Ondřej Rušikvas: „Zásadní je dostat lidi zpět do destinace“

Ondřej Rušikvas, provozní ředitel CK Blue Style, s námi na palubě letadla z Tunisu do Prahy mluvil o praktických aspektech cestování do Tuniska a také o tom, jak mohou cestovní kanceláře lidem poskytnout jistotu v nejisté době.

Foto: Amara Zemplinerová

Vracíme se letadlem do Prahy z Tuniska, kam vozíte své klienty. Chtějí spíš na pevninu nebo na ostrov Džerba?

Celkově to je deset letů týdně, z toho osm z Prahy a dva z Brna. Džerba je menšinová, ale předpokládám, že tam budeme létat až do listopadu. Většina letů je na tuniskou pevninu a tam budeme létat do konce října.

Tuniský ministr pro cestovní ruch hovořil o tom, že nejsou otevřené všechny hotely. A ty, které otevřené jsou, fungují prý na 50 % kapacity. Způsobilo vám toto nějaké potíže plánování zájezdů, které muselo být poměrně rychlé?

Ne. Naší ambicí bylo vybrat to nejlepší, zkrátka bestsellery, a mít jistotu, že hotely splňují nejvyšší mezinárodní standardy, a to i z hlediska protikovidových opatření. Nabídka je široká a jsme schopni uspokojit veškerou klientelu, kterou jsme si naplánovali.

Máte v Tunisu víc dražších a kvalitnějších hotelů. Odrazilo se to nějak v ceně zájezdů?

Naopak. Vytvořili jsme speciální, cenově výhodné nabídky. Základní je pro nás dostat lidi zpátky do destinace. A víme, že v této době nejde o zisk za každou cenu. Jde o to, aby tam jeli lidi. A to za ceny, které jsou často výhodnější než loni.

Nemáte obavy ze změny, že se Tunisko zase pro turisty uzavře?

Může se to stát. Je pak důležité jak rychle a dobře reagovat. Dobrým příkladem bylo Řecko: po vyhlášení povinných testů jsme během 24 hodin přijali opatření a dovedli sdělit klientům, jak všechno bude probíhat. Naše je připravená pružně reagovat hoc na náhlé změny. Celá sezona je o improvizaci, ale improvizaci je schopen zvládnout ten, kdo má systém a strategii. S majitelem CK Blue Style Imedem Jeddaiem jsme se shodli, že to je i výborná příprava do budoucna. Byznys příští rok nebude zase jako byl dříve. Je možné, že některé tendence zůstanou a že bude potřeba měnit destinace a hotely, přizpůsobit se podmínkám. A právě pro toto je třeba mít dynamický model práce s klientem, který je promyšlený po stránce technické i komunikační. Aby klienti pochopili, že cestovat trochu jinak je výhoda, nikoli nevýhoda.

Kdo je typický klient zájezdů do Tuniska?

Rodina s dvěma dětmi, kteří si chtějí užít all-inclusive, pohodlí a teplo. A pak to jsou další skupiny, například páry, od nichž se odstěhovali děti, tzv. empty-nesters. Ti cestují hlavně před sezonou nebo po sezoně, a vyhledávají hlavně hotely jen pro dospělé, aby si užili klid a komfort.

Hotely pro dospělé v Tunisu využívají spíš starší páry nebo mladé, které ještě děti nemají, nebo je odložili k babičce?

U nás v CK Blue Style spíš ti starší. U mladších totiž hraje roli i fakt, že si cestu zařizují sami.

Co je přidaná hodnota Tunisu, v čem jako destinace vyniká?

Poměrem cena : výkon. A pak jsou vstřícností: je to jediná země severní Afriky, která svými standardy i životním stylem je kompatibilní s Evropou. Turisté přijedou do prostředí, kde mají velmi dobré předpoklady strávit kvalitní dovolenou, bez obavy z rušivého kulturního šoku a odlišností. Výhody Tuniska tedy jsou: kulturní kompatibilita, dostupnost, a standard služeb evropských destinací.

Dotkněme se teď pomyslně (a raději v rukavicích a s rouškou) dotkněme Covidu: jaké jsou možnosti touroperátora typu CK Blue Style postarat se o klienty, který se během pobytu ukáže jako pozitivní na virus?

Vytvořili jsme produkt, jako vůbec první na našem trhu, a to pojištění „Covid“ na léčebné výhody. Jako jediná velká cestoví kancelář jej máme v ceně zájezdu. V praxi to vypadá tak, že pokud má klient podezření na nákazu koronavirem, nebo je u něj nákaza prokázána, tak veškeré další náklady na pobyt, léčení či testování jsou hrazeny plně z cestovní pojistky. To je jedna část. Druhá část míří do budoucna, kdy vývoj choroby může být různý a lidé mohou mít nadále obavu. A proto jsme vytvořili pojištění Blue Comfort Max, který kryje storno zájezdu z důvodu nákazy Covidem. To znamená, že když je klient pozitivní, pojišťovna hradí storno zájezdu. Je to dobrý nástroj, jak lidi rozhýbat a ujistit je: nemusíte se bát využít poukazu CK Blue Style na nákup nové dovolené. Když totiž máte tuto pojistku, tak o své peníze nepřijdete. A to je po letošních zkušenostech, kdy se lidé pohybují v nejistotě, velmi důležité.

Jak se to řeší v případě zájezdu pro více lidí, typicky rodinného, když onemocní třeba jeden člověk?

V rámci rezervace je jeden objednatel služby. A my zaplatíme storno za jednu celou rezervaci. Ovšem to se děje i v běžném případě. Když onemocní dítě, tak chápeme, že je to důvod pro zrušení rezervace jako celku. Pojištěna pak hradí 80 % stornopoplatků, 20 % je standardně spoluúčast. To je standardní záležitost, která je jen přenesena do covidové pojistky.

Co když třeba pátý den pobytu někdo dostane teplotu, a zjistí se, že má Covid. Půjde do karantény? Lidé se obávají, že je někam v zahraničí zavřou. Jak to vlastně bude ve skutečnosti vypadat?

V každé zemi jinak. Jsou země, kde jsou vyhrazené hotelové kapacity pro nakažené turisty. Člověk se zjištěným Covidem je pak odvezen do zvláštního hotelů, který slouží právě k účelu karantény. To je, pravda, horší situace, protože může být odtržen od rodiny. Ale nestává se to často – častější je, že v rámci hotelové kapacity vyhrazeny prostory. Hotel pak poskytuje služby v rámci možností, s omezenou možností kontaktů s ostatními a omezenou možností pohybu v rámci resortu. Je to mimořádná situace, není příjemná, ale je to daň za to, že můžeme cestovat. Opatření jsou na místě, neboť se jimi chrání ostatní lidé. Na nás je, aby kvalita péči v takovémto případě byla pokud možno na vysoké úrovni, byť na některé faktory prostě nemáme vliv: neurčujeme délku karantény ani přesnou podobu režimu. To je v rukou místních orgánů.

Amara Zemplinerová

 

Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..