by nejela ani moje dcera..a ta šetří každou korunu…ale tak nějak rozumně.

    A pokud mohu srovnávat, Čedok mi přijde mezi cestovkami kvalitnější.

    Nechme se překvapit 😉

  3. Obávám se, že výhoda „systém bere z vícero míst a to i z CK jednotlivé kvalitní a nejlevnější služby“ je pouze PR klišé, které stěží obstojí před reálnou konkurencí.
    Potíž je v tom, že čeští touroperátoři jsou vesměs dinosauři ve slonovinových věžích, kdy s trochou nadsázky Čedok považuje za svého konkurenta pouze Fischer, ten zase Exim a všichni si tak nějak na tom malém písečku hrají a společně nenávidí úspěšnou Invii. Co se děje za hranicemi je pro ně daleko, protože „náš trh je přece jiný“ a my jsme neohrozitelní – no, pro jejich trh založený na 20 let starém kmenu generací husákových dětí a jejich rodičů to možná ještě funguje. Jejich akcionáře by ale mělo zajímat jak dlouho ještě?
    Když se podívám na cílovou skupinu „mladých“, na které dle pana Drechslera Čedok míří, tak tam pro ně nevidím žádnou přidanou hodnotu oproti prodejním kanálům, které již nyní na netu běžně využívají. Čedok tímto vstupuje do konkurence s velmi vyspělými službami mimo ČR a obávám se, že strategií nového konceptu prodejních míst v supermarketech to nevyřeší. Ledaže by nabízeli kávu a wifi zdarma 🙂 Proč? protože ten nejlepší prostor už nyní mají ve svém mobilu a nemusí kvůli tomu na žádnou pobočku – tam už ale je pro dinosaury jako Čedok obsazeno a dost našlapáno.
    Když pan Drechsler mluví o službách, které jejich konkurence nemá, tak tím myslí své běžné konkurenty ala Fischer apod., nebo také zahraniční online služby? Jsem velmi zvědavý.
    Taky si moc nedokážu představit, jak se cílová skupina „mladých“ chodí poradit na pobočku Čedoku (nebo abych byl fér kterékoliv jiné CK) se špatně placeným pracovníkem na přepážce, který byl nejdál na Hurghádě a neřekne jim nic víc, než co si sám v danou chvíli nepřečte v systému :-)))
    Chybí mi tam skutečná přidaná hodnota pro danou cílovou skupinu – ta tam prostě nyní není a nepodložené shazování booking.com a ostatních ji nevytvoří.
    Proč má vlastně člověk, který ovládá angličtinu, internet a je zvyklý nakupovat online v zahraničí, používat pro běžné cestování služby cestovních kanceláří?
    Procházíme změnou, kterou již nyní zažívají taxikáři díky Uber apod.
    Vzpomínáte si na videopůjčovny? všimli jste si, že už nejsou? Ti „mladí“ totiž filmy a hudbu nekupují – tedy kupují, ale velmi jinak.
    Beru to tak, že se Čedok snaží a toto je pouze první krok, to je dobře a tady je na místě pochvala – rozhodující bude, co s tím udělá dál a zda bude schopný pro svou novou cílovou skupiny najít killer-službu. Důležitým předpokladem ale je, že management Čedoku bude muset přestat věřit na kouzelnou Zubničkovou vílu.
    Zajímavý je závěr rozhovoru, kde pan Drechsler říká, že nyní pracují na „části pro zaregistrované prodejce“ – to zní velmi zajímavě a ambici posouvá dál, ale pro Čedok se jedná o extrémně tenký led a jeho analýza je mimo rozsah tohoto skromného komentáře.
    Souhlasím s vámi, nechme se překvapit.
    Přeji Čedoku s novou službou Outvia.cz a ostatně nám všem hodně štěstí, protože jej v následujících pěti letech budeme velmi potřebovat.

  4. Dobrý den,
    velmi mne zaujal Váš sofistikovaný a velmi realistický komentář. Pokud použiji poněkud nečeské označení „future keepers“, naplnil jste mi jeho význam. Omlouvám se za neznalost Vašeho jména a místo googlování se rovnou zeptám, na jaké pozici a v jakém oboru pracujete?
    Děkuji za odpověď.
    Martina Procházková

  5. • Náš trh se mění, víme to, a v Čedoku rozhodně nesedíme s rukama v klíně – důkazem je právě spuštění projektu Outvia.cz
    • Určitě se ale nedá tvrdit, že by cestovní kanceláře byly mrtvé, a to ani pro mladou generaci. Každý rok s námi cestují tisíce rodin a pochvalují si jistotu pod značkou Čedok a kvalitu našich služeb.
    • Ač to leckoho překvapí, celosvětově tvoří obraty v online travel businessu zatím jen jednotky procent celého trhu cestovního ruchu, služeb cestovních kanceláří globálně využívá i nadále drtivá většina cestovatelů, což platí také pro jednotlivé lokální trhy.
    • Co se Outvie týče, lze ji přirovnat k jakémusi „entry brandu“ pro nové zákazníky. Tito se samozřejmě nemusí nutně rekrutovat jen z řad mladých generací, dnes nezávisle cestují i příslušníci generací starších. Čedok postupně buduje značky pro různé věkové i příjmové skupiny, stejně jako například velké hotelové řetězce, které ke svým hlavním brandům přidávají další i pro okrajové segmenty.
    • Jak ukazují zkušenosti velkých online retailerů v mnoha odvětvích, bez přítomnosti v offlinu, tj. reálném světě, se ani dnes nelze obejít. Ba naopak, pobočky velkých hráčů se z velkých měst postupně šíří i do těch menších. Kontakt s živým prodejcem je v dnešní přetechnizované době žádaný čím dál tím více.
    • Toto je velkou výhodou Outvie. Každá pobočka Čedoku, a je jich kolem padesáti, může být zároveň i její pobočkou. Stejně tak i vybraní agenti Čedoku, kterých mohou být desítky až stovky. Zatímco jiní své sítě pracně budují, Čedok je již dávno má. Nyní je tedy začneme intenzivněji využívat.
    • Mohlo by se zdát, že v době internetových plateb budou offline platby reliktem 20. století. Není tomu tak – statistiky z e-commerce ukazují, že platby převodem či na dobírku jsou v ČR stále zdaleka nejoblíbenějšími způsoby úhrady zboží a služeb. Průměrná objednávka na Outvia.cz činí desítky tisíc korun, což přesahuje možnosti online bankovnictví většiny zákazníků. Platby na pobočkách jsou tedy naší velkou výhodou.
    • Outvia.cz sice běží jen pár týdnů, ale již nyní vidíme, že je velmi žádaná u malých a středních firem. Globální online konkurence vám fakturu nevystaví. A budete-li mít kdekoliv po světě problém s plněním itineráře (např. v případě zrušení letu), metavyhledavače vás domů nedostanou. O jednoduché rezervaci na jednom místě za výhodné ceny jsme se již zmiňovali.
    • S Outvií jsme teprve na začátku, to přiznáváme. Plány máme ale velké – jak by se vám líbilo využívat nadstandardních služeb na pražském letišti? Jak by se vám líbilo proměnit svou útratu u Outvie za levnější rodinnou dovolenou s Čedokem?
    • Globální konkurence vždy zůstane globální, to znamená, že nechává prostor lokálním hráčům. Neexistuje snad ryze český vyhledavač? Nebo ryze český aukční server? Či ryze český slevový portál?

  6. Dobrý den, pane Drechslere,
    musím se přiznat, že mě Vaše zapojení do diskuze mile překvapilo – nakonec to s tou „slonovinovou věží“ třeba nebude až tak zlé 😉
    Neberte prosí můj komentář negativně, Čedoku fandím a je mi jen líto, když vidím další potenciálně promarněnou příležitost. Dovolím si proto konkrétně a snad konstruktivně reagovat na Vaše komentáře (pořadí Vašich odrážek odpovídá číslům mých odpovědí):

    1) Jak jsem již psal výše, tak spuštění něčeho jako Outvia.cz bylo pro Čedok zřejmě nutným krokem (pochvala), rozhodující ale je, jak s tímto projektem dále naložíte.
    Když se na stránky Outvia.cz podívám nyní a k tomu přidám výše publikovaný rozhovor, tak můj první dojem je „papírová aktivita“, která dobře vypadá v PR a před akcionáři, ale chybí ji silná vize a prodejní argument – na to jsem reagoval.
    Chápu, že změna rezervačního systému a po desítky let zažitého stylu uvažování je pro Čedok opravdu velká věc, ale s ohledem na Vaši skutečnou konkurenci (tím nemyslím Fischer a Exim) je to jako přechod na knihtisk v době elektronických čteček. Vaše nová konkurence nemusí žádný rezervační systém měnit, protože již vyrostla v nové době – je navíc v aktivním módu, kdy sama mění pravidla Vaší vlastní hry a utváří tak nový trh, zatímco Vy a ostatní velcí kluci minulosti (BTW „minulost“ zde již znamená 20 let) jste podle všeho pouze v módu reaktivním – a to je pro Vás nevýhoda, která se proklamacemi vyhrává špatně.

    2) Naprosto s Vámi souhlasím – není ale podstatné co je dnes, ale jaký je trend. Liniového manažera to trápit nemusí, generála a jeho akcionáře ale ano. Nedíval bych se proto „co aktuálně dělají jiné cestovky“, ale co dělají úplně jiné trhy/segmenty, co mají společného, a jak mě to pak ovlivní.
    Jako příklad Vám uvedu Polaroid a Kodak – neotřesitelné značky a určitě silnější, než je Čedok – obě v posledních letech prošly bankrotem. Proč? Protože jejich trh se od základů změnil. Taky se tomu říká inflexní bod 🙂
    Když byl ještě čas na změnu, tak taky určitě měli miliony (ne jen „tisíce“) spokojených zákazníků, kterým poskytovali kvalitní služby. Kam jim tito loajální klienti zmizeli a proč?
    Zdá se, že časovanou bombou českých cestovních kanceláří je jejich zákaznický kmen – je to iluze, která umožňuje zatím slušné živobytí a možná i dočasný růst, ale pomalu vymírá a získávat do tohoto kmene nové klienty je těžší a těžší. Proto jste nejspíš přišli s Outvia.cz, a Fischer Vám to kopíruje, že?

    3) S tím opravdu nemohu souhlasit. Nevím, jaké statistiky máte k dispozici, ale online travel je celosvětově odhadován na třetinu až polovinu celkového trhu a dále roste.
    Např. z údajů AČCKA vyplývá, že 52% zájezdů bylo u nás prodáno přes internet (meziroční nárůst o 39%!)
    Samozřejmě můžeme spolu diskutovat, co je v té statistice zahrnuto a jak – byla by to ale ztráta času, trend, i jeho důvody, je jasný.

    4) Tak moment, na jakou cílovou skupinu vlastně tedy Outvia.cz cílí? Mám tomu rozumět tak, že chcete s Outvií jednou ranou zabít více much? .. to možná vysvětluje, proč mi to nedává smysl 😉 … Váš záměr entry-level značky chápu, ale v samotném produktu to zatím nevidím. Chybí jasná message, která by dávala cílové skupině v soutěži s jinými možnostmi smysl (opakuji, že tato soutěž se již hraje na jiném hřišti, než jste Vy nastoupení) a Vás jasně pozicovala.
    Je to mdlé a vypadá to, jako jakákoliv jiná online služba s běžnou nabídkou. Chybí zákazníkovi srozumitelný killer produkt/služba, který Vám umožní vystoupit z řady. Viz dále níže.

    5) Jaké klienty vlastně Čedok chce? Ty, co už má a kteří jsou historicky zvyklí na kamennou prodejnu, nebo ty klienty, co nyní nemá a kterým do budoucna stačí jen mobilní telefon a připojení k internetu?
    Trochu si proto prosím ujasněme jablka a hrušky. Internetoví hráči (např. Alza, Mall.cz apod.) budují offline síť, protože již mají podchyceno to, co Vám chybí – tj. novou generaci – a svůj trh tak rozšiřují do Vašich končin, kde ještě lidé trvají na osobní schůzce a telefon používají jen pro telefonování. Ta motivace je jiná, ale ano, offline síť je zcela určitě velmi strategická komodita (kladu důraz na slovo „komodita“). Že Alza a Mall.cz nedělají travel? zatím.
    Souhlasím, že kontakt s živým prodejcem je pro konverzi prodeje klíčový – to ale neznamená, že prodejce musí sedět někde na pobočce, trendem je kvalitní contact-center se silnou podporou procesů a CRM a které může být i na druhé straně zeměkoule. Zkuste se pro inspiraci podívat např. na epojisteni.cz – jejich systém je výkonnější, uživatelsky přívětivější a hlavně „managenovatelnější“, než jakákoliv primadona-agent, se kterou musím zajít na „kafíčko“, včetně poboček CK. Celou záležitost při tom vyřeším při čekání ve frontě na benzínce. Nová generace offline nepotřebuje a svůj čas investuje jinam.

    6) viz bod 5
    Znovu opakuji, že agent na pobočce CK mi v 98% případů nedá žádnou informaci, kterou bych si důvěryhodněji a systémověji nenašel již nyní na internetu a klidně i v sobotu o půlnoci (web search/soc. sítě).

    7) Uf. Chcete mi snad říct, že když si chci koupit např. zájezd pro dva na Maledivy, tak je pro mě výhoda, že k Vám mohu zajít s igelitovou taškou a vysázet Vám na pobočce na stůl 250.000,- Kč??? Na jaké klienty to prosím míříte?
    Aha, asi míříte na klienty, kteří průměrně utratí 11,450,- Kč/osoba (to jsou ty Vaše desítky tisíc?) – ano, ti zajdou do bankomatu, tam za poplatek peníze vyberou a pak Vám je v obálce přinesou na pobočku .. jasně, to je přesně generace Husákových dětí a jejich rodičů.
    Internetové bankovnictví, čili převod z účtu na účet není snad online? Chci říct, že nová generace má v mobilu appku mobilního bankovnictví a nemá problém udělat převod přímo ze stanice metra nebo busu. Pokud nemá dostatečný limit, tak si ho krátkodobě navýší. Garance plateb jsou samozřejmostí.

    8) Teď už tomu opravdu vůbec nerozumím a začínám mít velké obavy o výročí 100 let Čedoku. Kolik cílových skupin vlastně Outvia.cz má? v rozhovoru jsem se dozvěděl, že to jsou „mladí“. V bodě 4 Vašich odpovědí jsem se zase dozvěděl, že to jsou i „staří“ a teď se dozvídám, že je to již po pár týdnech provozu velmi žádaná služba u malých a středních firem (??)
    Dále: proč by globální konkurence nevystavila fakturu? Facebook, Google i Amazon mi ji vystaví, můj účetní zaúčtuje a i DPH je v pořádku. Já také dokáži vystavit fakturu svým klientům v Anglii nebo Americe. Kde je prosím problém?
    A když budu mít problém s itinerářem, tak přece nemusím spoléhat na metavyhledávače, ale mám kontaktní centrum za bezplatný hovor přímo ze své appky v mobilu kdekoliv, kde se zrovna nacházím a bez ohledu na to, kolik je zrovna hodin. Jo a když chci reklamovat zrušený nebo zpožděný let, tak se obrátím na click2claim.cz apod. – chápete, kam tím mířím?

    9) Tak záleží na Vaší cílové skupině – v tom nyní po upřesněních moc jasno nemáme. Konkrétně pro mě to moc velká incentiva není, protože věrnostní systém mi nabízí každý od RWE, přes tel. operátora až po aerolinky .. i u správné cílové skupiny z toho těžko může být hlavní prodejní argument.

    10) Nesouhlasím a již jsem Vám udal mnoho příkladů a mohu přinést další. Play global, act local je dnes snazší, než kdy jindy.
    BTW úspěch ryze českého vyhledávače Seznam.cz je skutečnou raritou a taky se od obyčejného vyhledávače dost transformoval do lokálních služeb – to ještě neznamená, že ho jednou nekoupí a „nezačlení“ někdo jako Google. A víte, co mají ryze český aukční server a ryze český slevový portál společného? … ryze české a lokální produkty.
    Na druhou stranu cestovní kancelář vysílá lidi do zahraničí, tj. prodává něco, co je v zahraničí a pro CK to realizuje místní DMC – CK je tak dočasně díky historické výhodě důležitým „servisním článkem“ navíc.
    Pustím si teď trochu fantazii z uzdy a podívám se do jedné z možných budoucnosti cestovního trhu, kde DMC a jejich „deštníky“ získají díky novým technologiím a změnám na trhu dostatečné sebevědomí k tomu, aby postupně vyřadily ze hry místní cestovní kanceláře, kterým pak nezbude nic jiného, než jim svou pobočkovou síť nabídnout jako white-label pro customer care, jak tomu již nyní je u prodeje elektroniky ze zahraničí. Vztah se otočí. Ne za jeden den, ale otočí. Zdá se Vám tento scénář nereálný? proč? 😉
    BTW proč Čedok začal ztrácet na lokálním trhu dovolené v Čechách? Nechyběla tam náhodou silná konkurenční výhoda, která by klientům zabránila jít přímo ke kováři? Proč by to mělo být s outgoingem v zahraničí v budoucnu jinak?

    Závěr:
    Outvia.cz je první a důležitý krok – souhlasím. Čedok má navíc nyní velmi dobrou pozici (dovolená v ČR, outgoing, pobočková síť, silná značka), hodně teď záleží do jakého balícího papíru (papírů) tato svá aktiva zabalíte a jaký prodejní argument pro svou cílovku (cílovky) tomu dáte. Zatím je to velmi slabé.
    Budete-li mít zájem, můžeme to prodiskutovat i osobně.

    Přeji Vám vše nejlepší a jsem moc zvědavý v jaké formě Čedok za 5 let oslaví svých kulatých 100 let.

  7. Přiznám se, že jsem komentáře nedočetla, protože jsou na mě hrozně dlouhé. Jsem zvědava jak se to všechno nakonec vyvrbí a přeji Čedoku aby se úspěšně dařilo. Protože když se bude dařit jim, tak já budu mít hezké dovolené. Když nakonec všechny cestovky krachnou, tak bych musela jezdit na vlastní pěst a to nechci.

Napsat komentář: Radek Drechsler Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button